Väčšinu zákazníkov pri kúpe svojho prvého elektromobilu zaujíma práve to, ako rýchlo sa znižuje kapacita batérie. S postupom času totiž batérie elektromobilu pomaly degradujú, čo má za výsledok zníženie dojazdu. Proces degradácie sa síce dá spomaliť šetrným spôsobom nabíjania, no aj v takom prípade sa kapacita batérie bude pomaly znižovať. Návod na to, ako si môžete overiť životnosť batérie na elektromobiloch značky Tesla zverejnil portál InsideEVs.
Ako najjednoduchšie overiť degradáciu batérie?
Značka Tesla sa už od začiatku pýši solídnou životnosťou batérie, ktorá po prejdení prvých 300 000 km vo väčšine prípadov dokáže klesnúť len o približne 12 %. Tento údaj samozrejme závisí na spôsobe používania vozidla a procesu nabíjania. Výrobca uvádza, že u vozidiel Tesla Model 3 je po ôsmych rokoch používania úplne normálna až 30 % degradácia batérie. Pri väčšine elektromobilov je bežné, že po roku a pol používania klesne kapacita batérie aj o 5 %. Aj to samozrejme závisí na spôsobe používania vozidla.
Najjednoduchšou metódou na overenie kapacity batérie je nabitie vozidla na minimálne 80 % a následne si už vodič musí odsledovať prejdenú vzdialenosť a porovnať ju s papierovými údajmi, ktoré uvádza výrobca. Tento spôsob môžete použiť pri všetkých typoch elektrických vozidiel.
S použitím tejto metódy však stále nedokážete zistiť úplne presné údaje o degradácií batérie. Druhou možnosťou je porovnať aktuálnu kapacitu plne nabitej batérie (kWh) s údajmi od výrobcu. Niektoré automobilky, ako napríklad Tesla, neuvádzajú presne informácie o kapacite batérie, a preto odporúčame v takom prípade použiť internetové zdroje.
Mohlo by vás zaujímať:
- Značka z portfólia Hyundai ukázala superluxusné elektrické SUV – koncept Genesis Neolun
- Základné pojmy: Tieto skratky by ste mali poznať | Príručka elektromobilistu 2024
- KIA EV9 na Salóne Elektromobilov 2024: Spoznaj plne elektrické Svetové auto roka 2024
Výrobcovia niekedy v špecifikáciách vozidla uvádzajú len využiteľnú kapacitu batérie, ktorá nezahŕňa akúsi nevyužiteľnú rezervu – tzv. buffer. Skvelým príkladom je nová Tesla Model 3 Long Range Dual Motor, ktorá ma na papieri uvedenú kapacitu 75 kWh, no po pripočítaní 3,1 kWh “bufferu” je celková kapacita batérie až 78,1 kWh. Preto si pri použití metódy s porovnávaním kapacity plne nabitej batérie vždy pre istotu skontrolujte všetky údaje o vozidle.
Tesla: Ako spustiť test na overenie zdravia batérie? (SoH)
Na elektromobiloch značky Tesla si za pomoci grafov o spotrebe energie môžete vypočítať ešte detailnejšie údaje o degradácii. Ďalším skvelým spôsobom na overenie aktuálnej kapacity batérie je použitie oficiálnej aplikácie TeslaFi, ktorá sleduje jednotlivé nabíjacie cykly a na základe toho si môžete pozrieť, ako veľmi vplýva degradácia batérie na dojazd vozidla. Na oficiálnom portáli TeslaFi si dokonca môžete porovnať vaše výsledky s ostatnými používateľmi aplikácie.
Najlepším spôsobom na overenie kapacity je uvedenie vozidla do servisného režimu. Ten si jednoducho zapnete kliknutím na ikonu auta v ľavom dolnom rohu obrazovky a v sekcii softvérových nastavení musíte niekoľko sekúnd podržať prst na názve modelu vozidla. Následne sa vám zobrazí tabuľka s požiadavkou na heslo.
Prístup sa vám spustí po zadaní hesla “service,” no ak by to nefungovalo skúste zadať slovenský výraz “servis.” Výrobca uvádza, že tento režim by mali používať len zamestnanci spoločnosti, no jeho spustenie by nemalo nijako ovplyvniť stav vozidla. Po aktivácií režimu si po prekliknutí do sekcie batérie a vysokého napätia môžete manuálne spustiť test zdravia batérie, takzvaného State of Health (SoH).
Ak ste vstúpili do servisného režimu prvý krát od zakúpenia vozidla, na displeji sa môže zobraziť informácia o 100 % zdraví batérie, aj napriek tomu, že to nie je pravda. Na spustenie testu je potrebné použiť páčku smerovky (ak je ňou vozidlo vybavené), následne stlačiť brzdový pedál a priložiť kľúč od auta na miesto, kde ho systém dokáže zaregistrovať. Po vykonaní týchto krokov musíte opäť ťuknúť na ikonu spustenia testu, po ktorom sa vám zobrazí upozornenie s ďalšími podmienkami na jeho realizáciu.
Test je možné vykonať len vtedy, ak je batéria nabitá na menej ako 50 % a vozidlo je pripojené ku nabíjacej stanici 2. úrovne s vyšším výkonom. Podľa informácií zo zdroja môže celý test trvať až 24 hodín. Počas testu sa batéria úplne vybije a následne sa nabije na 100 % dostupnej kapacity.
Prvým náznakom úspešného zahájenia testu je spustenie plného výkonu ventilátorov. Tie sa budú krútiť až dovtedy, kým sa batéria úplne nevybije. Aj napriek zdĺhavému procesu na vykonanie celého testu je táto metóda najpresnejšia zo všetkých. Ak ste ju náhodou vyskúšali na svojom elektromobile značky Tesla, svoje postrehy nám môžete napísať na diskusné fórum NearCharger.sk.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom