MojElektromobil

Celosvetovej výrobe batérií pre elektrické vozidlá kraľuje len relatívne mala hŕstka firiem. Traja najväčší hráči, CALT, BYD a LG Energy Solution, počas januára a februára 2023 držali vo svojich rukách až dve tretiny celkového trhového podielu, konkrétne 65,4 %. To inak povedané znamená, že dva z troch elektrických áut majú akumulátor od niektorej zo spomínaných firiem. Dáta priniesol portál CnEVPost.

Absolútnym a nateraz neohrozeným kráľom segmentu je čínsky “baterkový gigant” CATL s trhovým podielom 33,9 %. Ide o jedinú firmu, ktorá zabezpečuje požiadavky viac ako 30 % trhu, pričom jej najbližší konkurent BYD má takmer polovičné trhové pokrytie – 18,2 %. Na tretej priečke je LG Energy Solution s 13,3 % podielom a hranicu 10 % prekonáva už len Panasonic, a aj to dosť tesne – 10,4 %.

Trhový podiel výrobcov batérií pre elektrické vozidlá následne rapídne klesá. Piatu pozíciu drží SK On s trhovým podielom 5,5 %, šestkou je firma Samsung DSI, ktorá má 4,9 %. Firmy na siedmej až desiatej priečke spolu majú trhový podiel 9,2 % – CALB (3,4 %), Gotion High-tech (2 %), Eve Energy (1,8 %) a Sunwoda (1,4 %).

Dopyt narastá, líder zostáva neohrozený

Podľa výskumnej skupiny SNE Research dopyt po batériách pre elektrické vozidlá narástol počas januára a februára 2023 medziročne o 39 % na celkovú kapacitu 75,2 GWh. Líder CATL z toho dodal tretinu, teda 25,5 GWh. V rovnakom období minulého roka to v prípade CATL bolo 19 GWh, čo signalizuje rast objemu výroby elektrických vozidiel.

CATL dodáva batérie napríklad pre elektromobily Tesla Model 3, Tesla Model Y, MG Mulan či NIO ET5. Prinajmenšom Tesla pritom začiatkom roka 2023 začala raziť agresívnu obchodnú politiku. Drasticky osekala ceny svojich elektromobilov, čo sa prirodzene prejavilo na raste predajov a vybranú konkurenciu donútilo na cenovú vojnu reagovať v podobnom duchu.

Druhý najväčší výrobca batérií, BYD, dodáva primárne výrobcom elektrických áut na čínskom trhu, kde má získavať čoraz silnejšiu pozíciu. Napriek rastu čínskeho trhu s elektromobilmi podľa analýzy SNE Research zatiaľ neexistuje predpoklad, že by BYD mohla v dohľadnej dobe zaútočiť na pozíciu batériového lídra.

Najväčší výrobcovia batérií pre EV | Foto: CnEVPost
31. marca 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+