Už aj na náš európsky trh sa pomaly dostávajú elektromobily, ktoré pochádzajú z Číny. Postupom času sa ich počet aj popularita u nás zvyšuje, no nie vždy sú za tým obrovské zisky. Denník New York Times sa pozrel na to, ako hospodária jednotlivé automobilky. Niektoré zistenia sú naozaj prekvapivé.
Za spustenie iniciatívy môže rozhodnutie Európskej únie z minulého týždňa. Tá začala vyšetrovanie voči výrobcom elektromobilov v Číne, pričom ju zaujímajú najmä tržby a zisky. Môže to znamenať, aj začiatok obchodnej vojny. Najviac sa zamerali na automobilku Nio, ktorú ľudia označujú ako “čínska Tesla”.
Zaujímavosťou je, že v období od apríla do júna (2023) vykazovala spoločnosť stratu až 825 miliónov. To nie je zanedbateľné číslo, aj preto sa únia rozhodla zakročiť. V prepočte tak vychádza, že každé predané vozidlo spoločnosti spôsobilo stratu až 35 000 dolárov (33 000 €). V priemere sa však jeden elektromobil spoločnosti predáva za 42 000 dolárov, takže nebolo jasné, akým spôsobom sa spoločnosť stále udržiava a funguje.
Samotné Nio zamestnáva len 11 000 ľudí vo výskume a vývoji vozidiel, no mesačne dokáže predať v priemere len 8 000 automobilov. Najviac sa im podarilo predať v júli tohto roka, kedy sa tento počet vyšplhal na viac ako 20 000 modelov. Podľa zistených informácií za to všetko môže čínska vláda. Tá dotuje neuveriteľnými sumami práve svoje domáce spoločnosti tak, aby boli konkurencieschopné aj na európskom trhu.
V ťažkých časoch pomôže dotácia od vlády
V roku 2020 Nio bolo na pokraji bankrotu, kedy nemali dostatok financií na pokrytie svojich pohľadávok. Už vtedy zakročila čínska vláda, ktorá pomocou odkúpenia 24 % podielu spoločnosť zachránila. Takýto podiel ich stál niečo cez 1 miliardu dolárov. Okrem toho štátom kontrolovaná banka poskytla Nio 1,6 miliardy dolárov na svoju ďalšiu činnosť.
Ďalší popredný čínsky startup s EV, XPeng, priznal finančnú pomoc od miestnej vlády vo Wu-chane. Ďalšia spoločnosť zaoberajúca sa výrobou elektromobilov, BYD, je výnimkou. Táto spoločnosť podľa štatistík dosahuje zisky. Podporuje ju aj spoločnosť Warrena Buffeta – Berkshire Hathaway, aj pomocou ktorej spoločnosť dosiahla zisk už 1,5 miliardy dolárov.
Čínske spoločnosti potrebujú export, aby dosiahli ziskovosť, aj keď v prípade spoločnosti Nio sa ešte len uvidí, či dokáže predať dostatok áut na to, aby ospravedlnila svoje obrovské výdavky na výskum a vývoj, či investície do marketingu v zámorí, predovšetkým v Európe.
Chcete si kúpiť alebo vyskúšať Teslu?
Na Slovensku máme viacero firiem, ktoré sa zameriavajú na elektromobily značky Tesla a celý proces objednania, kontroly, nákupu a všetkého ďalšieho vedia vybaviť za vás, dokonca v konečnom dôsledku získate aj lepšiu nákupnú cenu. Dve kľúčové pre prípadných záujemcov sú DriveTesla.sk.sk (pomoc s nákupom, dovozom a všetkým okolo) a NaTesle.sk (testovacie jazdy), ak si chcete dopredu vyskúšať, či je Tesla skutočne tým pravým.