Je to už 70 rokov, čo debutoval elektromobil Tama EV spoločnosti Tokyo Electro Automobile, ktorá sa stala súčasťou automobilky Nissan. Pri tejto príležitosti predviedol Nissan svoje najpokročilejšie elektrické vozidlo BladeGlider na podujatí Goodwood Festival of Speed vo Veľkej Británii.
Oslava 70. ročného výročia elektromobilu Tama EV prebehla prostredníctvom prezentačnej jazdy najpokrokovejšieho elektromobilu značky Nissan. Prototyp BladeGlider sa v rámci nej popreháňal na závodnom okruhu v Goodwoode.
Nissan BladeGlider je 3-sedadlový koncept, pričom vodič sedí v strede vozidla a za sebou má ďalšie dve miesta na sedenie. Je vybavený 2 elektromotormi s výkonom 200 kW (268 k), ktoré sa starajú o zadný náhon. Pozoruhodný je jeho krútiaci moment, ktorý dosahuje hodnotu 707 Nm. Maximálna rýchlosť elektromobilu je síce elektronický obmedzená len na 190 km/h, avšak oveľa zaujímavejšia je jeho akcelerácia. Aj vďaka pomerne nízkej hmotnosti 1 300 kg, zrýchli Nissan BladeGlider z 0 na 100 km/h pod 5 sekúnd.
Tama EV v číslach
Prejdime však už k oslávencovi, aby sme mohli porovnať technológie a špecifikácie elektromobilov minulosti a súčasnosti. 4-miestny elektromobil Tama EV disponoval DC elektromotorom, narozdiel od dnes používaných AC elektromotorov, s výkonom 3,3 kW (4,5 k). Obsahoval olovenú batériu s kapacitou 126Ah pri 40V, tzn. 6,5 kWh. Oficiálny dojazd elektromobilu Tama bol 65 km a maximálna rýchlosť 35 km/h. Jednalo sa malý automobil, ktorý mal 3 035 mm na dĺžku, 1 230 mm na šírku a 1 630 mm na výšku, pričom rázvor náprav bol presne 2 metre a hmotnosť 1 100 kg.
Vidíme, že technológia za 70 rokov síce pokročila, ale keby sa ľudstvo venovalo problematike elektromobilov tak ako v posledných 10 rokoch, mohli sme byť vrámci všeobecnej mobility úplne niekde inde. Každopádne musíme byť radi, že renesancia elektromobility sa už konečne naštartovala.
Zdroj: tlačová správa