MojElektromobil

Ak aspoň trochu sledujete stav elektromobility na Slovensku, tak dokument s názvom „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“ pre vás nebude žiadnou novinkou. Vo svojej prvotnej podobe bol oficiálne prezentovaný ešte v roku 2019 a odvtedy prešiel viacerými úpravami. Vo svojej aktuálnej podobe bol vládou SR schválený ešte počas júna 2023, kedy v rámci materiálu došlo aj k vytýčeniu časových rámcov pre jednotlivé opatrenia.

Kľúčovou informáciou je, že plán obsahuje 16 opatrení zameraných na podporu elektromobility. Medzi tie najčastejšie prezentované patria dotácie na podporu nákupu elektromobilov, zmena výšky sadzby dane z príjmu zamestnanca pri používaní služobného elektromobilu na súkromné účely (implementované), zmenu pravidiel pre účtovanie nabíjania firemných vozidiel na súkromných nabíjačkách (implementované), návrh používateľských výhod pre majiteľov vozidiel so „zelenými EČV“ či finančné opatrenia na budovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov (UFC), ako aj budovanie verejnej nabíjacej infraštruktúry vo forme AC a DC nabíjacích staníc (zdanlivo na mŕtvom bode).

Niektoré zo schválených opatrení sa postupne posúvajú vpred, pri iných nedošlo k žiadnej badateľnej zmene. V ostatnej dobe pozitívne správy nastali v prípade dlhodobo spomínaného komponentu A1: Národná sieť ultrarýchlýchlonabíjacích bodov. Ten počíta s vybudovaním minimálne 228 ultrarýchlonabíjacích bodov na diaľniciach a rýchlostných cestách respektíve takzvaných TEN-T koridorov.

MB EQT 200 nabíjanie spredu
MB EQT 200 nabíjanie spredu | Zdroj: Lenka Ivančíková

Plány sa pohli vpred

Posledné oficiálne informácie, ktoré máme, uvádzali, že na realizáciu tohto opatrenia je vyčlenených 29,64 miliónov €. Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike pritom obsahuje informáciu o termíne plnenia do 31. 12. 2026. Reálne by preto nemalo zostávať už príliš veľa času na to, aby sa projekt rozhýbal. A vyzerá to tak, že v prípade projektu národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov došlo k výraznému posunu vpred.

Spoločnosť MH Invest,s.r.o., patriaca pod Ministerstvo hospodárstva SR, ktorá pôsobí ako spolugestor pri komponente A1: Národná sieť ultrarýchlýchlonabíjacích bodov zverejnila informácie o plánovanom vyhlásení verejného obstarávania na realizáciu predmetného projektu. Táto skutočnosť sa tesne pred Vianocami 2024 objavila v prehľade zákaziek Úradu pre verejné obstarávanie.

Aktuálne ide o takzvané „Predbežné oznámenie“, ktoré vlastne hovorí o plánovanom vyhlásení verejného obstarávania. Z dostupných informácií vyplýva, že verejné obstarávanie na zákazku „Vybudovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc (Ultra Fast Charger – UFC) popri diaľniciach a rýchlostných cestách v sieti TEN-T“ by malo byť vyhlásené k 03.02.2025. 

Predmetom plánovaného verejného obstarávania je naprojektovanie, vybudovanie a prevádzkovanie nabíjacích hubov pre ultrarýchlonabíjacie stanice (UFC) na vybraných lokalitách pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci siete TEN-T. Cieľom projektu je zabezpečiť dostupnú a modernú infraštruktúru pre nabíjanie elektrických vozidiel v rámci siete TENT-T, podporiť ekologickú dopravu a naplniť záväzky Slovenskej republiky v oblasti udržateľnej mobility.

Vestník Úradu pre verejné obstarávanie

Je nutné povedať, že všetky informácie boli zverejnené ako predbežné v rámci spomínaného predbežného oznámenia a takzvaných prípravných trhových konzultácií, preto sa obsah dokumentácie môže ešte zmeniť!

Predposledné nabíjanie
Predposledné nabíjanie

Technické špecifikácie pre nabíjacie lokality

Medzi prílohami k spomínanému verejnému obstarávaniu sa nachádzajú aj podrobné informácie ako napríklad opis predmetu verejného obstarávania, minimálny technický rozsah nabíjacej stanice či dokonca zoznam plánovaných lokalít. Z týchto materiálov sa dozvedáme, že projekt národnej nabíjacej siete má spĺňať nasledovné parametre a požiadavky:

  • Nabíjacie body s minimálnym výkonom 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre ťažké úžitkové vozidlá
  • Pripojenie nabíjacej infraštruktúry až po bod určený distribučnou sústavou a Ministerstvom hospodárstva SR
  • Rezervovaná kapacita trafostanice výhradne pre nabíjací park
  • Vyhradené parkovacie miesta pre osobné aj ťažké úžitkové vozidlá
  • Minimálny stanovený počet nabíjacích bodov na základe špecifikácií pre danú lokalitu
  • Dostupnosť nabíjacích služieb minimálne 97 % času
  • Vzdialený dohľad, pravidelná údržba a opravy prevádzkovateľom
  • Prevádzkovateľ hradí všetky náklady na odber elektrickej energie a prevádzku
  • Nabíjacie služby integrované do roamingových systémov poskytovateľov nabíjacích služieb
  • Podpora autentifikácie cez mobilnú aplikáciu, RFID kartu, QR kód a platobný terminál
  • Povinnosť predkladať ročnú správa o výpadkoch a dostupnosti služieb, ktorá podlieha kontrole alebo auditu
Ukážka lokalít z materiálov ÚVO | Zdroj: ÚVO

Zoznam plánovaných lokalít pre národnú UFC nabíjaciu sieť

Okrem podrobného opisu a technických parametrov sú pre nás veľmi zaujímavé práve plánované lokality pre vybudovanie nabíjacích staníc. Tento zoznam bol taktiež zverejnený v rámci dokumentov Úradu pre verejné obstarávanie. Vo svojej aktuálnej podobe počíta s pokrytím 35 lokalít a to v rozsahu 203 konektorov s nabíjacím výkonom minimálne 300 kW a 32 konektorov s nabíjacím výkonom 400 kW. Okrem toho sa pre všetky lokality počíta celkovo s vybudovaním 256 vyhradených parkovacích miest (zjavne počas doby nabíjania) pre osobné vozidlá a 32 parkovacích miest pre nákladné elektrické vozidlá.

názov  číslo cesty  smer  strana 
Odpočívadlo Bratislava Zlaté  Piesky  D1 / E58 / E571  príjazd do Bratislavy od Senca  ľavá 
Odpočívadlo Bratislava Zlaté  Piesky  D1 / E58 / E571  výjazd z Bratislavy na Senec  pravá 
Odpočívadlo Zeleneč sever  D1 / E58 / E571  z Trnavy do Bratislavy  ľavá 
Odpočívadlo Zeleneč juh  D1 / E58 / E571  z Bratislavy do Trnavy  pravá 
Odpočívadlo Červeník  D1 / E58 / E571  z Piešťan do Trnavy  ľavá 
Odpočívadlo Červeník  D1 / E58 / E571  z Trnavy do Piešťan  pravá 
Odpočívadlo Hrádok D1 / E58 / E571 z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan ľavá 
Odpočívadlo Hrádok D1 / E58 / E571 z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom pravá 
Odpočívadlo Zamarovce D1 / E58 / E571 z Považskej Bystrice do Trenčína ľavá
Odpočívadlo Sverepec D1 / E58 / E571 z Trenčína do Považskej Bystrice pravá
Odpočívadlo Považská Bystrica D1 / E58 / E571 zo Žiliny do Trenčína ľavá
Odpočívadlo Predmier D1 / E58 / E571 zo Žiliny do Trenčína ľavá
Odpočívadlo Predmier D1 / E58 / E571 z Trenčína do Žiliny pravá
Odpočívadlo Brodské D2 / E65 z ČR do Bratislavy pravá
Odpočívadlo Sekule D2 / E65 z Bratislavy do ČR ľavá
Odpočívadlo Bratislava Lamač sever D2 / E65 z Bratislavy do ČR ľavá
Odpočívadlo Jarovce západ D2 / E58 / E65 / E75 z Bratislavy do Maďarska pravá
Odpočívadlo Jarovce východ D2 / E58 / E65 / E75 z Maďarska do Bratislavy ľavá
Odpočívadlo Ivachnová D1 / E50 z Ružomberka do Liptovského Mikuláša pravá
Budúce odpočívadlo Ivachnová D1 Hubová – Ivachnová z Liptovského Mikuláša do Ružomberka ľavá
Odpočívadlo Hybe juh D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu pravá
Odpočívadlo Hybe sever D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša ľavá
Odpočívadlo Štrba D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu pravá
Odpočívadlo Štrba D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša ľavá
Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) D1 / E50 z Liptovského Mikuláša do Popradu pravá
Odpočívadlo Sosna (Batizovce) D1 / E50 z Popradu do Liptovského Mikuláša ľavá
Odpočívadlo Levoča D1 / E50 obojsmerné ľavá
Odpočívadlo Malý Šariš D1 / E50 z Levoče do Prešova pravá
Odpočívadlo Malý Šariš D1 / E50 z Prešova do Levoče ľavá
Odpočívadlo Janovík D1 / E50 z Prešova do Košíc pravá
Odpočívadlo Janovík D1 / E50 z Košíc do Prešova ľavá
Odpočívadlo Turčianska Štiavnička D1 z Martina do Ružomberka pravá
Budúce odpočívadlo Valaliky R2 Košice Šaca – Košické Oľšany obojsmerné
Odpočívadlo Milhosť R4 / E71 z Maďarska do Košíc pravá
Odpočívadlo Milhosť R4 / E71 z Košíc do Maďarska ľavá
Náš tip
Koľko batériových elektromobilov máme na Slovensku? Toto je aktuálne číslo!
16. januára 2025

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+