MojElektromobil

Čínska automobilka Nio je známa hlavne vďaka svojmu netradičnému prístupu k dopĺňaniu energie vo svojich elektromobiloch. Zákazníkom totiž ponúka možnosť okamžitej výmeny vybitej batérie za plne nabitý kúsok. Za týmto účelom prevádzkuje už viac ako 1000 servisných miest.

Značka už začala aj so svojou expanziou do Európy, pričom v priebehu roka 2022 by sa chcela dostať do krajín ako Holandsko, Švédsko a Dánsko. To je len začiatok. Celkovo chce do roka 2025 pokrývať aspoň 25 trhov po celom svete.

Koncom roka 2021 v Európe spustila svoju prvú obslužnú stanicu na okamžitú výmenu batérií. Dokonca v tomto smere ohlásila aj spoluprácu so Shellom. Spoločnými silami idú budovať ďalšie výmenné zariadenia, na domácej pôde, ale aj v Európe.

Novinky pre rok 2022

Počas nového ročníka svojho podujatia Power Day 2022 aktuálne predstavila plány pre najbližšie obdobie. Na tému upozornil portál Electrek.

Automobilka okrem iného ohlásila prípravu tretej generácie svojich výmenných staníc, ktoré majú byť flexibilnejšie, ale hlavne má dôjsť k rozšíreniu ich kapacity z pohľadu skladovaných batérií.

To by v praxi malo znamenať asi toľko, že výmenné stanice budú používateľsky prívetivejšie a súčasne budú schopné obslúžiť väčší počet zákazníkov. Prvá generácia bola schopná uskladniť 5 batérií pre elektromobily, druhá už 13 batérií a denne dokázala vykonať maximálne 312 zákrokov. Ako to bude vyzerať v prípade novej generácie Nio zatiaľ nekonkretizuje.

Prvé výmenné stanice tretej generácie budú do prevádzky uvedené koncom roka 2022, prípadne začiatkom roka 2023. Presné plány zverejnené neboli, no celkom prirodzene sa očakáva, že prvé takéto stanice vyrastú práve na domácom, čínskom, trhu. Následne by sa mali dostať aj do Európy.

Automobilka uvádza, že do roku 2025 chce dosiahnuť to, že 90% jej zákazníkov bude mať aspoň jednu výmennú stanicu k dispozícii v okruhu 3 kilometrov od svojho bydliska. Celosvetovo ich chce prevádzkovať viac ako 4 000, z toho 1 000 má byť umiestnených mimo Číny.

Aj klasické nabíjacie stanice

Z ďalších zaujímavých informácií prezrádza, že aktívne testuje technológiu V2G a postupom času ju implementuje do reálnych riešení. Veľmi zaujímavá môže byť informácia, že Nio síce využíva primárne spomínané výmenné stanice, ktoré prázdnu batériu vymenia za plnú v priebehu 3 až 5 minút, no zároveň investuje aj do budovania siete klasických nabíjacích staníc.

Zákazníkom ponúka domáce nabíjanie stanice, takzvané wallboxy, a buduje aj sieť verejných nabíjacích staníc. Práve pre tento segment aktuálne predstavila novú rýchlonabíjaciu stanicu s výkonom až 500 kW.

Tá potenciálne dokáže do batérie za 5 minút nabíjania dodať dostatok energie na prejdenie 200 kilometrovej vzdialenosti. S ich osádzaním plánuje začať v najbližšej dobe. Dobrou správou je, že v tomto prípade opäť počíta aj s Európou. Nio podľa všetkého týmto krokom posúva hranice výkonu verejných nabíjacích staníc. Doterajším lídrom bola spoločnosť Xpeng s nabíjacím výkonom 480 kW.

500 kW nabíjacia stanica | Foto: Nio
Náš tip
Nabijame.sk: Spúšťame oficiálnu slovenskú mapu nabíjacích staníc pre elektromobily
11. júla 2022

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+