MojElektromobil
Redakcia 16. októbra 2023

Elektromobilita v nákladnej a hromadnej doprave má pomalší rozbeh než v prípade osobnej dopravy, už teraz však vykazuje obrovský potenciál. Na cestách sa objavujú prvé elektrické autobusy a elektrické kamióny a hoci si to zatiaľ množstvo firiem vôbec neuvedomuje, od zlomového momentu nás v Európe delí prakticky pár rokov.

Pre rozvoj týchto relatívne nových segmentov je prirodzene potrebné vyriešiť otázku nabíjania vozidiel. Veľkí hráči sa na to nielen pripravujú, ale už dokonca majú aj reálne riešenia, ktoré je možné nasadiť dnes. O tom aké sú možnosti pre nabíjanie elektrických nákladných áut a elektrobusov, o odporúčaniach pre firmy pre budovanie infraštruktúry, ale aj o aktuálnej stratégii nám detaily prezradil Tomáš Kuník, obchodný zástupca ejoin.

Aká je stratégia vašej značky v oblasti elektrických autobusov/elektrických nákladných vozidiel?

V ejoin sa dlhodobo zameriavame na vývoj nabíjacích staníc. Elektrifikácia autobusov a elektrických nákladných vozidiel je téma, na ktorú sa intenzívne pripravujeme a prinášame naše vlastné slovenské riešenia. Máme vlastný R&D tím, ktorý intenzívne pracuje na návrhu konkrétnych riešení od konštrukcie, cez softvér v nabíjacej stanici až po backend systém pre vzdialenú správu.

Od začiatku tohto roka inštalujeme po celom Slovensku nové typy našich rýchlych DC nabíjacích staníc, ktoré sme vyvíjali už s myšlienkou oveľa vyšších nabíjacích výkonov. V súčasnosti tak máme v ponuke samostatné DC nabíjacie stanice s výkonom až 240 kW, avšak pre ťažkú nákladnú dopravu a hromadnú dopravu máme pripravené nabíjacie stanice s oveľa vyšším výkonom, a to až do 720 kW. Už teraz ale vnímame alternatívny spôsob nabíjania, a to cez pantograf, ktorý plánujeme mať v ponuke v priebehu budúceho roka.

Mohli by ste v skratke predstaviť vašu ponuku nabíjacích staníc?

Každý náš partner je unikátny a rovnako k nemu pristupujeme. Potreby firiem sa líšia od prípadu k prípadu a rovnaká je aj naša ponuka – aby pokryla všetky možné situácie čo najoptimálnejšie. Pre nabíjanie menších autobusov alebo kamiónov počas noci plne postačuje aj naša menšia nabíjacia stanica DC Rapid Box s výkonom do 40 kW.

Vo väčšine prípadov je určite dobré mať k dispozícii nabíjaciu stanicu, ktorá umožňuje nabíjanie výrazne vyšším výkonom, aby bola zabezpečená neobmedzená mobilita flotily elektrických kamiónov alebo autobusov. V takom prípade inštalujeme stanicu DC Rapid s výkonom až do 240 kW, ktorá umožňuje nabíjať až dve vozidlá súčasne.

Pre ešte vyšší nabíjací výkon a kratší nabíjací čas máme kombinované nabíjacie riešenie, ktoré umožňuje nabíjať výkonom 480 kW alebo až 720 kW. Dostatočný výkon zabezpečuje samostatná jednotka DC Tower, ku ktorej je možné pripojiť až 4 nabíjacie konektory. Týmto spôsobom je možné nabíjať buď jedno vozidlo maximálnym výkonom alebo 4 vozidlá súčasne s dynamickým rozdelením výkonu medzi všetky konektory podľa potreby. Týmto spôsobom sa optimálne využije kapacita dostupnej elektrickej prípojky, čím sa zásadným spôsobom šetria náklady.

V ejoin myslíme aj na prípady, kedy je potrebné nabíjanie na miestach, kde nie je vhodné inštalovať nabíjaciu stanicu napevno na jednom mieste. Pre takéto prípady vieme zákazníkom dodať prenosnú nabíjaciu stanicu Rapid Move s výkonom až 40 kW.

S akou veľkou investíciou do infraštruktúry je treba počítať pri elektrifikácii vozového parku pri nákladných vozidlách?

Investícia do nabíjacej infraštruktúry sa rovnako líši od potrieb konkrétneho partnera. Celkové náklady sa odvíjajú najmä od počtu áut, očakávanej intenzity vyťaženia a samozrejme aj od dostupnej kapacity elektrickej energie na predmetnej lokalite. Konkrétne čísla sa preto len ťažko uvádzajú, avšak ide o investíciu rádovo v desiatkach tisíc eur.

Aké máte odporúčania pre budovanie vlastnej nabíjacej infraštruktúry v takýchto firmách?

Určite odporúčame vybudovanie vlastnej nabíjacej infraštruktúry na konkrétnych depách tak, aby bolo zabezpečené rýchle až veľmi rýchle nabíjanie, ak je dôležité nabiť za čo najkratší čas, no taktiež stojí za zváženie vybudovať infraštruktúru pre pomalé alebo stredne rýchle nabíjanie, ktoré môže postačovať na nabíjanie v čase, keď sa vozidlá nepoužívajú a stoja. Typicky môže ísť o mestské autobusové parky, kedy intenzita využitia je veľmi vysoká cez deň a v noci je používaných len zlomok vozidiel.

Čo považujeme za dôležité je zvážiť, či je možné časť infraštruktúry sprístupniť v istých časových oknách aj verejnosti, prípadne zamestnancom tak, aby percento využitia nabíjacej infraštruktúry bolo čo najvyššie.

Náš systém pre správu nabíjacích staníc, Smart Fuel Pass, plne podporuje inteligentné nastavenie pravidiel ku konkrétnym nabíjacím bodom z hľadiska dostupnosti pre konkrétnych vodičov v rámci firmy, širšieho okruhu partnerov ale aj verejnosti, a to dokonca aj s možnosťou okamžitého finančného vysporiadania platby s jasne nastavenou výškou ceny nabíjania v každom z potrebných prípadov. V prípade potreby vieme zabezpečiť aj jednoduchú platbu cez platobný terminál.

S čím všetkým firmám pomáhate v prípade, že chcú nasadiť elektrické nákladné autá?

Našim partnerom ponúkame kompletné riešenie na kľúč. V rámci úvodných stretnutí pochopíme požiadavky a fungovanie potenciálneho partnera. Na základe týchto dát pripravíme konkrétne modely riešenia, vyberieme ten najlepší po vzájomnej konzultácii a následne sa pustíme do realizácie, ktorú zabezpečíme kompletne s tým, že výsledkom sú funkčné nabíjacie stanice zapojené do nášho komplexného systému správy.

Naše riešenie môže byť zároveň prispôsobené presne na požiadavky klienta, a to aj z hľadiska vizuálnej identity. Stanice vieme obliecť do požadovaných farieb, umiestniť na nich definované logá a rovnako môžeme pristúpiť aj k systéme správy – pripravíme webové rozhranie a aj mobilnú aplikáciu vo farbách klienta.

V čom je najväčší prínos prechodu na elektrické vozidlá pre firmy? Prečo by do toho vlastne mali investovať?

Elektrická doprava je s najväčšou pravdepodobnosťou budúcnosť, ktorá prináša mnohé výhody. Najdôležitejšie je sa na prechod pripraviť vopred, kedy je ešte dostatok času na pripravenie optimálneho riešenia. Vstupná investícia do budovanie infraštruktúry je síce potrebná, no následná prevádzka elektrickej flotily je výrazne menej nákladná.

Práve pre vozidlá, ktoré najazdia veľký počet kilometrov, čo kamióny a autobusy sú, je návratnosť rádovo v rokoch. Navyše, konkrétne depá, ale aj nabíjacie HUB-y je možné vybaviť fotovoltickými panelmi, čím si časť elektrickej energie môžu vyrobiť aj sami. Inštalácia fotovoltických elektrárni je segment, s ktorým máme rovnako veľké skúsenosti, a tak môžeme našim partnerom dodať komplexnú infraštruktúru pre efektívnu a zelenú budúcnosť.

Pexels

Pre ktoré typy firiem sú už dnes dostupné plnohodnotné elektrické riešenia, a ktoré naopak musia ešte počkať?

Pre mestskú autobusovú dopravu, ale aj dopravu v rámci okresov na menšie vzdialenosti, je trh už dnes pripravený na plnohodnotnú transformáciu. Pri kamiónovej doprave je situácia veľmi podobná, aj keď v tomto segmente je problémom verejná nabíjacia infraštruktúra, ktorá v prípade prepravy na dlhé vzdialenosti stále absentuje. Ak však má ísť napríklad o prepravu tovarov v rámci istého okruhu, napríklad zásobovanie obchodov z lokálnych distribučných centier, pre takýto typ využitia je postupná elektrifikácia flotily zmysluplná už dnes.

Tému elektrifikácie nákladnej dopravy otvorí eFleet Day 2023 Truck&Bus

Téme elektromobility v nákladnej doprave a preprave pasažierov sa budeme podrobne venovať počas odbornej konferencie eFleet Day 2023 Truck&Bus.

Počas programu konferencie sa bude pozornosť venovať aktuálnemu stavu elektromobility v nákladnej doprave a preprave osôb. Zistíte, ako je na tom elektrická nákladná doprava dnes a kam sa posunie už v najbližších rokoch. Všetky kľúčové informácie o konferencii nájdete priamo na oficiálnom webe efleetday.sk.

16. októbra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+