MojElektromobil

S nástupom elektromobilov sa mení nielen spôsob, ako sa presúvame, ale aj to, ako trávime čas počas nabíjania. Bežne sa predpokladá, že hlavným prínosom nabíjacích staníc pre elektromobily je ochrana životného prostredia. Nedávna štúdia MIT však poukazuje na ďalší zaujímavý fenomén. Nabíjacie stanice vytvárajú nové ekonomické príležitosti pre miestne podniky. Zdanlivo neproduktívny čas, kedy vodiči čakajú na nabitie svojho vozidla, prináša tržby pre kaviarne, obchody a reštaurácie v okolí. Na tému upozornil portál Insideevs.

Priemerný vodič elektromobilu strávi pri nabíjaní niekoľko desiatok minút. Tento čas sa stal ideálnou príležitosťou na krátky výlet do blízkej kaviarne alebo obchodu. Či už je to rýchle občerstvenie, nápoj alebo drobné nákupy, vodiči využívajú tento čas na oddych a doplnenie energie – nielen tej elektrickej, ale aj osobnej.

Nabíjačky ako katalyzátory miestnej ekonomiky

Mnohé podniky, ktoré sa nachádzajú v blízkosti nabíjacích staníc, si už uvedomili potenciál tohto nového trendu. Kaviarne, reštaurácie a menšie obchody so zmiešaným tovarom zaznamenali zvýšený prísun zákazníkov práve v čase, kedy vodiči elektromobilov nabíjajú. Elektromobilita tak nenápadne mení mestské zóny, kde sa čerpacie stanice postupne transformujú na miesta s vyššou ekonomickou aktivitou.

Tradičné čerpacie stanice nikdy neponúkali podobný efekt, pretože tankovanie trvá kratšie. Vodiči jednoducho natankovali a odišli. S nabíjačkami elektromobilov je to však inak. Čas, ktorý vodiči strávia na nabíjacej stanici, je dostatočne dlhý na to, aby sa vydali preskúmať okolie a venovali pozornosť rôznym službám, ktoré sa nachádzajú v blízkosti.

Príležitosť pre podniky a nové obchodné modely

Štúdia MIT zároveň naznačuje možný model podnikania podobný čerpacím staniciam, kde by nabíjacie stanice mohli priamo spolupracovať s obchodmi, čo by im umožnilo zvyšovať tržby a prilákať viac zákazníkov. Ako to uvádza Yunhan Zheng, hlavný autor štúdie, nabíjačky elektromobilov by mohli nielen slúžiť na nabíjanie áut, ale aj na generovanie ďalších ziskov pre poskytovateľov nabíjania a miestnych predajcov.


Nemali by ste prehliadnuť:

Budúcnosť nabíjania a miestnych ekonomík

Rýchle nabíjanie sa stáva čoraz populárnejším, no aj krátka prestávka je dostatočne dlhá na to, aby si vodiči mohli oddýchnuť, vystrieť nohy a objaviť miestne podniky. Nabíjacie stanice sa často nachádzajú v centrách miest, prípadne v oblastiach, ktoré ponúkajú množstvo zaujímavých miest. Avšak aj na miestach, kde neexistuje prakticky nič. A práve tu je najväčší potenciál rozvoja.

ZSE Drive Bory Mall

Tieto zóny, často s minimálnym rozmerom, sa pretvárajú na malé ekonomické centrá, čo znamená, že nabíjacie stanice budú mať v blízkej budúcnosti čoraz väčší vplyv na obchodné aktivity v ich okolí. Pre podnikateľov to znamená jediné. Byť v blízkosti rýchlej nabíjačky môže byť pre nich veľkou príležitosťou. Alebo aj naopak, pri svojej prevádzke treba budovať nabíjačky.

Nabíjacie stanice tak menia viac než len spôsob, akým dopĺňame energiu vozidiel. Menia aj miestnu ekonomiku a spôsob, akým trávime čas.

Náš tip
Musk údajne na diaľku vypol čečenskému vodcovi Cybertruck s guľometom. Používa ho vo vojne na Ukrajine
27. septembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+