Batéria je jednou z najdôležitejších, a zároveň najdrahších súčastí každého elektromobilu. Práve vďaka energii, ktorá je v nej uložená, sa vozidlo dokáže pohnúť. Elektromobily na jednu stranu ponúkajú v porovnaní so spaľovacími autami neporovnateľne vyššiu efektivitu, no batériový priemysel stále nie je dokonalý.
Ich výroba nie je najčistejšia, no aspoň že ich vieme pomerne slušne recyklovať a batérie, ktoré už v elektromobiloch svoju funkciu plniť nedokážu, vieme použiť inde. Minimálne aspoň väčšiu časť z nich. Spoločnosť Natron Energy mala už pár rokov dozadu veľké plány s hromadnou výrobou sodíkových batérií. Plánovala, že s ňou začne už v roku 2023, no nestalo sa tak.
Hromadná výroba
Našťastie, plány sa oneskorili len o malú chvíľu a už tento týždeň spustila hromadnú výrobu svojich bezlítiových sodíkových batérií s dlhou životnosťou. Na trh sa tak dostáva zaujímavá alternatíva k aktuálnym štandardom. Na tému upozornil portál Newatlas.
Výhodu je napríklad to, že sodík sa v porovnaní s lítiom nachádza na planéte Zem asi 500 až 1000x viac. Na výrobu batérií používa spoločnosť samozrejme aj iné materiály, napríklad hliník, železo a mangán. Záujem o batérie na báze sodíka neustále stúpa, pretože spĺňa to najhlavnejšie, čo trh potrebuje. Ich cena je v porovnaní s lítiovými batériami nižšia.
Veľmi rýchle nabíjania a dlhá životnosť
Sodíkové batérie majú svoje nesporné výhody. Ich životný cyklus je dlhší, čiže vydržia dlhšie, sú nehorľavé a ponúkajú aj možnosti rýchlejšieho nabíjania. Jediným nedostatkom momentálne je, že dosahujú nižšiu energetickú hustotu. To znamená, že pre rovnako veľkú kapacitu je jednoducho potrebné, aby batérie bolo viac a bola ťažšia.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Smart #5: Zabudnite na malé elektromobily, značka prinesie poriadne SUV
- Volkswagen ID.Code: Koncept elektromobilu, ktorý chce preraziť na najväčšom trhu
- Azerbajdžan investuje do elektromobility. 3000 autobusov nahradí elektrobusmi
Oficiálne spustenie výroby batérií začiatkom tohto týždňa spoločnosť uviedla slávnostným prestrihnutím pásky vo svojom výrobnom závode v Michigane.
“Sodíkovo-iónové batérie ponúkajú jedinečnú alternatívu k lítium-iónovým, s vyšším výkonom, rýchlejším nabíjaním, dlhším životným cyklom a úplne bezpečnou a stabilnou chémiou. Elektrifikácia našej ekonomiky je závislá od vývoja a výroby nových, inovatívnych riešení skladovania energie. My v Natrone sme hrdí na to, že môžeme dodať takúto batériu bez použitia konfliktných minerálov alebo materiálov s pochybnými environmentálnymi dopadmi.”
Colin Wessells, zakladateľ spoločnosti Natron
Výhody aj nevýhody
Spoločnosť tvrdí, že jej batérie je možné nabíjať až desaťkrát rýchlejšie ako lítium-iónové. Ak je to pravda, mohlo by to veľmi významne znížiť čas strávený na nabíjacích staniciach. Dnešným bežným štandardom elektromobilov je, že za z 10 na 80 percent kapacity dokážu nabiť do pol hodiny, tie najlepšie to zvládnu takmer za polovičný čas. Na základe tohto tvrdenia by nabíjania trvalo približne 3 minúty. Odhadovaná životnosť batérií je 50-tisíc cyklov. To by v praxi znamenalo životnosť niekoľko miliónov kilometrov.
Jediným problémom zostáva nižšia hustota energie, ktorá je na úrovni 70 Wh/kg. Ak by sme napríklad takúto batériu dali do Volkswagenu ID.3 s hrubou kapacitou 62 kWh, vážila by takmer 900 kilogramov. A to je viac ako dvojnásobok aktuálnej hmotnosti batérie tohto elektromobilu.