Ak aspoň trochu sledujete stav elektromobility na Slovensku, tak dokument s názvom „Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike“ pre vás nebude žiadnou novinkou. Vo svojej prvotnej podobe bol oficiálne prezentovaný ešte v roku 2019 a odvtedy prešiel viacerými úpravami. Vo svojej aktuálnej podobe bol vládou SR schválený ešte počas júna 2023, kedy v rámci materiálu došlo aj k vytýčeniu časových rámcov pre jednotlivé opatrenia.
Kľúčovou informáciou je, že plán obsahuje 16 opatrení zameraných na podporu elektromobility. Medzi tie najčastejšie prezentované patria dotácie na podporu nákupu elektromobilov, zmena výšky sadzby dane z príjmu zamestnanca pri používaní služobného elektromobilu na súkromné účely (implementované), zmenu pravidiel pre účtovanie nabíjania firemných vozidiel na súkromných nabíjačkách (implementované), návrh používateľských výhod pre majiteľov vozidiel so „zelenými EČV“ či finančné opatrenia na budovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov (UFC), ako aj budovanie verejnej nabíjacej infraštruktúry vo forme AC a DC nabíjacích staníc (zdanlivo na mŕtvom bode).
Niektoré zo schválených opatrení sa postupne posúvajú vpred, pri iných nedošlo k žiadnej badateľnej zmene. V ostatnej dobe pozitívne správy nastali v prípade dlhodobo spomínaného komponentu A1: Národná sieť ultrarýchlýchlonabíjacích bodov. Ten počíta s vybudovaním minimálne 228 ultrarýchlonabíjacích bodov na diaľniciach a rýchlostných cestách respektíve takzvaných TEN-T koridorov.
Plány sa pohli vpred
Posledné oficiálne informácie, ktoré máme, uvádzali, že na realizáciu tohto opatrenia je vyčlenených 29,64 miliónov €. Akčný plán rozvoja elektromobility v Slovenskej republike pritom obsahuje informáciu o termíne plnenia do 31. 12. 2026. Reálne by preto nemalo zostávať už príliš veľa času na to, aby sa projekt rozhýbal. A vyzerá to tak, že v prípade projektu národnej siete ultrarýchlonabíjacích bodov došlo k výraznému posunu vpred.
Spoločnosť MH Invest,s.r.o., patriaca pod Ministerstvo hospodárstva SR, ktorá pôsobí ako spolugestor pri komponente A1: Národná sieť ultrarýchlýchlonabíjacích bodov zverejnila informácie o plánovanom vyhlásení verejného obstarávania na realizáciu predmetného projektu. Táto skutočnosť sa tesne pred Vianocami 2024 objavila v prehľade zákaziek Úradu pre verejné obstarávanie.
Aktuálne ide o takzvané „Predbežné oznámenie“, ktoré vlastne hovorí o plánovanom vyhlásení verejného obstarávania. Z dostupných informácií vyplýva, že verejné obstarávanie na zákazku „Vybudovanie národnej siete ultrarýchlonabíjacích staníc (Ultra Fast Charger – UFC) popri diaľniciach a rýchlostných cestách v sieti TEN-T“ by malo byť vyhlásené k 03.02.2025.
Predmetom plánovaného verejného obstarávania je naprojektovanie, vybudovanie a prevádzkovanie nabíjacích hubov pre ultrarýchlonabíjacie stanice (UFC) na vybraných lokalitách pozdĺž diaľnic a rýchlostných ciest v rámci siete TEN-T. Cieľom projektu je zabezpečiť dostupnú a modernú infraštruktúru pre nabíjanie elektrických vozidiel v rámci siete TENT-T, podporiť ekologickú dopravu a naplniť záväzky Slovenskej republiky v oblasti udržateľnej mobility.
Je nutné povedať, že všetky informácie boli zverejnené ako predbežné v rámci spomínaného predbežného oznámenia a takzvaných prípravných trhových konzultácií, preto sa obsah dokumentácie môže ešte zmeniť!
Technické špecifikácie pre nabíjacie lokality
Medzi prílohami k spomínanému verejnému obstarávaniu sa nachádzajú aj podrobné informácie ako napríklad opis predmetu verejného obstarávania, minimálny technický rozsah nabíjacej stanice či dokonca zoznam plánovaných lokalít. Z týchto materiálov sa dozvedáme, že projekt národnej nabíjacej siete má spĺňať nasledovné parametre a požiadavky:
- Nabíjacie body s minimálnym výkonom 300 kW pre osobné vozidlá a 400 kW pre ťažké úžitkové vozidlá
- Pripojenie nabíjacej infraštruktúry až po bod určený distribučnou sústavou a Ministerstvom hospodárstva SR
- Rezervovaná kapacita trafostanice výhradne pre nabíjací park
- Vyhradené parkovacie miesta pre osobné aj ťažké úžitkové vozidlá
- Minimálny stanovený počet nabíjacích bodov na základe špecifikácií pre danú lokalitu
- Dostupnosť nabíjacích služieb minimálne 97 % času
- Vzdialený dohľad, pravidelná údržba a opravy prevádzkovateľom
- Prevádzkovateľ hradí všetky náklady na odber elektrickej energie a prevádzku
- Nabíjacie služby integrované do roamingových systémov poskytovateľov nabíjacích služieb
- Podpora autentifikácie cez mobilnú aplikáciu, RFID kartu, QR kód a platobný terminál
- Povinnosť predkladať ročnú správa o výpadkoch a dostupnosti služieb, ktorá podlieha kontrole alebo auditu
Zoznam plánovaných lokalít pre národnú UFC nabíjaciu sieť
Okrem podrobného opisu a technických parametrov sú pre nás veľmi zaujímavé práve plánované lokality pre vybudovanie nabíjacích staníc. Tento zoznam bol taktiež zverejnený v rámci dokumentov Úradu pre verejné obstarávanie. Vo svojej aktuálnej podobe počíta s pokrytím 35 lokalít a to v rozsahu 203 konektorov s nabíjacím výkonom minimálne 300 kW a 32 konektorov s nabíjacím výkonom 400 kW. Okrem toho sa pre všetky lokality počíta celkovo s vybudovaním 256 vyhradených parkovacích miest (zjavne počas doby nabíjania) pre osobné vozidlá a 32 parkovacích miest pre nákladné elektrické vozidlá.
názov | číslo cesty | smer | strana |
Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | príjazd do Bratislavy od Senca | ľavá |
Odpočívadlo Bratislava Zlaté Piesky | D1 / E58 / E571 | výjazd z Bratislavy na Senec | pravá |
Odpočívadlo Zeleneč sever | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Bratislavy | ľavá |
Odpočívadlo Zeleneč juh | D1 / E58 / E571 | z Bratislavy do Trnavy | pravá |
Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Trnavy | ľavá |
Odpočívadlo Červeník | D1 / E58 / E571 | z Trnavy do Piešťan | pravá |
Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Nového Mesta nad Váhom do Piešťan | ľavá |
Odpočívadlo Hrádok | D1 / E58 / E571 | z Piešťan do Nového Mesta nad Váhom | pravá |
Odpočívadlo Zamarovce | D1 / E58 / E571 | z Považskej Bystrice do Trenčína | ľavá |
Odpočívadlo Sverepec | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Považskej Bystrice | pravá |
Odpočívadlo Považská Bystrica | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá |
Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | zo Žiliny do Trenčína | ľavá |
Odpočívadlo Predmier | D1 / E58 / E571 | z Trenčína do Žiliny | pravá |
Odpočívadlo Brodské | D2 / E65 | z ČR do Bratislavy | pravá |
Odpočívadlo Sekule | D2 / E65 | z Bratislavy do ČR | ľavá |
Odpočívadlo Bratislava Lamač sever | D2 / E65 | z Bratislavy do ČR | ľavá |
Odpočívadlo Jarovce západ | D2 / E58 / E65 / E75 | z Bratislavy do Maďarska | pravá |
Odpočívadlo Jarovce východ | D2 / E58 / E65 / E75 | z Maďarska do Bratislavy | ľavá |
Odpočívadlo Ivachnová | D1 / E50 | z Ružomberka do Liptovského Mikuláša | pravá |
Budúce odpočívadlo Ivachnová | D1 Hubová – Ivachnová | z Liptovského Mikuláša do Ružomberka | ľavá |
Odpočívadlo Hybe juh | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá |
Odpočívadlo Hybe sever | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá |
Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá |
Odpočívadlo Štrba | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá |
Odpočívadlo Bôrik (Batizovce) | D1 / E50 | z Liptovského Mikuláša do Popradu | pravá |
Odpočívadlo Sosna (Batizovce) | D1 / E50 | z Popradu do Liptovského Mikuláša | ľavá |
Odpočívadlo Levoča | D1 / E50 | obojsmerné | ľavá |
Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Levoče do Prešova | pravá |
Odpočívadlo Malý Šariš | D1 / E50 | z Prešova do Levoče | ľavá |
Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z Prešova do Košíc | pravá |
Odpočívadlo Janovík | D1 / E50 | z Košíc do Prešova | ľavá |
Odpočívadlo Turčianska Štiavnička | D1 | z Martina do Ružomberka | pravá |
Budúce odpočívadlo Valaliky | R2 Košice Šaca – Košické Oľšany | obojsmerné | |
Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z Maďarska do Košíc | pravá |
Odpočívadlo Milhosť | R4 / E71 | z Košíc do Maďarska | ľavá |