MojElektromobil

V súvislosti s prechodom na elektromobilitu sa stále stretávame s niektorými problémami, ktoré ešte neboli úplne vyriešené. Často sa skloňuje dojazd elektromobilov a najmä rýchlosť nabíjania. Tie najlepšie to dnes na 80 percent kapacity batérie zvládnu približne za 15 minút, čo je štandardná prestávka pri dlhej ceste. Takúto prestávku si bežne robíme každé 3-4 hodiny.

NIO Power Station 4.0
NIO Power Station 4.0 | Zdroj: NIO

Existujú dve možnosti, ako prestávky skrátiť. Tou prvou je ešte rýchlejšie nabíjanie s vyšším výkonom, druhou a veľmi zaujímavou možnosťou je výmena vybitej batérie za nabitú, čo je omnoho kratšie ako samotné nabíjanie. A práve čínska automobilka NIO ponúka takéto riešenie.

Výmena batérie je rýchlejšia ako jej nabitie

Nio Battery Swap Station je automatizovaná stanica na výmenu akumulátorov. Tento systém umožňuje rýchlu výmenu vybitej batérie za nabitú, celý proces trvá len pár minút a je rýchlejší ako akékoľvek dnešné rýchle nabíjanie. Stanica je postavená tak, aby bola plne automatizovaná. Vodičovi stačí prísť na určené miesto a robotický systém vykoná samotnú výmenu akumulátora.

Portál Insideevs teraz informoval o tom, že automobilka predstavila už štvrtú generáciu tohto systému. Podľa výrobcu je Power Swap Station 4.0 plne automatická, obsahuje 6 LiDAR snímačov a 4 čipy Orin X s celkovým výpočtovým výkonom až 1016TOPS. Proces výmeny batérie je možné spustiť jediným kliknutím na stredový displej auta alebo dokonca bez toho, aby ste sa v aute nachádzali.

Nemali by ste prehliadnuť:

V najnovšej stanici je možné naraz uložiť až 23 batérií, ktoré sa tu následne po výmene nabijú a sú pripravené na ďalšiu výmenu. Proces výmeny je tiež rýchlejší, trvá len 144 sekúnd. Automobilka sa chváli tým, že jedna stanica môže poskytnúť až 480 výmen za deň. Stanice sú kompatibilné s celým radom batérií NIO. V súčasnosti spoločnosť ponúka 75 kWh akumulátor, 100 kWh NMC batériu a najvyššia možná kapacita je 150 kWh.

Viac ako 2000 staníc v Číne, desiatky v Európe

Najnovšiu Power Swap Station 4.0 môžu používať elektromobily NIO a modely strategických partnerov automobilky. Tá má napríklad podpísané partnerstvo na výmenu batérií aj s Changan Automobile a koncernom Geely, ktorého súčasťou je aj švédske Volvo. Nižšie v tabuľke si môžete pozrieť základné porovnanie jednotlivých verzií staníc.

Verzia stanice4.03.02.0
Čas potrebný na výmenu144 sekúnd150 sekúnd277 sekúnd
Počet batérií232113
Max. počet výmen za deň480408312

Spoločne s novou stanicou bola predstavená aj kvapalinou chladená nabíjačka s výkonom 640 kW, prúdom 765 A a napätím 1000 V. Najnovšia aktualizácia z 13. júna 2024 hovorí, že automobilka už celkovo v Číne postavila 2432 staníc Power Swap Station. Nezabúda však ani na Európu a prvé stanice pribúdajú aj tu. Momentálne je ich 43, a to v piatich krajinách – Nemecko, Holandsko, Nórsko, Švédsko a Dánsko.

Náš tip
EÚ zavádza vyššie clá na dovezené elektromobily. Chystá Čína odvetu?
24. júna 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+