MojElektromobil

Čínska automobilka NIO patrí medzi výrobcov elektromobilov, ktorí majú veľký záujem o získanie poriadneho kusu európskeho trhu. Nejde o žiadne veľké prekvapenie. Expanziou do Európy sa značka vôbec netají a pracuje na nej už nejaký ten čas. 

V roku 2022 oznámila vybudovanie továrne pre výrobu a servis staníc na výmenu batérií pre elektromobily, čo je koncept, ktorým je značka známa. Majiteľom elektromobilov ponúka službu okamžitej výmeny vybitej batérie za plne nabitý kus prostredníctvom tisícok obslužných staníc. Celé to má trvať 3 až 5 minút. 

Fabriku na výrobu týchto obslužných staníc vybudovala u našich susedov v Maďarsku. S využívaním konceptu výmeny batérie namiesto jej nabíjania začala na domácej pôde. Po spustení predaja modelov NIO ET7 a NIO ET5 sa služba dostala aj do Európy, pričom v marci 2023 bolo v prevádzke už 12 obslužných staníc. Rozmiestnené boli v Nórsku, Švédsku Nemecku, Holandsku a Dánsku.

Do obehu sa dokonca dostali aj informácie o príprave druhej, samostatnej značky, v rámci ktorej majú byť vyrábané cenovo dostupnejšie elektromobily pre masy. Značka dostala pracovné označenie „ALPS“ a po jej počiatočnom zavedení má preniknúť aj do Európy. 

Vlastná výroba pod drobnohľadom

NIO je teda v našich končinách pomerne známou značkou a postupne sa snaží vyprofilovať na silného hráča. O to prekvapivejšia môže byť aktuálna informácia, že značka získala povolenie pre spustenie vlastnej výroby vozidiel. O čo vlastne ide? Veď modely NIO už roky brázdia cesty.

Automobilka NIO je dosť úzko napojená na čínsku vládu, ktorá do nej investovala nemalé peniaze, čím sa efektívne stala spolumajiteľom. Aj preto sa výrobca teší zo štedrej dotačnej podpory a príliš si nemusí robiť hlavu z toho, že na každom elektromobile prerába približne 35 000 dolárov. Napriek tomu ale donedávna nemala povolenia na výrobu vozidiel vo vlastnej réžii. 

Produkciu všetkých svojich modelov na domácej pôde už od roku 2018 musela realizovať cez štátny podnik JAC Motors. To sa teraz môže zmeniť. NIO sa malo objaviť v databáze čínskeho ministerstvo priemyslu a informačných technológií medzi výrobcami, ktorým bola udelená licencia pre spustenie vlastnej výroby. 

Získanie potrebných oprávnení pritom nemá byť vôbec ľahkým procesom. Naposledy sa to podarilo v roku 2019 výrobcovi Sinogold. Reuters uvádza, že štátne regulácie sú zavedené kvôli obavám z nadprodukcie a možného prehlbovania cenovej vojny na domácom trhu.

4. decembra 2023

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+