V januári 2014 sa na internete objavili fotky záhradnej búdky z okraja Brna. Nestálo by to o pozornosť, keby na modrej laminátovej “záhadnej” kabíne nebol nápis ELEKTROMOBIL EMA2. História elektromobility v Československu siaha možno ďalej ako ste si doteraz mysleli.
Prvá bola EMA1
Jeden z kľúčových míľnikov elektromobility u nás je určite elektrický mestský automobil – EMA1 vyvíjaný v rokoch 1968 – 1975 vo Výskumnom ústave elektrických strojov točivých (VUES) v Brne. O tom ako tento prototyp prišiel na svet a zaujal odbornú verejnosť, no pobudol tu veľmi krátko sa dozviete aj z dokumentárneho seriálu ČT – Zašlapané projekty (video TU).
Prichádza EMA2
Po zašliapaní projektu EMA1 pokračovali vo VUES s ideou skonštruovať mestskú elektrickú dodávku. Ako základ im poslúžila východonemecká dodávka Barkas B1000, do ktorej osadili jednosmerný elektromotor s výkonom 16,6 kW a ktorý napojili na pôvodnú prevodovku.
Neskôr vyrobili aj druhé vozidlo. Elektromobil mal vyberateľný akumulátor (96V, 300 Ah) umiestnený po obidvoch stranách podvozku. Navyše vybitý akumulátor mohol byť v priebehu pár minút vymenený za nabitý kus. EMA 2 ako aj EMA 1 dokonca umožňovali aj rekuperáciu brzdením motora. A to sa písal rok 1974.
Aby sa podporil záujem o elektrickú dodávku, pristúpili vo VUES v roku 1975 k veľkému faceliftu oboch vozidiel. Namiesto valníka a skriňovej nástavby navrhli elegantné furgonové laminátové varianty. Biele prevedenie dostal 2+8 miestny mikrobus s oknami, modré prevedenie predstavoval dvojmiestnu dodávku na prepravu tovaru.
Koniec projektov EMA
Po roku 1975 sa však v rámci RVHP rozhodlo, že celý vývoj elektrických vozidiel sa postupne presunie do Bulharska, ktoré ale výrazne zaostávalo za úspechmi a skúsenosťami v Československu. EMA 1 putovala do Technického Múzea v Brne (TMB). Vývoj a snaha nájsť dopyt po EMA 2 ešte pár rokov pokračoval až nakoniec tiež putoval za EMA 1.
Prototyp EMA 1 je dnes stálym exponátom v novej budove TMB a biely mikrobus EMA 2 je uložený v depozitári múzea, ktorý môžu návštevníci raz za rok navštíviť pri Dni otvorených dverí. Osud modrej dodávky bol však na dlhé obdobie nejasný. Dlho sa myslelo, že sa vôbec nezachovala.
Projekt EMA2 ožíva
Začiatkom roka 2014 sa prvýkrát dočítame o “záhadnej” kabíne s nápisom ELEKTROMOBIL EMA2. Začíname pátrať po informáciách a postupom času získavame kontakt na pána Štogla, majiteľa spomínanej záhrady, kontaktujeme ho, až napokon na konci augusta 2014 podnikáme záchrannú akciu spomínanej kabíny.
Kabína bola dlhé roky umiestnená v záhradkárskej oblasti za Brnom a dostala sa sem pravdepodobne vďaka bývalému zamestnancovi VUES, ktorý sa rozhodol využiť nenaplnený potenciál elektromobilu už len vo svojej záhrade. Za tie roky sa na pozemku vysadilo niekoľko stromov čo značne skomplikovalo vyslobodzovací proces. Navyše kabína bola už bez zadnej nápravy a tak sa vyťahovala iba na drevených podvaloch.
Aj Tvoje 2% pomôžu
Čo ďalej s kabínou? Cieľ je jasný, uskutočniť celkovú rekonštrukciu vozidla a prinavrátiť tak život jednému z dvoch exemplárov elektrickej dodávky EMA2, ktorá svojím konštrukčným riešením predbehla svoju dobu. Celému projektu sa venuje občianske združenie NOW. Momentálne pracuje na získaní technickej dokumentácie, dobových fotografií a informácii priamo od VUES Brno a TMB.
Uvedomujeme si že tento projekt je behom na dlhé trate a bude si vyžadovať veľa času, nadšenia, síl ako aj financií. Naše občianske združenie NOW je v roku 2020 opäť medzi žiadateľmi o 2 % z dane. Ak máte možnosť, posuňte nás vpred a podporte záchranu tohto unikátneho elektromobilu. Viac o tom ako preukázať 2 percentá.
Ak máte chuť priložiť pomocnú ruku pri obnove československého elektromobilu neváhajte sa ozvať na info{@}now.sk.