Európa má prvý koridor rýchlych nabíjacích staníc určený pre nákladné elektrické vozidlá (kamióny). Vyrástol v Nemecku pod taktovkou prevádzkovateľa BP Pulse, ktorý naoko trochu paradoxne patrí pod ropného giganta BP plc (niekdajší The British Petroleum Company). Informuje portál Electrek.
Táto spoločnosť v rámci diverzifikácie svojich obchodných aktivít už dlhší pozornosť smeruje aj na nabíjacie stanice pre elektromobily. Začiatkom roka 2022 totiž informovala, že marža z nabíjacích staníc dýcha na chrbát čerpacím staniciam, čo znamená, že pre firmy z oblasti energetiky ide o atraktívny segment. Ďalšou výraznou aktivitou sa stalo aj strategické partnerstvo s koncernom Volkswagen. Jeho výsledkom má byť 8000 nových nabíjacích staníc pre elektromobily rozmiestnených v krajinách Európskej únie.
Rastúci segment
Elektrický pohon sa okrem osobnej dopravy začal v ostatnej dobe aktívne presadzovať v nákladnej doprave, zatiaľ primárne v regionálnej preprave, kde výrobcovia ako napríklad Scania hlásia rastúce predaje svojich elektrických modelov.
S tým súvisia aj aktivity na poli výstavby potrebnej nabíjacej infraštruktúry, na ktorú sú pri nákladných elektromobiloch kladené väčšie požiadavky než pri nabíjacích staniciach pre osobné elektromobily. Do prípravy na elektrickú nákladnú dopravu sa v našich končinách pustil aj GreenWay, o čom sme sa rozprávali s riaditeľom spoločnosti GreenWay, Petrom Badíkom.
Podľa analýz sa predpokladá, že v Európe bude do roku 2030 na cestách približne 270 000 batériových nákladných elektromobilov, ktoré budú pre plynulú prevádzku potrebovať až 140 000 verejne prístupných nabíjacích staníc.
✅ Nemali by ste prehliadnuť:
TIP na konferenciu: Plánujete kúpu elektromobilu do firmy? Poradíme vám na konferencii eFleet Day 2023 už 29. marca. Akčný plán pre elektromobilitu, reálne dáta, postrehy a skúsenosti z praxi, firemné procesy a nástroje, ale aj financovanie či úspora nákladov. To všetko a omnoho viac pod jednou strechou. Registrácia na eFleet Day 2023 prebieha na stránke www.efleetday.sk
200 kilometrov za 45 minút nabíjania
Vráťme sa však k spomínanému “nabíjaciemu koridoru” v Nemecku. Ten sa tiahne pozdĺž kľúčovej Rýnsko-alpskej prepravnej trasy s dĺžkou 600 kilometrov, kde bolo umiestnených 6 verejne prístupných nabíjacích lokalít pri čerpacích staniciach siete Aral. Tie predstavujú dôležité cestovné body pre vodičov nákladnej prepravy, ktorí majú povinné prestávky, nakoľko okrem doplnenia paliva ponúkajú aj občerstvenie, toalety či sprchy.
Má ísť o jeden z najvyužívanejších prepravných ťahov pre nákladnú dopravu v Európe. Každá lokalita je vybavená nabíjacími stanicami s výkonom 300 kW, čo sa má v prípade nákladných elektromobilov pretaviť do získania dostatku energie na prejdenie 200 km trasy za 45 minút nabíjania. Sieť nabíjacích staníc má byť počas najbližšieho polroka ďalšej rozširovaná, a to minimálne o dve nové lokality.