MojElektromobil

V priebehu posledných rokov sme boli svedkami postupného zlacňovania batérií pre elektromobily. Tento trend je tu aj v roku 2021, čo nám potvrdila aj tohtoročná správa agentúry BloombergNEF o pohybe cien batérií pre elektromobily. Tento pokles však môže zvrátiť nedostatok grafitu nevyhnutného pre batérie.

Pokles môže ovplyvniť nedostatok grafitu

Na základe tejto analýzy klesla cena batérií oproti cene 1200 dolárov za kWh v roku 2010 na hodnotu 132 dolárov za kWh v roku 2021. V tomto prípade ide o 89 percentný pokles. Medziročne cena poklesla o 6 percent z pôvodných 140 dolárov za kWh. Tento pokles cien je dobrým znamením primárne pre výrobcov elektromobilov, ktorí sa v súčasnosti spoliehajú hlavne na lítium- iónové batérie.

cena batérií klesá z roka na rok
Ceny batérií postupne klesajú | Zdroj: bloombergNEF

Po neslávne známom kremíkovom nedostatku, ktorý sa podpísal pod nedostatkom mikročipov, sa  v súčasnosti k slovu hlási nedostatok grafitu. Bližšie informácie nám prináša portál reuters.com. Podľa aktuálnych informácií sa čínski výrobcovia batérií pre elektromobily v súčasnosti obávajú nedostatku tohto nerastu z domácich zdrojov. Zároveň sa však obracajú na zahraničných dodávateľov lítia, niklu a kobaltu. Všetky tieto suroviny sú doslova nevyhnutné na to, aby sa Čína udržala na vrchole v oblasti dodávok batérií pre elektromobily. Skutočné problémy však aktuálne spôsobuje hlavne nedostatok grafitu v prirodzenej, ale aj v syntetickej podobe.

Nedostatok grafitu v Číne pocítime všetci

V súčasnosti je podiel Číny v produkcií grafitu pre výrobu anód batérií približne na hranici 70 percent. Nadchádzajúce zimné olympijské hry sa však v istej miere podpíšu nad poklesom tejto produkcie. V súčasnosti existuje len málo alternatív k produkcií grafitu pre záporné póly lítium iónových batérií elektromobilov.

Poradenská spoločnosť Benchmark Mineral Intelligence (BMI) poukazuje na prebytok približne 20 000 ton tohto materiálu v minulom roku. Približne rovnaké množstvo by malo chýbať na pokrytie dopytu v priebehu roka 2022. Ak by sme si mali urobiť reálnejší obraz o danom probléme, tak celkové množstvo 20 000 ton grafitu postačuje pre približne 250 000 elektromobilov.

Situácia je vážna

Gerge Miller analytik BMI uvádza, že grafitové bane v severovýchodnej Číne majú tendenciu sa počas zimných mesiacov zatvárať. Príčinou sú extrémne nízke teploty. Výrobcovia, ktorí pri produkcií elektromobilov grafit nevyhnutne potrebujú, nemajú inú možnosť ako siahnuť do svojich zásob a dúfať, že pokryjú tento nedostatok.

Na základe aktuálne realizovaných analýz to vyzerá tak, že dopyt po grafitových anódach pre elektromobily bude v priebehu najbližších desaťročí stúpať v priemere o 27 percent ročne. Ceny anódových grafitových zložiek v Číne medziročne zdraželi o 40 percent na aktuálnych približne 707 dolárov za tonu. Tieto hodnoty atakujú rekordné hodnoty namerané v roku 2018.

Ceny grafitu kolísanú | Zdroj: BloombergNEF

Na Číne je závislá aj Tesla

Hovorcovia spoločnosti Tesla sa k problematike nedostatku grafitu stavajú do istej miery znepokojene. Tesla dospela k záveru, že žiadna spoločnosť v Spojených štátoch amerických v súčasnosti nie je schopná produkovať grafit podľa aktuálne nastavených špecifík a kapacít nevyhnutných pre optimálnu produkciu elektromobilov Tesla.

Aj napriek tomu, že lítium iónové batérie ako produkt s cenou klesajú, nedostatok grafitu tento trend môže jednoducho zvrátiť. Podľa kompetentných osôb je jednou z možností zvrátenia tohto nedostatku zvýšenie využívania prírodného grafitu a obmedzenie podielu jeho syntetickej formy. Je však otázne, či by prírodné zásoby tohto materiálu postačovali po kvalitatívnej stránke aj v prípade tých najmodernejších akumulátorov pre dnešné elektromobily. Rovnako je diskutabilné, či by obmedzenie syntetického grafitu a podpora toho prírodného pomohli zvrátiť zdražovanie v tejto oblasti.

 

23. decembra 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+