MojElektromobil

Automobilka Nikola sa už päť rokov snaží pripraviť kamión, s ktorým by dokázali preraziť na trhu. Primárne sa zameriavajú na nákladnú dopravu a pomaly sa dostávajú do finálnych fáz vývoja. Od prvej testovacej produkcie sú vzdialení len pár dní.

Nové informácie o činnosti Nikola prichádzajú zo správ o prvom kvartáli tohto roka. Pri pohľade na finančné výsledky tu rozhodne nie je dôvod na radosť, nakoľko sú v poriadnej strate. Zatiaľ čo v prvom kvartáli 2020 mali stratu 32 miliónov, tento rok to bolo až 120 miliónov. Na druhú stranu, je to prirodzené, nakoľko zatiaľ výrazne investujú do vlastných fabrík a vývoja vozidiel s minimálnym potenciálom pre zisk. Situácia by sa mohla zlepšiť v najbližších mesiacoch, kedy by mohli spustiť prvú testovaciu výrobu.

Testovacia výroba už v júni

Nikola má veľké plány s produkciou bez-emisných kamiónov. Vo vývoji majú nielen batériové kamióny, ale aj vodíkové ťahače. Vyrábať sa budú v Nemecku a Arizone, pričom obe fabriky sú na tom z pohľadu pripravenosti podobne. Do Nemecka sa výroba dostáva aj vďaka joint venture spolupráci s IVECO Europe, pričom v Arizone sa buduje úplne nová fabrika, ktorá ale taktiež nie je ďaleko od spustenia prvých liniek. „­K 7. máju, Nikola a IVECO takmer dokončili úpravy na joint venture výrobnej hale. Inštalácia nástrojov a vybavenia na 14 samostatných pracovných miestach by mala byť dokončená do konca mesiaca,“ uvádza firma.

Nikola TRE BEV elektrický kamión
Elektrický kamión Nikola TRE | Zdroj: Nikola

Batériové elektrické kamióny sú na tom z pohľadu vývoja lepšie a testovacia produkcia by mala začať už doslova o pár dní. Ako prvá bude na rade fabrika v Nemecku, kde sa testovacia výroba spustí už v júni. Fabrika v americkej Arizone bude nasledovať, a to už v júli. Vodíkové verzie kamiónov sú na tom s vývojom dobre, no zatiaľ iba v alfa štádiu. Aj napriek tomu prebieha kompletizácia prvého modelu na palivové články v Arizone, ktorý bude slúžiť na ďalšie testovanie.

Nikola má na tento rok aj ďalšie odvážne plány. V poslednom štvrtom kvartáli tohto roka chcú dodať batériový elektrický kamión prvému zákazníkovi. Či sa tak stane v Európe alebo USA zatiaľ nie je jasné. Zároveň, tento rok by mali postaviť prvú komerčnú vodíkovú čerpaciu stanicu.

Dojazd do 480 kilometrov
Batérie do 750 kWh
Výkon 480 kW
Nabíjanie 350 kW

Drag-race kamióna s pick-upom

Vozidlá so spaľovacím motorom sa z pohľadu reakcie a dostupnosti výkonu nemôžu porovnávať s elektromobilmi. Práve elektrický motor má také parametre, ktoré bežný spaľovací motor len veľmi ťažko prekonáva. Aj preto môžeme vidieť rôzne zaujímavé porovnania, napríklad motorky a elektromobilu. Tentokrát tu máme ďalší zaujímavý drag-race kamiónu a výkonného pick-upu automobilky Ford. Nikola využila možnosť a vedľa seba postavili Ford F-350 a vlastný elektrický kamión.

Takýto súboj je iba vrcholom nového videa, kde Nikola prezentuje elektrický kamión TRE v rôznych testoch. Automobilka skúšala napríklad jazdu strmým kopcom, maximálnu rýchlosť a brzdenie s nákladom.

11. mája 2021

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+