V Británii sa spojili Tesla, firmy z prostredia elektromobility a mestské zastupiteľstvo Oxfordu, aby vytvorili doposiaľ najvýkonnejší nabíjací hub v Európe. Bude poháňaný 100% čistou energiou.
Najvýkonnejší nabíjací hub Oxford
V britskom meste Oxford sa spojili miestni politici (mestské zastupiteľstvo), Tesla, Fastned (jeden z najväčších poskytovateľov nabíjacích staníc v EÚ), firmy Pivot Power a Wenea. Energy Superhub Oxford bude najväčší nabíjací hub v Európe poháňaný výhradne energiou z obnoviteľných zdrojov.
Najvýkonnejší nabíjací hub v Európe bude poskytovať spolu 38 nabíjacích stojanov v rámci jednej nabíjacej lokality, s celkovým výkonom 10 megawattov (MW) a s možnosťou rozšírenia tejto kapacity po nasledujúcich 30 rokov. Ide o jeden zo 40 takto plánovaných hubov vo Veľkej Británii. V krajine sa počíta s nárastom počtu elektrických vozidiel na 36 miliónov do roku 2040.
Inovácie a 100% čistá energia
Ultrarýchly nabíjací park Redbridge Park & Ride v Oxforde bude narozdiel od iných hubov napojený priamo na sieť vysokého napätia (VN). Nebude tak zaťažovať kapacitu lokálnej distribučnej siete nízkeho napätia. Ide o inováciu firmy Pivot Power a táto technológia má dostatok kapacity, aby sa rozrástla aj o ďalšie nabíjacie lokality a aby sa tak pokryl dopyt po masovom nabíjaní osobných áut, autobusov aj nákladných vozidiel v budúcnosti.
Na začiatok sa v tomto parku vybuduje 10 ultrarýchlych nabíjacích stojanov s výkonom do 300 kW, pričom bude možné nabíjať na všekých stojanoch súčasne bez obmedzenia výkonu. 500 km dojazdu dodajú stojany Fastned len za 20 minút nabíjania.
Energia v stojanoch bude pochádzať výhradne z obnoviteľných zdrojov. Čiastočne ju bude vyrábať fotovoltická strecha (produkt firmy Fastned) nad týmito stojanmi, no pôjde o malú časť výroby. Ukladať túto energiu budú batériové úložiská.
25 000 ton CO2 ročne
Nabíjací park s názvom Energy Superhub Oxford (ESO) sa má otvoriť v štvrtom kvartáli 2021. O pár mesiacov skôr (august 2021) mesto Oxford spustí Bezemisnú mestskú zónu, kde bude prejazd určitými ulicami spoplatnený na základe lokálnych emisií, ktoré vozdilo vypúšťa. Logicky si teda najviac zaplatia majitelia plne spaľovacích vozidiel a bez poplatkov budú jazdiť majitelia čistých elektromobilov.
Projekt za 41 miliónov libier (47,7 mil. eur) spája elektromobilitu, ukladanie energie z obnoviteľných zdrojov, nízkoemisné vykurovacie riešenia a chytré riadenie energie. ESO ušetrí 10 000 ton CO2 ročne, čo zodpovedá emisiám asi 2 000 spaľovacích vozidiel. Do roku 2032 ušetrí nabíjací park až 25 000 ton CO2 ročne. Ide o model nízkoemisného a efektívneho nabíjania elektrických vozidiel, ktorý môžu využiť ďalšie mestá v Británii a po svete.
ESO je jednou zo 40 plánovaných lokalít tohto typu vo Veľkej Británii. Firma Fastned tu nainštaluje na začiatok 10 nabíjacích stojanov s výkonom do 300 kW, americká Tesla tu nainštaluje 12 stojanov s výkonom do 250 kW (V3 Supercharger) a španielska spoločnosť Wenea pridá ďalších 16 AC nabíjacích stojanov s výkonom 7-22 kW. Majitelia elektrických a elektrifikovaných vozidiel tu budú môcť nabíjať 24 hodín denne a platiť prostredníctvom jedinej kartičky bez nutnosti autorizácie (Plug&Charge). Budú tu mať k dispozícii aj služby ako kaviareň alebo toalety, aby bolo nabíjanie čo najkomfortnejšie a čo najjednoduchšie.
Bezemisné mesto Oxford
V Británii už tri štvrtiny mestských zastupiteľstiev vyhlásili stav klimatickej krízy, no len málo z nich implementovalo konkrétne akčné plány na dosiahnutie uhlíkovej neutrality. ESO je príkladom toho, ako môžu súkromný a verejný sektor spolupracovať v dosahovaní nízkoemisnej dopravy.
Akčný plán Oxfordu počíta s bezemisnou prevádzkou mestských aktivít a nehnuteľností do roku 2030 a dosiahnutie uhlíkovej neutrality do roku 2040, čo je o dekádu skôr ako termín britskej vlády v roku 2050.
Konzorcium firiem a univerzity v tomto projekte nainštaluje aj 100 tepelných čerpadiel so zdrojom z podzemnej vody a tiež veľkokapacitné batériové úložiská energie. Unikátom bude 50 MW hybridná batéria – lítium-iónová batéria s tokom vanádia, čo má zvýšiť podiel ukladania čistej energie.
Nabíjacie huby na Slovensku
Nabíjacie huby už vyrástli aj na Slovensku, no nejde o až tak inovatívne riešenia od začiatku vyvíjané ako nabíjacie huby. Za prvý z nich môžeme označiť obchodné centrum Aupark v Bratislave, v ktorého garážach sa nachádzajú už desiatky nabíjacích bodov od pomalých AC až po ultrarýchle nabíjačky.
Spoločnosť Greenway Infrastructure v Trenčíne prevádzkuje nabíjaciu stanicu s fotovoltickým prístreškom a batériovým úložiskom a ďalší nabíjací hub v OC Solivaria v Prešove. ZSE Drive plánuje ďalšie huby vybudovať napríklad v Senci, alebo moderný nabíjací hub v centre Bratislavy. Budú tu rôzne nabíjacie stojany, fotovoltika, batérie a tiež obchody a služby pre zákazníkov.
Jeden z najväčších nabíjacích hubov sa nachádza v nemeckom Kreuz-Hilden. Ide výkonnostne o druhý najväčší hub v Európe s celkovým inštalovaným výkonom 7 MW. Sú tu takisto nabíjačky od Tesly, Fastned, niekoľko pomalých AC nabíjacích bodov a výborná pekáreň.