MojElektromobil

Na Slovensku máme podľa aktuálnych dát Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA) k 30. júnu 2024 k dispozícii 2 158 verejných nabíjacích bodov rozmiestnených v celkovo v 861 lokalitách s celkovým inštalovaným výkonom 107 536 kW.

Pre porovnanie, pred rokom to bolo 1 660 verejných nabíjacích bodov situovaných v celkovo v 694 lokalitách. To znamená, že medziročne počet verejných nabíjacích bodov narástol o 30 % a počet lokalít sa zvýšil o 23 %. Ak by sme sa pozreli na vývoj v aktuálnom roku, zistíme, že za ostatné 3 mesiace na Slovensku pribudlo 150 verejných nabíjacích bodov a 54 nabíjacích lokalít a inštalovaný výkon narástol od začiatku roka o viac ako 30 %.

Čo sa týka rozloženia nabíjacích bodov podľa ich výkonu, v tomto smere nedošlo k žiadnym výrazným zmenám. Aj naďalej platí, že viac ako dve tretiny všetkých nabíjacích bodov patrí do kategórie „normálnych“ bodov s výkonom 22 kW (AC) a približne jednu pätinu tvoria rýchlonabíjacie body s výkonom 50 kW na jednosmerný prúd (DC).

Potešujúce je, že kategória ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom od 150 kW má už 10 % zastúpenie. Necelé 3 % tvoria nabíjacie body s výkonom aspoň 300 kW.

  • Počet nabíjacích staníc bodov 2 158 ks
  • AC nabíjacie body do 22 kW – 1 394 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom 50 kW – 478 ks
  • DC nabíjacie body s výkonom nad 150 kW – 226 ks
  • Ultrarýchle nabíjacie body s výkonom nad 300 kW – 60 ks
Zdroj: SEVA

Pomalá realizácia dotačných výziev

SEVA uvádza, že z dvoch výziev z Plánu obnovy a odolnosti na podporu výstavby nabíjacej infraštruktúry ešte nebola inštalovaná ani jediná. Rozvoj nabíjacej infraštruktúry teda naďalej prebieha primárne pod taktovkou súkromných spoločností. Tempo výstavby nabíjacích staníc realizované v drvivej väčšine súkromnými spoločnosťami  SEVA označuje za povzbudzujúce, avšak upozorňuje, že pre efektívny rozvoj elektromobility je potrebnej viac skutočnej podpory zo strany štátu:

„Výzva zameraná na mestá ako prijímateľov bola zverejnená už viac ako pred rokom a dodnes neboli podpísané zmluvy, ktoré by umožnili začať s výstavbou. Trh je pripravený implementovať Plán obnovy a odolnosti, ale hodnotenie prebieha veľmi pomaly a meškanie v procese podpisovania zmlúv brzdí celý proces. Sme presvedčení, že zrýchlenie byrokratického procesu by mohlo podstatne urýchliť aj samotnú výstavbu a prispieť k rýchlejšiemu rozvoju elektromobility na Slovensku.“

„Do dvoch schém z Plánu obnovy a odolnosti zameraných na mestá a na firmy ako žiadateľov prišli desiatky žiadostí. „Dnes môžeme takmer s istotou povedať, že celá alokovaná čiastka na tieto výzvy bude bez problémov vyčerpaná, čo je dôkazom, že takéto programy majú zmysel a sú potrebné. Treba už len umožniť žiadateľom čerpať a reálne začať s výstavbou tisícok nabíjacích bodov po celom Slovensku,“ tvrdí Patrik Križanský, riaditeľ Slovenskej asociácie pre elektromobilitu (SEVA).“

Pripomeniem, že tejto téme sme sa pred časovom venovali aj my. Zisťovali sme aktuálny stav vyhodnocovania dotácií na nabíjacie stanice pre mestá a obce. Dozvedeli sme sa, že dotačná schéma prešla niekoľkými úpravami, kvôli čomu došlo k sklzu. Aktuálne Ministerstvo hospodárstva SR očakáva, opätovné vyhodnocovanie vyhlásených dotačných kôl v priebehu augusta.

Zdroj: SEVA

Stručný prehľad najväčších noviniek

Pripomeňme si, že v ostatných mesiacoch sa na Slovensku v segmente nabíjania elektromobilov udialo viacero významných udalostí. Najčerstvejšou je otvorenie ďalšej nabíjacej lokality prevádzkovateľa IONITY, ktorého stanice pribudli na mieste Čaradice TANKER.

Prevádzkovateľ verejnej nabíjacej siete ZSE Drive uviedol do prevádzky nabíjací hub na Landererovej ulici v Bratislave. Nachádza sa tu 6 DC nabíjacích bodov s CCS konektorom, z toho štyri ponúkajú delený maximálny výkon 400 kW.  Oproti budove a DC nabíjačkám ich ešte dopĺňajú aj 4 AC nabíjačky. Naraz sa tu bude môcť nabíjať až 10 elektromobilov.

Veľkú pozornosť pritiahol aj koniec bezplatného nabíjania na nabíjacích staniciach pri obchodoch Kaufland. Nabíjacie stanice sú k dispozícii naďalej, akurát od 1. júla 2024 už pod hlavičkou nového prevádzkovateľa a spoplatnené. Ich prevádzku prebrala spoločnosť ZSE Drive.

Za zmienku stojí aj otvorenie najvýkonnejšej nabíjacej stanice na Slovensku. Aj tá spadá pod ZSE Drive. Nachádza sa v areáli Empark v Trnave a poskytuje nabíjací výkon až 400 kW.

Okrem samotného výkonu nabíjacej stanice je dôležitá samotná lokalita, ktorá je navrhnutá tak, aby bez najmenších problémov slúžila pre rozmerné nákladné elektrické vozidlá. Na Slovensku síce máme viacero 350 kW nabíjacích bodov, no tie sú primárne navrhnuté pre osobné elektromobily a nabíjanie elektrických kamiónov na nich často nie je možné z priestorových dôvodov. 

Na veľký krok skok vpred sa už dlhší čas pripravuje aj prevádzkovateľ ejoin, ktorý avizuje práce na vybudovaní najvýkonnejšieho nabíjacieho hubu v Európe. Situovaný má byť dokonca priamo v Bratislave.

Nabíjací HUB ponúkne celkovo šesť parkovacích statí pre nabíjanie elektromobilu s možnosťou ďalšieho rozšírenia. Lokalita bude umožňovať súčasné nabíjanie až šiestich elektromobilov. Unikátna bude predovšetkým maximálnym nabíjacím výkonom na jeden konektor až 600 kW. Podľa verejne prezentovaných informácií je otvorenie plánované na september 2024.

O budovanie verejných nabíjacích bodov v poslednej dobe aktívny záujem preukázal aj pomerne netradičný hráč – OMV. Základné informácie prezradil Miroslav Ovečka z OMV počas prezentácie na Salóne Elektromobilov 2024 v Bratislave. Pre segment elektromobily OMV buduje podznačku “eMotion” a hoci zatiaľ patrí medzi nováčikov (prvá nabíjacia stanica spustená v januári 2023) ambície zjavne nie sú úplne najmenšie.

K máju 2024 boli nabíjacie stanice OMV eMotion vybudované na 13 lokalitách a celkovo išlo o 38 nabíjacích bodov. Aktuálne by to už malo byť 48 nabíjacích bodov. Do konca roku 2025 chce mať OMV eMotion pokrytú trasu Bratislava – Košice. A to takým spôsobom, že nabíjacia lokalita bude dostupná každých 100 kilometrov tejto trasy. Zameriava sa pritom na poskytovanie ultrarýchlych nabíjacích bodov s výkonom nad 150 kW.

Náš tip
Cesta elektromobilom do Tatier. Je hustota nabíjačiek na diaľnici postačujúca?
30. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+