MojElektromobil

Keď sa aj služby začnú rozvíjať cez elektromobilitu, potom nastúpi celkom radikálny nárast potreby ich nabíjania. A nie len v samotnej prevádzke, v zásade kdekoľvek na ceste k zákazníkovi. Tento segment zažije v nasledujúcich rokoch zrejme najväčší rozmach. 

Kde nabíjať?

Dnes nie je situácia s nabíjaním hybridných alebo plne elektrických áut zlá. Často si všímam, že nabíjačky v mojom okolí, ktoré sú v centre mesta a na priľahlej pumpe (celkovo štyri miesta), bývajú obsadené na polovicu ich kapacity. Čiže ako majiteľ elektromobilu, ak potrebujem alebo musím nabíjať mimo domov, mám to na dosah. Vidím však iba osobné autá, všetko na bežnú prevádzku. Akonáhle sa však situácia začne rozširovať aj smerom k službám a budú bežne napríklad dodávatelia alebo kuriéri jazdiť na batériu, potom vznikne radikálna potreba navýšenia siete na nabíjanie

A teraz niekoľko čísiel a predsavzatí. Európska únie plánuje koniec spaľovacích motorov na rok 2035. USA má plán do roku 2030 presadiť predaj elektrických áut, aby tvorili 50% celkových nových automobilov. A na vrchole rebríčka je Veľká Británia, ktorá dosť ambiciózne chce od roku 2030 mať iba elektrické autá, pokiaľ ide o nové nákupy.

A to treba uviesť, že dodávky a tiež nákladné automobily idú ešte strmšou krivkou. Celý tento segment bude treba napájať, najmä na cestách, počas služobných ciest k zákazníkom. Veľký rozdiel je najmä medzi potrebami osobných áut a tých nákladných. Pri nákladiakoch sa predpokladá, že 50 ťažkých strojov si vypýta 50 megawattov energie. 

Klasická prevádzka elektromobilov, ako ju dnes poznáme, si nabíjanie vybaví odoberaním elektrickej energie priamo zo siete. To je plne postačujúce. Ak sa však zapojí nákladná doprava, nebude takýto prúd stačiť a je predpoklad, že sa musí elektrina skladovať, aby bola dostupná vo veľkom množstve v danom okamihu pre viacero nákladných elektromobilov. 

Na budovaní potrebnej infraštruktúry by sa malo začať už teraz. Je to totiž vysoký náklad, ktorý nie je vôbec jasné, kto má financovať. Štáty sa tvária, že sa ich to zatiaľ netýka, súkromný investori ešte kalkulujú, ako sa im nasadenie elektrickej flotily a budovanie vlastnej nabíjacej siete oplatí a prejaví na nákladoch.

Prvé stredne veľké nákladné automobily sa rozšíria na cestách už v tomto roku a budú potrebovať nabíjanie. Zázemie vo vlastnej prevádzke, kde parkujú nemusí stačiť na obsluhu zákazníkov po celej Európe, prípadne ani po Slovensku. 

Náš tip
Shell na Slovensku otvoril prvú vlastnú nabíjaciu stanicu Shell Recharge. Na známej adrese
7. januára 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+