MojElektromobil

Partnerstvo medzi dvoma švajčiarskymi firmami vytvorilo nákladné vozidlo Komatsu s obrovskou 700 kWh batériou. Tento krok má výrazný vplyv na úspory paliva a znižovanie množstva emisií.

Typický výklopný nákladiak “vypije” v závislosti od používania 50 – 100 tisíc litrov nafty ročne a môže vyprodukovať odhadom 131-262 ton CO2. Napriek množstvu energie potrebnej na pohyb tejto 110-tonovej mašiny, sa ukázalo, že môže byť poháňaná aj elektrickou energiou.

Lithium Storage GmbH a Kuhn Schweiz AG rozobrali model Komatsu 605-7 a nahradili dieselový motor synchrónnym elektromotorom s výkonom 590 kW (800 koní) a krútiacim momentom až 9 500 Nm.

Pôvodne plánovali namontovať akumulátor s kapacitou 600 kWh, ale nakoniec sa im podarilo vtesnať do konštrukcie vozidla o 100 kWh batérií viac. 1 440 prizmatických NMC batériových článkov má celkovú hmotnosť neuveriteľných 4,5 tony.

Jediný typ elektrických vozidiel s podobnou kapacitou batérií sú elektrické autobusy, napríklad 18 m dlhý elektrobus značky BYD s batériou s 547 kWh energie.

Rekuperácia dole kopcom

Naftové nákladiaky spaľujú palivo aj na ceste dole z kopca. Na elektrických nákladných autách je skvelé to, že práve jazdou dole kopcom môžu získať dodatočnú energiu vďaka rekuperatívnemu brzdeniu.

Prototyp, ktorý Švajčiari vyvinuli, sa bude používať v lome na svahoch pohoria Chasseral vo Švajčiarsku. Švajčiarske Federálne laboratóriá pre materiálové vedy a technológie (EMPA) prepdpokladajú, že nákladiak bude schopný získať až 40 kWh energie cestou do lomu (2x denne).

Vzhľadom na to, že vyvinuli iba 1 prototyp, náklady na jeho vývoj presiahli sumu 1 milión dolárov. Ak sa však úspešne otestuje, Švajčiari plánujú prerobiť na elektrinu až 8 týchto vozidiel pre európskeho distribútora Komatsu – Kuhn Schweiz AG.

Elektrifikácia ťažkej techniky

Tento projekt, projekt elektrických trajektov vo Švédsku, alebo projekt elektrického bagra s 300 kWh batériou, dokazujú, že elektrifikácia dopravy sa začína vážne presúvať aj do väčších dopravných prostriedkov a ťažkej techniky.

18. februára 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+