Európska únia prijala na základe hlasovania Európskeho parlamentu z 20. novembra 2023 nové pravidlá týkajúce sa nákladných vozidiel a autobusov, informovala prostredníctvom tlačovej správy SEVA.
Rozhodnutie sa týka nových emisných štandardov a patrí medzi najambicióznejšie štandardy na svete. Tento krok má predstavovať významný míľnik v úsilí o redukciu skleníkových plynov a v boji proti klimatickým zmenám. Mení sa viacero vecí.
Vozidlá, ktorých sa zmeny týkajú
Patria medzi ne samozrejme nákladné vozidlá a autobusy, no zoznam sa rozšíril aj o ďalšie. Do nových štandardov budú zahrnuté aj vozidlá určené na špeciálne účely, ako napríklad smetiarske autá, domiešavače betónu a podobne. V pôvodnom návrhu nefigurovali ani nákladné vozidlá s hmotnosťou do 5 ton, no v novom sú zahrnuté aj tie.
- Bratislava dostáva nové trolejbusy. Majú až dva kĺby a 24 metrov
- Ostrý test vodíkového autobusu v Bratislave je ukončený. Ako to dopadlo?
-
Sú elektrické kamióny naozaj budúcnosťou? Vyspovedali sme Tonyho Sandberga zo Scanie
Hlavným cieľom tohto rozhodnutia je zníženie emisií oxidu uhličitého, do roku 2030 majú byť nové nákladné vozidlá o 43 % efektívnejšie s ohľadom na CO2. O ďalších 5 rokov má toto číslo stúpnuť na 64 percent a v roku 2040 až na 90 %. Tieto ciele nebude jednoduché naplniť a predstavujú výzvy pre výrobcov najmä z pohľadu vývoja technológií.
Ako je to s autobusmi?
Tu je to pomerne jasné. Do roku 2030 musia byť všetky nové mestské autobusy bezemisné. Čo sa týka medzimestských a diaľkových autobusov, tie boli z tohto cieľa vyňaté a platia pre ne rovnaké pravidlá ako pre nákladné vozidlá. Výnimka pre autobusy poháňané biometánom bude platná do roku 2035.
Najviac diskutovaným bodom bol návrh na zavedenie Carbon Correction Factor (CCF), ktorý by umožnil, aby sa podiel použitých alternatívnych palív počas prevádzky vozidla započítaval do cieľov výrobcov. Kritici tohto návrhu argumentovali tým, že týmto by sa pozornosť orientovala skôr na výrobcov palív ako na samotných výrobcov nákladných vozidiel. Zástancovia zase tvrdia, že toto riešenie je potrebné pre technologicky neutrálny prístup. Návrh bol nakoniec zamietnutý.