Informácie o tom, že Nissan zvažuje možnosť priniesť plne elektrické verzie ikonickej série GT-R sa objavujú už nejaký ten čas. Koncom roka 2023 sa napríklad hovorilo o elektromobile Nissan Skyline, ktorý sa mal na trh dostať v dvoch prevedeniach – SUV aj fastback.
Krátko predtým, v marci 2023 sa zase spomínal plne elektrický Nissan Skyline GT-R R32. Vtedy sa ale ukázalo, že išlo len o takzvaný “retrofit”. Pôvodná spaľovacia verzia známeho modelu bola prerobená na elektrickú verziu a nešlo teda o plnohodnotný elektromobil vytvorený od podlahy.
Aktuálne sa okolo témy batériového elektromobilu Nissan GT-R chodí veľmi opatrne. Riaditeľ globálnej produktovej stratégie značky Nissan, Ivan Espinosa v nedávnom rozhovore uviedol, že budúce stelesnenia vysokovýkonných modelov značky budú pravdepodobne elektrifikované.
Nielen kvôli celkovému smerovaniu značky, ale aj kvôli, že výrobcovia sú k tomu prakticky tlačení reguláciami. Espinosa elektrifikáciu športových modelov označil za smer, ktorým sa výrobcovia jednoducho musia vydať.
Nissan pritom ešte v roku 2023 prezentoval elektrický koncept Nissan Hyper Force, ktorý v podstate prezentuje elektrické GT-R s výkonom až 1 000 kW a systémom pre individuálnu kontrolu nad každým kolesom e-4ORCE. Treba zdôrazniť, že išlo o štúdiu, respektíve koncept a nie produkčnú verziu vozidla.
Espinosa mal podľa portálu Electrek naznačiť, že z konceptu Hyper Force by skutočne mohol vzniknúť elektromobil Nissan GT-R, pretože elektrický model predstavuje jedinú možnú cestu ako toto ikonické športové meno opäť dostať na trh. Bez elektrického pohonu to vraj nemá zmysel.
Napriek tomu všetkému ide o veľmi opatrné vyjadrenia, ktoré je potrebné brať s určitým nadhľadom. Nejde o úplne priamočiare potvrdenie, že elektrický Nissan GT-R v dohľadnej dobe skutočne dorazí na trh. Skôr teoretizuje o tom, že ak by sa niečo také stalo, tak to bude práve elektrická cesta, ktorá umožní menu GT-R pokračovať.
Ideálny model pre batérie s pevným elektrolytom
V súvislosti s možným uvedením produkčnej verzie športového elektromobilu, ktorý by vychádzal z konceptu Nissan Hyper Force (elektrické GT-R), sa do pozornosti opäť dostali staršie informácie o plánoch značky Nissan z oblasti batérií.
Japonská firma aktuálne pracuje na vybudovaní výrobnej linky na batérie s pevným elektrolytom, ktorá vyrastá v meste Yokohama. Prototyp výrobného zariadenia bol prezentovaný ešte v roku 2022, kedy Nissan zverejnil aj svoje plány. Prvý elektromobil s týmto typom batérií chce na trh uviesť už v roku 2028.
V porovnaní so súčasnými lítium-iónovými batériami má nová technológia priniesť až dvojnásobne vyššiu energetickú hustotu, čo by sa malo prirodzene prejaviť na značnom navýšení dojazdu elektromobilov. Nechýbalo ani odvážne vyjadrenie o skokovom zlepšení v oblasti nabíjania, kedy David Moss, viceprezident spoločnosti Nissan pre výskum a vývoj v Európe, tvrdil, že cieľom je dosiahnutie trojnásobného zrýchlenia nabíjania.
Nissan okrem toho spomínal aj nižšie očakávané výrobné náklady po zabehnutí sériovej výroby. Podľa pôvodnej prognózy malo ísť o 75 dolárov na 1 kWh v roku 2028, čo malo nasledovať ďalšie znižovanie ceny až na úroveň 65 dolárov za 1 kWh. Pre porovnanie, nedávna analýza oddelenia ministerstva energetiky USA so zameraním na technológie vozidiel uvádzala, že náklady na 1 kWh kapacity batérie sa v roku 2023 pohybovali na úrovni 139 dolárov.
Ako píše portál AutoCar, riaditeľ globálnej produktovej stratégie značky Nissan, Ivan Espinosa, naznačil, že práve športové elektromobily, ako môže byť aj plne elektrický Nissan GT-R, sú ideálnym miestom pre využitie batérií s pevným elektrolytom. Opiera sa to hlavne o skutočnosť, že pri zdvojnásobení energetickej hustoty bude batéria rovnakej kapacity zaberať polovicu miesta oproti súčasnej technológií.
Pri športových vozidlách je celková optimalizácia kľúčová a prihliada sa takpovediac na každý gram. Preto sa špekuluje, že práve produkčná verzia konceptu Nissan Hyper Force prinesie premiéru pre batérie s pevným elektrolytom vyrobené Nissanom. Oficiálne potvrdené ale nebolo nič.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Soul obmedzí nabíjanie elektromobilov. Chce zlepšiť situáciu na verejných nabíjačkách
- Čína ukazuje, ako sa to má robiť. Toto sú elektrické superšporty s výkonom viac ako 1000 koní
- Exkluzívne: Dôkladne sme si pozreli Audi A6 e-tron. Prináša nové vychytávky a dojazd vyše 750 km