Nissan LEAF nie je na poli elektromobility žiadnym nováčikom. Ide o vozidlo, ktoré si dlhodobo drží len tie najvyššie priečky v celosvetových predajoch. Prvý model bol predstavený už v roku 2011. V roku 2018 bola predstavená druhá generácia elektromobilu a model z roku 2019 sa dizajnovo od svojho staršieho kolegu nelíši. Vo vnútri sa nachádza 40 kWh batéria, nechýba ani obľúbený e-Pedal a tiež slušný dojazd.
Exteriér: Overená kombinácia
Zvonku vyzerá ako bežný automobil. Ľahko si ho spletiete s hocijakým iným konvenčným automobilom. Až chýbajúci zvuk motora vám dá vedieť o tom, že sa jedná o elektromobil. Auto nevyzerá vôbec zle. Tvary sú jemne agresívne, no nie príliš. V strede prednej masky sa vyníma logo výrobcu a plynule prechádza do predných svetlometov, ktoré sa držia línie ostrejších tvarov. Sú úzke a vzbudzujú pocit aerodynamickosti.
Zadnej strane tiež dominujú ostrejšie tvary. Prispôsobené sú tomu hlavne zadné svetlá, ktoré sú po bokoch skosené. Vyzerá to trochu futuristicky, no nie príliš. A to je dobre. Nissan LEAF sa netvári, ako auto z budúcnosti. Takto dokáže osloviť viac potenciálnych záujemcov, aj tých konzervatívnejších. Zboku je to už klasické 5-dverové auto, ktoré nijako špeciálne nevytŕča z davu. Nenápadné, avšak so svojím vlastným štýlom.
Zaujímavým prvkom je oblasť, kde sa strecha spája so zadnou časťou vozidla. Je mierne skosená. Nissan to využil a strecha je čierna, zatiaľ čo ostatok auta je biely. Je to naozaj zaujímavý farebný efekt a vyzerá to dobre.
Celková hmotnosť vozidla je podľa oficiálnych zdrojov 1557/1500 kilogramov v závislosti od dodatočnej výbavy a/alebo nainštalovaných prvkov. Je síce ťažšie, ale to je daň za elektrický pohon a hlavne batériu, ktorá je hlavným dôvodom vyššej hmotnosti pri všetkých elektromobiloch. Na dĺžku meria 4490 mm, šírka je 1788 mm (2030 so spätnými zrkadlami) a výška 1540 mm.
Interiér: Dostatok priestoru všade
Vo vnútri je miesta dostatok. Na predných sedadlách sa tlačite nebudete. Vzadu to až také skvelé nie je, no odvezú sa aj vyšší pasažieri. Bezproblémovo. Interiér je celkom príjemný. V strede sa nachádza kapacitný dotykový displej. Prvé, čo si vo vnútri všimnete, je radiaca páka s modrými prvkami. Volant je doslova posiaty rôznymi tlačidlami. Najskôr budete mať pocit, že ste niekde v lietadle. Avšak každé tlačidlo má jasne vymedzenú úlohu a ovládanie vám už po pár minútach nebude robiť problém.
Ručná brzda je elektronická, nenájdete tu žiadnu páku, ktorú musíte ťahať hore. Šoférov výhľad je v časti, kde sa nachádza stĺpik a spätné zrkadlo značne obmedzený. Budete si na to musieť zvykať, aj keď veľmi ťažko. Po sadnutí dovnútra je cítiť, že ide o nové auto, no nečakajte žiadne luxusné materiály. To ale neznamená, že sa v LEAF-e budete cítiť zle. Práve naopak. Vozenie je príjemné, interiér vyzerá dobre, pohodlia máte dostatok.
Jazda: Rýchlo a okamžite
Nissan LEAF je dôkazom, že aj obyčajný automobil môže byť zábavný. Športová jazda mu nerobí absolútne žiadny problém. Po zatlačení pedála až na zem sa môžete pripraviť na svižnú akceleráciu, ktorá vás posadí do sedadiel. Navyše, keďže sa tu nenachádza žiadna prevodovka, akcelerácia je krásne plynulá. Pre toho, kto ešte v elektromobile nesedel, je to zážitok. Páči sa mi, ako LEAF skvele sedí na ceste. Dôvod je jasný, ťažká batéria sa nachádza na spodku, čo znižuje ťažisko. Auto sa v zákrutách veľmi nenakláňa.
Maximálny výkon dosiahnete, keď pedál zatlačíte úplne na spodok a pretlačíte prirodzený odpor. Výborná je aj reakcia na zatlačenie pedálu. Je okamžitá. Po skúsenostiach s Audi e-tron či Mercedesom E300 som bol veľmi príjemne prekvapený. Tieto automobily totiž dbajú viac na pohodlie pasažierov a akceleráciu nezačnú okamžite, pričom pridávajú akosi postupne. Tu je výkon instantný. Pre športovú jazdu je to priam ideálne.
Poriadna akcelerácia sa zíde pri predbiehaní, zaraďovaní sa z pruhu do pruhu a podobne. V meste budete pri rozbiehaní určite medzi prvými. Len tak hocikto vás nepredbehne. Presne toto sú výhody elektromobilov.
Vnútorný priestor je veľmi dobre zvukovo odizolovaný. Tesla to síce nie je, ale ani pri vyššej rýchlosti na diaľnici vám nadmerný zvuk obtekajúceho vzduchu prekážať určite nebude. Jazda je pohodlná, zo sedadiel nebolí chrbát. Volant je príjemný na dotyk. Obsahuje dve časti, ktoré sú o trochu hrubšie a ruky vám satnú presne na tieto miesta. Lakťová opierka je nenápadná a ukrýva v sebe úložný priestor.
Pri cúvaní vám pomôže parkovacia kamera. Nechýba ani obľúbený 360-stupňový pohľad zhora. Ten sa zíde v mnohých situáciách. Výborný je e-Pedal, o ktorom sa rozpíšem v samostatnej sekcii. Túto funkciu som používal s radosťou. Keď potrebujete silnejšie zabrzdiť, musíte si dať pozor na to, že fyzická brzda nereaguje tak, ako by ste očakávali. Je potrebné zatlačiť ju viac. Je to z dôvodu, že pri slabšom zatlačení auto stále rekuperuje energiu a nebrzdí brzdou. Tá sa zapojí až pri silnejšom zatlačení. Je to otázkou zvyku. Ak si na to zvyknete, problém mať nebudete.
E-Pedal: jeden pedál na všetko
Jedným z hlavných lákadiel nového LEAF-u je takzvaný e-Pedal. V skratke, pomocou tejto technológie môžete elektromobil ovládať prakticky len jedným pedálom. Či už pridávať, ale aj brzdiť. Nohu z pedálu jednoducho dole nemusíte dať. Brzdiť vie naozaj poriadne, v prípade nutnosti zastavenia tiež nemusíte prešľapnúť na brzdu. Nissan LEAF spolu s e-Pedal dokáže bezproblémovo aj zastaviť.
Táto technológia je celosvetovo prvým ovládaním vozidla, ktoré je založené na použití jedného pedála a umožní vodičovi úplna zastaviť aj na svahu, zotrvať v tejto pozícii a následne ihneď pokračovať v jazde. Nissan hovorí, že vodič pokryje až 90 percent svojich potrieb ovládania jedným pedálom. Môžem povedať, že v mojom prípade sa toto číslo blížilo k stovke. Väčšinou jazdím defenzívne (čo je v prípade elektromobilu ideálne z hľadiska spotreby) a častokrát sa mi stalo, že som počas jazdy nemusel brzdový pedál zašľapnúť ani raz.
Pre tých, ktorí tejto funkcii na chuť neprídu, je tu možnosť štandardného ovládania vozidla. Jednoduchým prepínačom v stredovej konzole si zvolíte váše ideálne nastavenie s e-Pedal alebo bez neho. Ja však e-Pedal jednoznačne odporúčam. Ak si naň raz zvyknete, už nebudete chcieť nič iné. Vážne.
Infotainment: Splní všetko, čo potrebujete
Dotykový displej v strede ponúka všetko podstatné. Hlavné menu je rozdelené do niekoľkých kategórií a prechádzanie položiek je intuitívne. Na rozloženie prvkov si zvyknete naozaj rýchlo. Nechýba tu ani navigácia, no tá je len ako menší bonu. Navigácie Waze či Sygic v smartfónoch sú na tom funkčne úplne inde. No a tu sa dostávam k vítanej funkcii. Po pripojení smartfónu k autu pomocou kábla sa môžete tešiť na podporu Apple CarPlay a taktiež Android Auto.
S displejom sa pracuje výborne. Maximálny jas je dostatočný a čitateľnosť je obstojná aj na priamom slnku. Reakcie sú rýchle a na dotyk prsta reaguje okamžite. V noci jednoducho prepnete na nočný režim, čím sa jas displeja značne zníži a nebude vám prekážať vo výhľade. Veľmi sa mi páčia aj možnosti cúvacej kamery. Nielen že sa tu nachádza aj 360-stupňový pohľad zhora, ale prepnúť si môžete aj na bočnú kameru a vidieť tak vzdialenosť auta od obrubníku. Dokonalé.
Reproduktory hrajú dostatočne kvalitne a nahlas. Basová zložka je dostatočne výrazná. Ako zdroj zvuku si môžete vybrať rádio, AUX a nechýba ani smartfón (po pripojení cez bluetooth). Pomocou auta dokážete jednoducho vybaviť telefonáty, telefónu sa nemusíte ani dotknúť. Zvuk je pri telefonovaní čistý a dostatočne hlasný, druhá strana sa tiež nesťažovala. A to ani pri otvorenom okne.
Spotreba a dojazd: V meste 300, na diaľnici 200
Počas testovania som na LEAF-e najazdil vyše 500 kilometrov. Väčšina z toho bola po meste. Moja priemerná spotreba bola 14,6 kWh/100 km, čo je celkom slušné. Nijako som ho nešetril, jazdil som normálne (aj keď môj štýl jazdy je defenzívny, čo sa pri elektromobile v spojení so spotrebou môže hodiť). Ak si budete pred sebou nechávať väčšie medzery a nebudete dobrzďovať nadoraz a rýchlo, dokážete veľa energie získať späť z rekuperácie. Všetko je to o zvyku.
Prvý test spotreby prebiehal v meste. Jazdilo sa len mesto, bez diaľnice. Počas jazdy dlhej 55 kilometrov som nameral priemernú spotrebu 14,5 kWh/100 km. Klimatizácia bola stále zapnutá, zapnutý bol aj ECO režim a samozrejme e-Pedal. Vonku bolo 29 stupňov, v aute dve osoby.
Vyskúšal som aj jazdu po diaľnici s konštantnou rýchlosťou 130 km/h. Tu je samozrejme jasné, že spotreba je pri takejto rýchlosti výraznejšie vyššia. Na ceste dlhej približne 90 km som nameral spotrebu 19,1 kWh/100 km.
Na diaľnici s priemernou rýchlosťou okolo 100 – 110 km/h bola spotreba okolo 15 kWh/100 km. Celkovo som jazdil s priemernou spotrebou okolo 15 kWh/100 km, čo je veľmi dobré. V meste je dojazd 300 kilometrov celkom reálny, na diaľnici nemáte šancu. Tam sa musíte uspokojiť s približne 200 km. Veľký vplyv na dojazd má samozrejme aj rýchlosť a návyky konkrétneho vodiča.
Nissan LEAF disponuje CHAdeMO nabíjacím portom s podporou rýchleho nabíjania. Počas testovania som párkrát využil rýchlonabíjačky od ZSE. Z 0 na 80 percent mu nabitie trvá približne trištvrte hodinu. Ak nabíjate pomocou klasickej elektrickej zásuvky doma, nabíjať budete približne 20 hodín.
Nissan LEAF bohužiaľ nedisponuje aktívnym manažmentom batérie, takže pri dlhších trasách si budete musieť dať pozor na prehrievanie. Dlhá jazda v kombinácii s rýchlonabíjaním mu dá zabrať.
Záverečné hodnotenie
Nissan LEAF patrí právom medzi najpredávanejšie elektromobily na svete. Vyzerá dobre, ponúka dostatočný výkon, je pripravený na športovú jazdu. Bez problémov sa v ňom odvezie aj celá rodina s kuframi. Priestoru vo vnútri je dosť. Veľkou konkurenčnou výhodou je technológia e-Pedal, ktorú by som si vedel predstaviť v každom elektromobile. Je proste návyková. Páčili sa mi rýchle reakcie na zatlačenie pedálu, prakticky okamžite, bez čakania.
Dojazd je v poriadku. Na dlhé cesty to veľmi nebude, ale raz za čas to určite zvládnete. Ako mestský elektromobil je LEAF výborný, dobre poslúži aj na stredne dlhé trasy. Vyzerá dobre, ponúka dostatok priestoru a vždy sa naň môžete spoľahnúť.
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom