Švajčiarska spoločnosť nanoFlowcell otestovala v praxi svoj revolučný elektrický pohon. Ten je v podstate kombináciou palivového článku a bežnej batérie. Testovací elektromobil nanoFlowcell QUANTiNO 48VOLT prešiel na plnú nádrž elektrolytu viac ako 1 000 km. Netreba ho nabíjať a náklady na prevádzku sa majú pohybovať okolo úrovne 1,9 €/100 km.
Batérie od NanoFlowcell sa označujú ako prietokové články či tekuté batérie. Fungujú na podobnom princípe ako palivové články, napr. v rámci vodíkového pohonu. Používajú teda 2 elektródy oddelené membránou. Do článku sa pumpujú 2 druhy špeciálneho elektrolitu s opačným nábojom. Rozdielom však je, že elektrolit sa nenachádza v bunkách v blízkosti elektród, ale privádza sa z dvoch vonkajších palivových nádrží.
Lacné, ekologické, bezpečné a účinné palivo
Netoxický a nehorľavý elektrolit bi-ION s energetickou hustotou 600 Wh/liter sa do vozidla tankuje podobne ako benzín či nafta do “spaľovákov”. Jeho cena sa má pohybovať na úrovni 0,10 €/liter, pričom na jedno natankovanie (190 litrov) má vozidlo prejsť viac ako 1 000 km. Tzn. náklady 1,9 €/100 km, podobne ako v prípade súčasných elektromobilov.
Záruka na pohon: 2,5 milióna km
Toto všetko znie naozaj revolučne, ako však dopadlo prvé dlhodobé testovanie tohto typu pohonu? Pohon bol otestovaný v reálnej prevádzke za všetkých poveternostných podmienok, a to v mestskej, mimomestskej a diaľničnej premávke. Testovacím vozidlom bol najnovší prototyp spoločnosti s označením nanoFlowcell QUANTiNO 48VOLT, ktorý najazdil 100 000 km. CEO spoločnosti NanoFlowcell, Nunzio LaVecchia, hovorí:
“Dúfali sme, že náš pohon nanoFlowcell® zvládne 100 000 km bez nutnosti servisných zásahov a na našu veľkú radosť sa to potvrdilo aj v praxi. Dlhodobý test utvrdil našu dôveru v spoľahlivosť systému, garantujeme tak na hardvér záruku 50 000 prevádzkových hodín, čo zodpovedá 2,5 miliónom km najazdeným na elektrickom automobile.”
Koncepty elektromobilov nanoFlowcell
Spoločnosť nanoFlowcell postavila doteraz 4 koncepty elektromobilov poháňané svojím unikátnym systémom. Prvé 2 z nich boli supervýkonné 4-miestne športové automobily nanoFlowcell Quant e-Sportlimousine a nanoFlowcell QUANT F. Potom nasledoval “kompakt” QUANTiNO 48VOLT, ktorý poslúžil ako vozidlo pre dlhodobý 100 000 km test. Najnovším, ktorý bol predstavený na tohtoročnom autosalóne v Ženeve, je NanoFlowcell Quant 48Volt.
Ten disponuje 4 elektromotormi s celkovým výkonom 560 kW, pričom dosahuje maximálnu rýchlosť 300 km/h. Zrýchlenie z 0 na 100 km/h zvládne za 2,4 sekundy, teda rovnako rýchlo ako najrýchlejšie akcelerujúci sériový automobil sveta Tesla Model S P100D. Na jedno natankovanie by mal zvládnuť až 1 000 km.
Zaujímavými špecifikáciami však disponuje aj testovací “kompakt” QUANTiNO 48VOLT, v prípade ktorého sa hovorilo aj o sériovej výrobe. Vyzerá to však tak, že spoločnosť NanoFlowcell neplánuje sériovo vyrábať žiadne elektromobily. Spomínané koncepty majú slúžiť len na demonštráciu schopností pohonu nanoFlowcell®. Ten plánuje spoločnosť predávať na základe licencií.
nanoFlowcell QUANTiNO 48VOLT – špecifikácie
Výkon a jazdné vlastnosti:
- Maximálna rýchlosť km/h: 200
- Zrýchlenie (0-100 km/h): pod 5 s
- Maximálny výkon kW (k): 80 (108)
- Krútiaci moment (Nm): 200
Batéria nanoFlowcell®:
- Napätie (V): 48
- Kapacita (kWh): 85
- Spotreba energie: 10 až 12 kWh/100 km
- Objem palivovej nádrže (l): 2 x 95
- Dojazd (km): viac ako 1 000
Rozmery:
- Dĺžka (mm): 3 910
- Šírka (mm): 1 930
- Výška (mm): 1 335
- Rázvor (mm ): 3 198
- Pohotovostná hmotnosť (kg): 685
- Počet miest: 2 + 2
Zdroje: tlačové správy, nanoflowcell.com