MojElektromobil

Cez víkend sa na slovenskej diaľnici stala vážna dopravná nehoda s hlavnou účasťou elektromobilu Tesla Model S. Z doteraz zverejnených informácií je zrejmé, že na vine bol vodič elektromobilu, avšak mohla byť do nehody zapojená aj funkcia autopilot?

Na slovenskej diaľnici D2 v smere do Českej republiky sa stala vážna dopravná nehoda. Pri meste Malacky sa elektromobil Tesla Model S zrazil s odstaveným vozidlom údržby Národnej diaľničnej spoločnosti (NDS). Zo zverejnených fotografií je zrejmé, že náraz bol vo vysokej rýchlosti. Obe vozidlá sú kompletne zničené, no Tesla opätovne ukázala pevnosť karosérie. Predná časť si splnila úlohu s deformačnými zónami, no kabína zostala viac-menej nedotknutá. Vozidlo NDS dopadlo výrazne horšie. Ako túto hrozivo vyzerajúcu nehodu zvládli účastníci je nateraz neznáme, no bola potrebná súčinnosť Vrtuľníkovej záchrannej zdravotnej služby.

V oficiálnom príspevku Polície Slovenskej republiky sa píše o pravdepodobnej príčine nehody. Spôsobiť ju mal vodič Tesla Model S, ktorý sa dostatočne nevenoval riadeniu a odstavené vozidlo si nevšimol. Vzhľadom na stav údržbárskeho vozidla sa zdá, že k nárazu mohlo prísť v naozaj vysokej rýchlosti. V tejto súvislosti sa otvára relevantná otázka, či vodič používal funkciu autopilota. Masovo dostupná verzia funkcie Autopilot je najspoľahlivejšia práve počas jazdy na diaľnici. Odpoveď prinesie až vyšetrovanie a aj prípadné dáta od automobilky.

Názor redakcie

Podobné typy nehôd sa občas stávajú a v takejto situácii je vina vodiča takmer istá. Nepoznáme žiadne detaily, takže je len veľmi náročné hodnotiť, akou mierou mohol byť do nehody zapletený práve Autopilot. Faktom ale zostáva, že nehoda sa mohla stať aj so zapnutou funkciou. V zahraničí nedávno prišlo k nepochopiteľnej nehode, kedy Autopilot nereagoval na prevrátený kamión a Tesla vpálila priamo do neho. Netreba ale zhadzovať vinu na softvér, nakoľko vozidlo mohol mať pod kontrolou priamo vodič a v danej chvíli iba nemusel sledovať cestu.

Vysoká rýchlosť naznačuje, že Autopilot zapnutý nebol, nakoľko ho nie je možné využívať pri rýchlosti nad 150 km/h. Bez ohľadu na to, či sa nehoda stala so zapnutým alebo vypnutým autopilotom, stále nesie plnú zodpovednosť vodič. Tesla už niekoľko mesiacov testuje s vybranou skupinou vodičov vyššiu úroveň funkcie Autopilot, ktorá vozidlo dokáže navigovať aj v meste. Automobilka tu využíva úplne nový algoritmus, ktorý zvláda viac neštandardných situácií.

Náš tip
Všetko o funkčnosti systému Tesla Autopilot na Slovensku: Reálne situácie, porovnanie verzií | VIDEO

Štatistiky automobilky Tesla potvrdzujú, že funkcia Autopilot dokáže znížiť počet nehôd. V poslednom kvartáli roka 2020 mali Tesly s aktivovanou funkciou Autopilot jednu nehodu každých 5,5 milióna kilometrov. Vodiči Tesly bez systému Autopilot, ale s funkciami aktívnej bezpečnosti, boli účastníkmi dopravnej nehody každých 3,3 milióna kilometrov. Tieto čísla sa porovnávajú s údajmi americkej agentúry NHTSA, ktoré ukazujú, že priemerný automobil za veľkou mlákou má nehodu každých 779 tisíc kilometrov.

Náš tip
Bezpečnosť vozidiel Tesla s Autopilotom je 7x vyššia ako priemerný automobil, ukazuje report automobilky


Už Vám nič neujde!

Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom

10. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+