Nissan na práve prebiehajúcom veľtrhu CES v Las Vegas konečne predstavil svoj nový Leaf e-Plus, alebo ako ho po novom označuje samotný výrobca, e+. Má väčšiu kapacitu, lepší dojazd, aj vyšší výkon.
OTA aktualizácie
E-Plus ponúkne nový infotainment. Bude obsahovať väčší, 8-palcový displej s novou navigáciou, s možnosťou prepojenia s kompatibilnými smartfónmi. Ten konečne umožní aktualizovať svoje systémy online. Pre aktualizácie aplikácii, máp, či nahratie nového softvéru, tak už nebude potrebné navštíviť servis.
“Konečne, 21. storočie!”, okomentovali novinku kolegovia z portálu hybrid.cz. A my sa s nimi plne stotožňujeme.
Vyšší výkon
Leaf e+ bude mať o 36% výkonnejší motor (160kW) v porovnaní s jeho štandardnou verziou (110kW). Nissan očakáva rýchlejšiu akceleráciu, presné časy zrýchlenia z 0 na 100 zatiaľ neprezradil. Zároveň o 10% zvýšil limit maximálnej rýchlosti.
Lepšia batéria
K základnej verzii Leafu so 40kWh batériou pridáva nový e+ ďalších 22 kWh, spolu má teda batéria 62 kWh, o 2 kWh viac ako sa očakávalo. To umožní o 55% väčší dojazd. Podľa presnejšej metodiky EPA ide o celkový dojazd 364 kilometrov, čiže o 122 km viac oproti lacnejšiemu bratovi.
Tak ako sme predpokladali už v skorších článkoch, Nissan mení dodávateľa batérie z AESC (vlastná batériová firma Nissanu), na LG Chem. Nissan nakoniec vyvrátil včera medializované informácie o novom dodávateľovi batérii a opravil, že ich naďalej bude vyrábať vo vlastnej firme AESC. Nové články majú o 25% vyššiu energetickú hustotu, vďaka čomu je nová batéria iba o 5mm vyššia od tej pôvodnej. Údaj o hmotnosti Nissan neposkytol.
Sklamaním je stále chýbajúci termálny manažment batérie. Nissan síce mierne zoptimalizoval jej chladenie pridaním ďalšieho chladiaceho prvku, či to ale bude stačiť pri dlhších cestách a viac ako jednom rýchlonabíjaní počas dňa, je veľmi otázne. Pripomíname, že práve 40kWh verzia Leafu výrazne obmedzovala viac ako jedno rýchlonabíjanie denne, čo vyústilo do tzv. prípadu Rapidgate. Posledná aktualizácia softvéru síce umožní pri druhom a treťom nabíjaní využiť vyšší výkon, nevieme ale aký to bude mať vplyv na životnosť batérie.
Nissan si je životnosťou batérie celkom istý. Poskytne na ňu záruku 8 rokov, resp. 160 000 kilometrov, a to pre všetky verzie.
100kW nabíjanie, stále Chademo
Podľa Nissanu bude vedieť nový Leaf nabíjať výkonom 70kW, pričom špičkový výkon bude dosahovať až 100 kW. Otázkou zostáva či budú tieto výkony reálne dosiahnuteľné aj na relevantnom počte nabíjacích bodov v Európe. Nissan aj v svojej kapacitnejšej verzii Leafu totiž stále používa štandard Chademo. Podľa správ od Nissanu sa má v takejto podobe objaviť na všetkých trhoch – okrem Japonska aj v USA a v Európe.
Štandard Chademo 1.0 umožňuje nabíjať maximálnym výkonom 62.5kW (v praxi ho nabíjačky obmedzujú na 50kW). Nová verzia štandardu Chademo 2.0 síce umožňuje výkony až do 400kW, koľko stojanov s novým ne-európskym štandardom sa však objaví v Európe je ťažké odhadnúť.
Nissan je poslednou automobilkou na svete, ktorá predáva svoje elektromobily v Európe s japonským štandardom nabíjania Chademo. Ostatní výrobcovia elektromobilov, ktoré umožňujú DC rýchlonabíjanie, používajú v Európe štandard CCS.
CCS port sa objavil dokonca už aj na uniknutých fotografiách nového vozidla z aliancie Renault-Nissan-Mitsubishi – Renaultu Zoe (na fotografii vyššie). Je preto záhadou, prečo sa Nissan nechce prispôsobiť už jasne adaptovanému štandardu. Kým v dnešnej dobe nepredstavuje nabíjanie cez Chademo v Európe žiadny problém, v blízkej budúcnosti pribudne množstvo staníc už bez tohoto štandardu (napr. nabíjačky projektu Ionity).
Nissan Energy
Čím Nissan predbehol Teslu, je umožnenie zapojenia jeho elektromobilu pre obojsmerný tok energie. Implementácia štandardov Vehicle-to-Grid, Vehicle-to-Building a Vehicle-to-Home umožní zapojiť Leaf do energetického ekosystému, a teda budete vedieť využiť energiu z batérie napríklad na napájanie svojej domácnosti (či už počas výpadku energie, alebo v noci využijete cez deň získanú solárnu energiu).
Hoci o podobnom systéme dávnejšie uvažovala aj Tesla, do dnešného dňa funkcia spustená nie je.
V Európe v polovici roka 2019
Cenu novej verzie zatiaľ Nissan oficiálne neoznámil, očakáva sa na úrovni 37 000 Eur vrátane DPH.
Kým na domácom trhu v Japonsku sa začne predávať už v nasledujúcich týždňoch, v Európe ho môžeme očakávať až v polovici roka 2019. Je tu teda ešte malá šanca na prehodnotenie nabíjacieho štandardu. My v redakcii v to pevne dúfame – napriek niektorým nedostatkom je Leaf stále najpredávanejším elektromobilom na svete.
Mohlo by vás zaujímať
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom