V súvislosti s prechodom na elektromobilitu sa stále stretávame s niektorými problémami, ktoré ešte neboli úplne vyriešené. Často sa skloňuje dojazd elektromobilov a najmä rýchlosť nabíjania. Tie najlepšie to dnes na 80 percent kapacity batérie zvládnu približne za 15 minút, čo je štandardná prestávka pri dlhej ceste. Takúto prestávku si bežne robíme každé 3-4 hodiny.
Existujú dve možnosti, ako prestávky skrátiť. Tou prvou je ešte rýchlejšie nabíjanie s vyšším výkonom, druhou a veľmi zaujímavou možnosťou je výmena vybitej batérie za nabitú, čo je omnoho kratšie ako samotné nabíjanie. A práve čínska automobilka NIO ponúka takéto riešenie.
Výmena batérie je rýchlejšia ako jej nabitie
Nio Battery Swap Station je automatizovaná stanica na výmenu akumulátorov. Tento systém umožňuje rýchlu výmenu vybitej batérie za nabitú, celý proces trvá len pár minút a je rýchlejší ako akékoľvek dnešné rýchle nabíjanie. Stanica je postavená tak, aby bola plne automatizovaná. Vodičovi stačí prísť na určené miesto a robotický systém vykoná samotnú výmenu akumulátora.
Portál Insideevs teraz informoval o tom, že automobilka predstavila už štvrtú generáciu tohto systému. Podľa výrobcu je Power Swap Station 4.0 plne automatická, obsahuje 6 LiDAR snímačov a 4 čipy Orin X s celkovým výpočtovým výkonom až 1016TOPS. Proces výmeny batérie je možné spustiť jediným kliknutím na stredový displej auta alebo dokonca bez toho, aby ste sa v aute nachádzali.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Test dojazdu elektromobilov zo 100 % baterky až na nulu. Kto sa najviac priblížil deklarovanému dojazdu?
- Severná Kórea predstavila elektromobil, ktorý vytrie Tesle zrak. Alebo to je celé inak?
- Ako dlho vydrží batéria v elektromobile? Štatistiky hovoria jasne
V najnovšej stanici je možné naraz uložiť až 23 batérií, ktoré sa tu následne po výmene nabijú a sú pripravené na ďalšiu výmenu. Proces výmeny je tiež rýchlejší, trvá len 144 sekúnd. Automobilka sa chváli tým, že jedna stanica môže poskytnúť až 480 výmen za deň. Stanice sú kompatibilné s celým radom batérií NIO. V súčasnosti spoločnosť ponúka 75 kWh akumulátor, 100 kWh NMC batériu a najvyššia možná kapacita je 150 kWh.
Viac ako 2000 staníc v Číne, desiatky v Európe
Najnovšiu Power Swap Station 4.0 môžu používať elektromobily NIO a modely strategických partnerov automobilky. Tá má napríklad podpísané partnerstvo na výmenu batérií aj s Changan Automobile a koncernom Geely, ktorého súčasťou je aj švédske Volvo. Nižšie v tabuľke si môžete pozrieť základné porovnanie jednotlivých verzií staníc.
Verzia stanice | 4.0 | 3.0 | 2.0 |
---|---|---|---|
Čas potrebný na výmenu | 144 sekúnd | 150 sekúnd | 277 sekúnd |
Počet batérií | 23 | 21 | 13 |
Max. počet výmen za deň | 480 | 408 | 312 |
Spoločne s novou stanicou bola predstavená aj kvapalinou chladená nabíjačka s výkonom 640 kW, prúdom 765 A a napätím 1000 V. Najnovšia aktualizácia z 13. júna 2024 hovorí, že automobilka už celkovo v Číne postavila 2432 staníc Power Swap Station. Nezabúda však ani na Európu a prvé stanice pribúdajú aj tu. Momentálne je ich 43, a to v piatich krajinách – Nemecko, Holandsko, Nórsko, Švédsko a Dánsko.