Čínska automobilka NIO len nedávno v Európe otvorila svoju prvú obslužnú stanicu na výmenu batérií v elektromobilov. Touto službou sa jasne odlišuje od konkurencie, ktorá v drvivej väčšine prípadov preferuje tradičné využívanie nabíjacích staníc. V prípade elektromobilov sa vybitá batéria expresne, v priebehu 3 až 5 minút, vymení za plne nabitý kus a vodič môže pokračovať vo svojej ceste.
Aktuálne sa dozvedáme, že NIO nadviazala strategickú spoluprácu s nečakaným partnerom, petrolejárskym gigantom Shell. Obidve strany budú intenzívne pracovať na výskume a vývoji technológie pre rýchlu výmenu batérií, ako aj na vylepšovaní obchodného modelu tejto služby. Spoločne vybudujú obslužné stanice v Číne, kde má do roku 2025 vyrásť 100 obslužných miest, ako aj v Európe, kde sa budúci rok začne s pilotným projektom.
Shell si rozširuje obzory
Na prvý pohľad to môže pôsobiť trochu úsmevne, no treba si uvedomiť, že nejde o prvý podobný počin zo strany Shellu. Petrolejársky gigant svoju pozornosť na svet elektromobility uprel už pred časom. Aj prvá slovenská ultrarýchla nabíjacia stanica IONITY vyrástla práve na čerpacej stanici Shell. Do konca roka 2021 by sa takéto nabíjacie stanice mali nachádzať na 60 čerpačkách Shellu v 10 európskych krajinách. Aspoň tak to tvrdili pôvodné plány.
Vládne regulácie spôsobujú, že aj taký gigant ako Shell musí pristupovať ku krokom pre znižovanie emisií. Podpora nabíjacej infraštruktúry pre elektrické vozidlá je len jednou z vecí, ktorým sa venuje v rámci záväzku dodávať viac čistejšej energie. Shell napríklad svoju pozornosť venuje napríklad aj palivám s nízkymi emisiami ako sú vodík, biopalivá či LNG.
Nie je to tak dávno, čo spolu s automobilkou Renault prejavil záujem o odkúpenie podielov v projekte IONITY. V Spojenom kráľovstve zase získal najväčšiu tamojšiu sieť nabíjacích staníc Ubitricity. Investovanie do nabíjacích staníc sa z dlhodobého hľadiska zjavne oplatí. Shell do roku 2025 plánuje prevádzkovať viac ako 500 000 nabíjacích miest po celom svete.