Približne 18 % vodičov, ktorí si zakúpili elektrické auto sa po čase vráti naspäť k modelu so spaľovacím motorom, čo znamená že viac ako 82 % vodičov ostáva verná elektromobilom. Vyplýva to z nedávnej štúdie, ktorú zverejnila Kalifornská univerzita v Davise. Téme sa venoval portál Electrek.
Štúdia na vzorke 4000 kalifornských domácnosti sledovala spokojnosť s elektrickými autami, či už ide o batériové elektrické autá alebo plug-in hybridy. Poukazuje na to, že 20 % majiteľov plug-in hybridov a 18 % majiteľov čistých elektromobilov skončilo pri návrate k autám so spaľovacím motorom
Už samotné čísla sú celkom zaujímavé, no dôležitejšou otázkou bol v tomto kontexte dôvod v pozadí spomínaného rozhodnutia. Ako sa ukázalo, hlavnou príčinou nebola nespokojnosť s dojazdom, hoci ide o jasnú spojitosť s touto oblasťou. Navrátilci za príčinu svojho rozhodnutia označili nízky komfort spojený s nabíjaním svojho vozidla.
Chýba domáce nabíjanie
Najväčším problémom sa podľa všetkého ukázala byť absencia možnosti využívať domáce nabíjanie. Veľkou výhodou elektromobilov je možnosť využívať domáce nabíjanie, ktoré je lacné a pohodlné.
Problémom je to, že ak si majiteľ elektromobilu nezabezpečí vhodné podmienky inštaláciou nabíjacej stanice, tak v praxi ide o veľmi pomalé nabíjanie. O to horšie to je v prípade, že domáce nabíjanie nie je možné využívať vôbec.
Táto skutočnosť zjavne v očiach pätiny vodičov eliminuje všetky výhody spojené s vlastnením elektromobilu, a to až do takej miery, že sa radšej vrátili k spaľováku.
Oslovená vzorka pochádzala výhradne z USA, pričom častou sťažnosťou bola aj chýbajúca možnosť používania rýchlejšieho domáceho nabíjania. To pramení hlavne z toho, že v USA je na rozdiel od Európy štandardom 120V. Rozdiel pri domácom nabíjaní je vďaka tomu markantný. V USA môže byť nabitie 100 kilometrového dojazdu zo 120V otázkou 11 hodín, zatiaľ čo u nás pri používaní úplne obyčajnej 240V zásuvky nabijete rovnaký dojazd za približne za 4,5 hodiny. To je pri nočnom nabíjaní rozdiel cez 100 km.
Rozdiel pri domácom nabíjaní je teda markantný. V USA môže byť nabitie 100 kilometrového dojazdu zo 120V otázkou 11 hodín, zatiaľ čo u nás pri používaní 240V ide o vec približne 4,5 hodiny.
Majitelia elektromobilov zo štúdie buď nemali vôbec žiaden prístup k domácemu nabíjaniu, prípadne mali k dispozícii len nabíjanie 120V napätím.
Je celkom pochopiteľné, že ak človek nemá možnosť využívať domáce nabíjanie, tak sa tým dramaticky znižuje celkové pohodlie z používania elektrického auta. Obdobne sa komfort znižuje aj v prípade, že dostupné je len to najpomalšie možné nabíjanie. Spoliehať sa vtedy viac-menej treba na verejné nabíjacie stanice, čo jednak vyžaduje viac plánovania, no súčasne sa to odrazí aj na prevádzkových nákladoch. Najjednoduchším riešením vtedy môže byť návrat k autu so spaľovacím motorom, hoci riešiť sa to dalo aj praktickejšie.
Ženy častejšie ako muži
Zo štúdie vyplynula aj ďalšia pozoruhodná informácia – ženy svet elektromobility opúšťajú omnoho častejšie než muži. Zo zverejnených informácií nie je celkom jasný dôvod, no pravdepodobne to súvisí s tým, aký typ elektrických áut preferuje nežnejšie pohlavie. Naznačuje to aj skutočnosť, že najväčšiu lojalitu k elektromobilite majú majitelia vozidiel značky Tesla, zatiaľ čo najmenšiu tí, ktorí si kúpili Fiat 500e.
Štúdiu treba brať s nadhľadom
Nie všetko je však také priamočiare, ako by sa mohlo zdať na prvý pohľad. Portál Alex on Autos upozornil, že predmetná štúdia nemusela byť postavená na celkom optimálnej dátovej vzorke. Zahrnutých totiž bolo len niečo cez 4800 elektrických áut, pričom 2399 z nich bolo vyrobených v rokoch 2011-2017.
Optimálnejšie by vraj bolo sledovať väčšiu vzorku práve starších modelov, nakoľko nové ročníky sa v rukách majiteľov ešte poriadne ani neohriali. Celé to navyše komplikuje využívanie leasingových plánov, ktoré majú dlhšie trvanie a z pohľadu výmeny vozidiel opäť miešajú karty.
Celkom vhodný nemusí byť ani prístup, kedy sa do jednej kategórie dávajú plug-in hybridy spolu s batériovými elektromobilmi. Zaujímavý je aj postreh, že najväčší návrat k spaľovákom prebiehal v prípade značiek, ktoré, aspoň dočasne, prestali vyrábať elektromobily. V tomto prípade mohla veľkú úlohu zohrať lojalita k danej značke.
Alex on Autos za Achillovu pätu celej štúdie označuje to, že na základe sledovaných dát nie je možné objektívne vyhodnotiť skutočný stav. Uvádza, že v rokoch 2018 až 2020 bolo v Kalifornii predaných približne 100 000 elektrických áut. V rokoch 2011 až 2012 sa toto číslo pohybovalo v rozmedzí 5000 až 6000, no práve modely z týchto rokov majú v štúdii dominantné postavenie.
Vec sa má tak, že elektromobilita sa dopredu posúva každým rokom. Za desaťročie spravila obrovský skok, preto je veľmi ťažké presne sledovať lojalitu majiteľov elektrických áut. Pravdepodobnosť, že majiteľ elektromobilu s rokom výroby 2011 nemá úplne ideálne skúsenosti je omnoho väčšia, než pri človeku, ktorý si zakúpi model z roku 2019.
Nepýtali sa priamo
Aby toho nebolo málo, ani samotné dôvody pre návrat k autám so spaľovacím motorom nemusia byť vyvodené správne. Otázky sa totiž nepýtali priamo na dôvod návratu.
Vodiči sa mali vyjadriť k veciam, ktoré sa im páčia, a ktoré im naopak prekážajú na vlastnení elektrického auta. Až následne boli tieto odpovede prepojené s tým, či sa opýtaný vrátil k spaľováku alebo nie.
By now many of you have seen news articles citing that 20% of EV buyers „return to gasoline cars“ for their next…
Uverejnil používateľ Alex On Autos Pondelok 3. mája 2021