Nabíjanie elektromobilov nie je žiadnym komplikovaným úkonom. Síce sú s tým spojené základy, ktoré by mali majitelia elektrických áut ovládať, no v praxi nejde o krkolomné veci. Poďme si priblížiť niektoré základy spojené s nabíjaním elektromobilov.
Nabíjacie porty elektromobilov
Elektromobily môžu byť vybavené rozličnými typmi nabíjacích portov. V praxi sa môžete stretnúť s týmito verziami:
- Type 2 – hovorovo sa nazýva aj Mennekes, podľa jeho výrobcu. Od roku 2013 je Type 2 európskym nabíjacím štandardom. Podporujú ho napríklad elektromobily značky Tesla.
- CCS (Combo Charging System) – jedná sa o kombinovaný systém nabíjania, ktorý podporuje nabíjanie jednosmerným (DC) aj striedavým prúdom (AC). Je odvodený z konektorov typu SAE J1772 a Type 2. Tento štandard podporuje väčšina automobiliek
- CHAdeMO – tento štandard podporujú japonské automobilky
Čo sa týka kompatibility nabíjacích staníc a elektromobilov, netreba si nad tým príliš lámať hlavu. Palubné systémy elektromobilov či mobilné aplikácie vás dokážu informovať o kompatibilite s vaším vozidlom.
Ak však plánujete cestu na dlhšiu vzdialenosť a chcete sa zdržať nabíjaním čo najkratší čas, odporúčame si trasu dôkladne naplánovať, aby ste mali po ceste k dispozícii kompatibilné rýchlonabíjačky.
Nabíjanie na nabíjacích staniciach
V prípade nabíjania na nabíjacích staniciach je podstatný výkon nabíjacej stanice a schopnosti batérie elektromobilu prijímať tento výkon. Nabíjacie stanice môžu nabíjať jednosmerným (DC) alebo striedavým prúdom (AC).
Jednosmerným prúdom sa batéria elektromobilu nabíja priamo. Výkon týchto nabíjačiek sa pohybuje od 44 kW vyššie. V takomto prípade sa preto často hovorí o rýchlonabíjaní. Pri nabíjaní na súčasných rýchlonabíjačkách vieme v praxi nabiť batériu na 80 % už za 20 minút.
Na trh postupne prichádzajú oveľa výkonnejšie nabíjacie stanice, ktoré vedia skrátiť nabíjanie na 5 až 10 minút, avšak stále platí, že takýto výkon musí byť elektromobil schopný prijať. Dokáže to napríklad Porsche Taycan.
Domáce nabíjanie
Nabíjať je možné aj striedavým prúdom, avšak trvá to dlhšie. O nabíjanie sa postará palubná nabíjačka elektromobilu, ktorá je v ňom priamo nainštalovaná. Týmto spôsobom je napríklad možné nabíjať aj doma z klasickej zásuvky.
Nabíjame vtedy výkonom do 3,7 kW, čo sa pretavuje do zvýšenia dojazdu približne o 14 km za hodinu Za 10 hodín nočného nabíjania tak získate približne 140 km dojazdu. V prípade trojfázovej zásuvky je možné nabíjať výkonom 11 kW, čo je približne 50 kilometrov dojazdu za hodinu.
Praktickejšou a estetickejšou náhradou tradičnej domácej zásuvky sú tzv. wall boxy, ktoré sa inštalujú na stenu. Ich kábel jednoducho zasuniete do nabíjacieho portu elektromobilu a nabíjate. Wall boxy sa zvyknú označovať aj ako domáce nabíjačky pre elektromobily. Predstavujú veľmi praktické riešenie pre majiteľov elektrických vozidiel, ktorí chcú efektívne nabíjať v domácom prostredí.