MojElektromobil
Redakcia 6. októbra 2023

Aj Slovensko sa pomaly začína vydávať na cestu za udržateľnou logistikou. Zatiaľ sa nachádza len na začiatku. Pre rozvoj elektrických nákladných áut je prirodzene potrebné vyriešiť praktickú otázku ich nabíjania. Okrem toho, že firmy môžu vozidlá nabíjať vo vlastnom depe, bude dôležitú úlohu zohrávať aj verejná nabíjacia infraštruktúra. Nie všetky verejné nabíjacie body však dokážu umožniť prístup nákladnému vozidlu ku stojanu a zabezpečiť tak jeho nabíjanie. Pozornosť sa začína upierať aj týmto smerom.

ZSE Drive je známym prevádzkovateľom nabíjacej infraštruktúry na Slovensku ktorý na vybraných lokalitách, ktoré to umožňujú z pohľadu dostupného priestoru, už dnes umožňuje nabíjať aj elektrické nákladné vozidlá. Ide o lokality – D4 Rovinka, Beladice, Tanker Čaradice, Kozí Vŕšok, BA Slovnaft, BA Tuhovská, Petržalská Tržnica, Roaming MB Panónska Bratislava, Roaming Skukálek Trnava, ktoré je možné využiť aj pre nabíjanie nákladného auta či dokonca kamiónu.

V novo pripravovaných tranzitných lokalitách ZSE Drive plánuje vybudovať aj špeciálne, priestrannejšie nabíjacie body, ktoré budú určené aj na nabíjanie kamiónov. Pre tento typ lokalít aktuálne plánuje inštalovať najvýkonnejšie 400 kW nabíjacie body s cieľom umožniť vodičovi nabiť vozidlo počas povinnej 45 minútovej prestávky.

V priebehu rokov 2023 a 2024 sa počíta s dokončením štandardu Megawatt charging system (MCS), ktorý umožní nabíjanie nákladného vozidla výkonom viac ako 1 MW. Navyše už dnes pripravuje depo nabíjanie pre viacerých zákazníkov, ktorí si chcú v blízkej dobe elektrifikovať svoju nákladnú flotilu.

O tom aká je dnes situácia v segmente udržateľnej logistiky, o možnostiach ako riešiť nabíjanie, ale aj o finančnej otázke nám podrobnosti prezradil Rastislav Žembery z úseku e-mobility, ZSE Drive.

Náš tip
Elektrické nákladné vozidlá prepravcom otvárajú nové obchodné príležitosti | Rozhovor

Aká je stratégia vašej značky v oblasti elektrických autobusov/elektrických nákladných vozidiel?

Segment nákladnej dopravy považujeme za veľmi perspektívny z pohľadu znižovania emisií, pričom postupne sa ukazuje príklon výrobcov vozidiel k elektromobilite aj v tomto segmente. Obmena vozidiel začína segmentom last mile delivery, následne sa presunie k regionálnej a nakoniec tranzitnej doprave. Tomu prispôsobujeme aj stratégiu plánovania nabíjacej siete.

V segmente autobusov sa skôr počíta s tzv. depo chargingom, ktorý zabezpečujú zvyčajne dodávatelia na kľúč spolu s dodávkou vozidiel. V prípade potreby je ZSE Drive ochotné poskytnúť svoje expertné schopnosti aj v tomto segmente.

Ako je to s nákladmi na prevádzku elektrických nákladných vozidiel?

Podľa prepočtov ZSE Drive sú náklady na elektrickú energiu približne tretinové oproti spaľovaciemu modelu.

Elektrický model:

  • spotreba 100 kWh / 100 km
  • cena nabíjania v depe 0,20 € / kWh bez DPH vrátane distribučných poplatkov
  • Náklady na 20 € / 100 km

Spaľovací model:

  • spotreba 40 litrov / 100 km
  • cena paliva 1,50 € / liter bez DPH
  • Náklady na 60 € / 100 km

Uvedené predpoklady platia pri nabíjaní v depe, kde je potrebné počítať s jednorazovou investíciou do DC nabíjacej stanice v sume cca 50 000 € /nabíjané vozidlo. Podobne ešte je potrebné počítať s rezervovanou kapacitou, ktorá sa však môže kombinovať s prevádzkou objektu, keďže k depo nabíjaniu dochádza väčšinou v noci. Pri elektrickom kamióne je zatiaľ podstatný rozdiel v obstarávacej cene, ktorý sa však zmaže pri dostatočnom nájazde. Prepočet závisí od cien príslušného modelu elektrického kamióna.

Aké máte odporúčania pre budovanie vlastnej nabíjacej infraštruktúry vo firmách?

Pokiaľ je to možné, ideálne z hľadiska prevádzkových nákladov je depo nabíjanie. Nemusí ísť len o nabíjanie odparkovaných vozidiel v noci, ale aj o dobíjanie vozidiel počas nakládky a vykládky tovaru.

Využívanie verejnej infraštruktúry bude vždy drahšou alternatívou oproti pomalému nabíjaniu v depe, avšak cenový rozdiel nebude taký veľký ako pri osobných vozidlách, pretože predpokladáme koncentráciu veľkého množstva odberu v relatívne menšom počte lokalít, čo pomôže znížiť náklady na kWh.

S čím všetkým firmám pomáhate v prípade, že chcú nasadiť elektrické nákladné autá?

ZSE Drive vie poskytnúť komplexný a profesionálny ekosystém pre fleetmanažéra, a to prostredníctvom profesionálneho fleet portálu s evidenciou odobratých kWh podľa vodiča alebo podľa nabíjacej stanice. ZSE Drive vie zároveň poskytnúť export dát priamo do účtovných systémov knihy jázd prostredníctvom partnerov ako je EuroWAG, Commander a pod.

V čom je najväčší prínos prechodu na elektrické vozidlá pre firmy?

Prechod na EV v segmente nákladnej dopravy dokáže podstatným spôsobom redukovať lokálne emisie v mestách, globálne emisie CO2 a pri dostatočnom využití vozidla z hľadiska nájazdu zároveň dokáže znížiť náklady logistiky.

eFleet Day 2023 Truck&Bus: Odborná konferencia pre rozvoj zelenej flotily v kamiónovej a autobusovej doprave

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe.

Náš tip
eFleet Day Truck&Bus 2023 otvorí kľúčové témy. Toto je hlavný program
6. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+