Technológie, ktoré sa používajú v moderných elektromobiloch, neustále napredujú doslova míľovými krokmi. Pred pár rokmi sme na trhu mali prakticky len Teslu a zopár ďalších pokusov o elektromobil, dnes už každý výrobca ponúka elektrifikované modely naprieč rôznymi kategóriami. Technologický posun je nezastaviteľný a týka sa samozrejme aj akumulátorov.
Ďalšie aktuality zo sveta elektromobility:
- Automobilka z portfólia VW predstavila prvý elektromobil so sodíkovo-iónovým akumulátorom
- Tesla Model Y (2024): Tesla prekopala ceny. Toľkoto stojí dnes
- Elektromobily môžu využívať české diaľnice zdarma. Platí to aj pre Slovákov? Ako to bude v roku 2024?
Nástup moderných výrobných procesov a vylepšených technológií umožňuje to, že batérie sú čoraz cenovo dostupnejšie a do rovnakého objemu výrobcovia dokážu vtesnať viac energie. Spoločnosť WeLion, ktorá patrí medzi popredných výrobcov batérií, oznámila, že bude v druhom štvrťroku 2024 dodávať akumulátory s kapacitou 150 kWh automobilke NIO. Pôjde o solid-state batérie, na tému upozornil portál Electrek.
Čo je solid-state batérie
Solid-state batériu by sme jednoducho mohli nazvať polovodičovou batériou. Ide o bežné lítiové batérie, ktoré sú však vylepšené. Hlavným rozdielom je, že zatiaľ čo lítium-iónová batéria v smartfóne či iných zariadeniach využíva roztok tekutého elektrolytu, solid-state batéria používa pevný elektrolyt, nie kvapalný. Z tohto dôvodu sa tiež nazýva pevnou.
V porovnaní s bežnými batériami v elektromobiloch majú vyššiu energetickú hustotu, čo znamená, že dokážu uchovať viac energie pri rovnakom objeme. To v konečnom dôsledku znamená možnosť vložiť do elektromobilu batériu s väčšou kapacitou pri zachovaní rovnakých rozmerov, čo sa pozitívne prejaví na dojazde.
Technologický pokrok
Správa o dodávkach solid-state batérií pre NIO vzbudzuje pozornosť, a zároveň vyvoláva očakávania technologického pokroku v automobilovom priemysle. Automobilka by mohla vďaka týmto batériám výrazne predĺžiť dojazd svojich elektromobilov a zvýšiť svoju konkurencieschopnosť na trhu.
Ak sa pozrieme na aktuálnu situáciu, tak bežné lepšie elektromobily ponúkajú čistú kapacitu akumulátora na úrovni od 60 do 80 kWh, čo im zaisťuje veľmi slušné dojazdy. Prémiová trieda už jemne prekročila hranicu 100 kWh, no číslo 150 kWh je podstatne vyššie. Ak nepočítame šialené pokusy typu Cybertruck či elektrický Hummer, tak ide jednoznačne o najväčšiu kapacitu batérie, ktorá by mohla byť inštalovaná do bežných elektromobilov.
NIO už nový akumulátor aj otestovalo a model ET7 s ňou dokázal na jedno nabitie prejsť 1044 kilometrov, pričom v batérii zostali ešte tri percentá energie. Automobilka plánuje batérie od spoločnosti WeLion využiť v nasledujúcich 11 elektromobiloch, no nie vo všetkých bude tá s najväčšou kapacitou.