Po dlhých jednaniach to vyzeralo tak, že konečne ide o hotovú vec. Európsky parlament svojim hlasovaním odobril dohodu vyjednávačov Európskeho parlamentu a Rady Európy o revidovaných emisných normách CO2 pre nové automobily a dodávky. Výsledkom toho malo byť, okrem iného, prijatie cieľa pre zavedenie nulových emisií nových áut od roku 2035. Bežne to poznáme ako zákaz predaja áut so spaľovacími motormi.
Situáciu sa ale napokon rozhodlo skomplikovať Nemecko. Ako oznámil portál Euractiv, nemecký minister dopravy Volker Wissing na sklonku februára 2023 prehlásil, že Nemecko je pripravené návrh na finálnom hlasovaní nepodporiť.
Svoje rozhodnutie je ochotné zmeniť len v prípade splnenia jasnej podmienky. Žiada zakotvenie výnimky, ktorá by po roku 2035 umožnila predaj vozidiel so spaľovacími motormi v prípade, že budú poháňané takzvanými syntetickými palivami, označovanými aj ako “e-fuels”.
Nemecko si poriadne duplo
Snahy o pretlačenie syntetických palív sa Nemecko drzí prakticky už od počiatočného predloženia európskeho návrhu na zníženie emisií v doprave. Počas vyjednávaní sa opakovane objavili vyjadrenia, ktoré hovorili, že syntetické palivá by mohli dostať svoj priestor. Nemecko si teraz ale duplo a od Európskej komisie žiada formálne ubezpečenie, že výnimka pre syntetické palivá bude reálne platiť.
Ide o rázny krok. Nemecko svojim postojom vlastne zablokovalo legislatívu, ktorú už podpísal Európsky parlament. Hlasovanie naplánované na 7. marca malo európsky návrh spečatiť zo strany Rady Európy. Na to, aby všetko prešlo bez dodatočných úprav a návrh sa odobril v predloženej podobe je však nutné získať takzvanú kvalifikovanú väčšinu.
Ide o potrebný súhlas 55 % krajín (tj. aspoň 15 krajín), ktoré reprezentujú 65 % obyvateľstva Európskej únie. Nakoľko si Nemecko postavilo hlavu a návrh sa nepozdával ani Taliansku, Poľsku či Bulharsku, hlasovanie by s najväčšou pravdepodobnosťou neprešlo. Už dohodnutý návrh by sa potom mohol vrátiť na prejednanie do Európskeho parlamentu, a čo je v tomto prípade kľúčové, mohlo by dôjsť k jeho pozmeneniu. Výsledkom je preto aktuálne to, že hlasovanie, ktoré malo prebehnúť 7. marca a predstavovalo finálny krok, bolo odložené.