Automobilka Nikola sa už päť rokov snaží pripraviť kamión, s ktorým by dokázali preraziť na trhu. Primárne sa zameriavajú na nákladnú dopravu a pomaly sa dostávajú do finálnych fáz vývoja. Od prvej testovacej produkcie sú vzdialení len pár dní.
Nové informácie o činnosti Nikola prichádzajú zo správ o prvom kvartáli tohto roka. Pri pohľade na finančné výsledky tu rozhodne nie je dôvod na radosť, nakoľko sú v poriadnej strate. Zatiaľ čo v prvom kvartáli 2020 mali stratu 32 miliónov, tento rok to bolo až 120 miliónov. Na druhú stranu, je to prirodzené, nakoľko zatiaľ výrazne investujú do vlastných fabrík a vývoja vozidiel s minimálnym potenciálom pre zisk. Situácia by sa mohla zlepšiť v najbližších mesiacoch, kedy by mohli spustiť prvú testovaciu výrobu.
Testovacia výroba už v júni
Nikola má veľké plány s produkciou bez-emisných kamiónov. Vo vývoji majú nielen batériové kamióny, ale aj vodíkové ťahače. Vyrábať sa budú v Nemecku a Arizone, pričom obe fabriky sú na tom z pohľadu pripravenosti podobne. Do Nemecka sa výroba dostáva aj vďaka joint venture spolupráci s IVECO Europe, pričom v Arizone sa buduje úplne nová fabrika, ktorá ale taktiež nie je ďaleko od spustenia prvých liniek. „K 7. máju, Nikola a IVECO takmer dokončili úpravy na joint venture výrobnej hale. Inštalácia nástrojov a vybavenia na 14 samostatných pracovných miestach by mala byť dokončená do konca mesiaca,“ uvádza firma.
Batériové elektrické kamióny sú na tom z pohľadu vývoja lepšie a testovacia produkcia by mala začať už doslova o pár dní. Ako prvá bude na rade fabrika v Nemecku, kde sa testovacia výroba spustí už v júni. Fabrika v americkej Arizone bude nasledovať, a to už v júli. Vodíkové verzie kamiónov sú na tom s vývojom dobre, no zatiaľ iba v alfa štádiu. Aj napriek tomu prebieha kompletizácia prvého modelu na palivové články v Arizone, ktorý bude slúžiť na ďalšie testovanie.
Nikola má na tento rok aj ďalšie odvážne plány. V poslednom štvrtom kvartáli tohto roka chcú dodať batériový elektrický kamión prvému zákazníkovi. Či sa tak stane v Európe alebo USA zatiaľ nie je jasné. Zároveň, tento rok by mali postaviť prvú komerčnú vodíkovú čerpaciu stanicu.
Dojazd | do 480 kilometrov |
Batérie | do 750 kWh |
Výkon | 480 kW |
Nabíjanie | 350 kW |
Drag-race kamióna s pick-upom
Vozidlá so spaľovacím motorom sa z pohľadu reakcie a dostupnosti výkonu nemôžu porovnávať s elektromobilmi. Práve elektrický motor má také parametre, ktoré bežný spaľovací motor len veľmi ťažko prekonáva. Aj preto môžeme vidieť rôzne zaujímavé porovnania, napríklad motorky a elektromobilu. Tentokrát tu máme ďalší zaujímavý drag-race kamiónu a výkonného pick-upu automobilky Ford. Nikola využila možnosť a vedľa seba postavili Ford F-350 a vlastný elektrický kamión.
Takýto súboj je iba vrcholom nového videa, kde Nikola prezentuje elektrický kamión TRE v rôznych testoch. Automobilka skúšala napríklad jazdu strmým kopcom, maximálnu rýchlosť a brzdenie s nákladom.