MojElektromobil

Viacerí ste nás oslovili s otázkou, čo sa stane, ak niekto o dotáciu požiada, ale nakoniec ju čerpať nebude. Môže sa tak stať v dvoch rôznych prípadoch. V prípade svojvoľného rozhodnutia alebo v prípade, ak dodávateľ nie je schopný dodať vozidlo do 12 mesiacov od pridelenia.

Odpovedá riaditeľka odboru priemyselného rozvoja MH SR, Andrea Farkašová:

“Dotácia sa považuje za poskytnutú a príjemcovi pomoci vzniká nárok prijať dotáciu dňom nadobudnutia účinnosti zmluvy o poskytnutí dotácie.

Finančné prostriedky poskytnuté formou dotácie na základe zmluvy sa považujú podľa zákona o rozpočtových pravidlách za verejné prostriedky, preto príjemca pomoci je povinný použiť poskytnutú dotáciu výlučne na účel vymedzený v zmluve a za dodržania podmienok stanovených zmluvou.

Nedodržanie alebo porušenie ktorejkoľvek z dohodnutých podmienok uvedených v zmluve, alebo nehospodárne, neefektívne, neúčinné použitie dotácie príjemcom pomoci alebo použitie dotácie v rozpore s určeným účelom, sa považuje okrem iného, za porušenie finančnej disciplíny v zmysle § 31 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách.

Ak pri nakladaní a použití dotácie príjemca pomoci poruší finančnú disciplínu niektorým zo spôsobov uvedených v § 31 ods. 1 zákona o rozpočtových pravidlách, porušenie takejto finančnej disciplíny bude poskytovateľ v závislosti od druhu porušenia sankcionovať v zmysle § 31 zákona o rozpočtových pravidlách.

Ak sa finančné prostriedky poskytli za podmienok, ktorých nesplnenie je spojené s povinnosťou ich vrátenia, uplatní sa pri porušení týchto podmienok rovnaký postup vrátane sankcie ako pri porušení finančnej disciplíny podľa odseku 1 písm. b).”

Je rozhodnutie fér?

Z nášho pohľadu ide o férové rozhodnutie, ktoré by malo predchádzať špekulatívnym registráciám a žiadostiam. V špekulatívnych prípadoch môžu byť prostriedky zbytočne zadržiavané až po dobu 12 mesiacov, ktoré mohol využiť iný žiadateľ, a to nie je žiaduce. Treba ale brať ohľad aj na situáciu, kedy záujemca preukázateľne objednal vozidlo s termínom dodania v rámci 12-mesačného limitu, avšak zavinením dodávateľa mu nestihne byť dodané.

Podľa vyjadrenia ministerstva sa však bude prihliadať na spôsob porušenia. Preto teoretická situácia, do ktorej sa žiadateľ dostane bez vlastného pričinenia, môže zavážiť pri rozhodovaní o výške sankcie.

Najlepšou alternatívou v prípade problémov s dodávkou bude výber iného vozidla, čo schéma umožňuje. Vysvetľuje Adrián Krajňák z MH SR:

„Pod pojmom typ vozidla sa rozumie výber medzi kategóriou vozidiel M1 alebo N1. Táto voľba nebude pre žiadateľov záväzná, slúži iba na informačné účely. Pod pojmom technická špecifikácia vozidla sa rozumie výber medzi BEV a PHEV. Táto voľba BUDE pre žiadateľov záväzná, nakoľko priamo súvisí s výškou alokovaných prostriedkov. Pri všetkých aktívnych poliach v registračných formulároch budú zverejnené nápovedy, aký typ údajov treba do poľa vpísať. Žiadateľ teda nevpisuje konkrétny EV model, na ktorý si chce uplatniť dotáciu, ale má dostatočný časový priestor po registrácii vybrať si ten správny model pre svoje potreby.

Dianie okolo dotácií sledujeme naživo:

Náš tip
Dotácie na elektromobily: Registrácie sa anulujú, v pondelok sa začne odznova | NAŽIVO
16. decembra 2019

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+