Zmena, na ktorú sme čakali, konečne prichádza. Známy dominant pri výrobe elektromobilov, Nissan, opúšťa konektor CHAdeMO a v Európe ho mení za konektor CCS. Informuje web Insideevs.
Môže za to aj najnovší Nissan Ariya, ktorý bude dostupný v Európe už budúci rok spolu s “novým” konektorom typu CCS. So starším, východným nabíjacím štandardom tak zostane iba Nissan LEAF a Mitsubishi Outlander plug-in hybrid. Zaujímavosťou však je, že spoločnosť pravdepodobne plánuje ukončiť výrobu a predaj práve modelu LEAF.
Ešte v roku 2010, keď Nissan priniesol ich prvý elektromobil LEAF na trh, neexistoval žiadny nabíjací štandard pre elektromobily a plug-in hybridy. To znamená, že museli použiť svoj alebo už nejaký existujúci typ konektoru. Len pre porovnanie, prvá verejná nabíjacia stanica s konektorom CCS bola otvorená v júni roku 2013 vo Wolfsburgu v Nemecku.
Ak by vás zaujímala recenzia vyššie spomenutých modelov, prečítajte si náš test Nissanu LEAF a plug-in hybridu Mitsubishi Outlander.
Konektor CHAdeMO bol vyvinutý spoločnosťami Tokyo Electric Power (TEPCO), Nissan, Mitsubishi, Fuji Heavy Industries a neskôr, ako posledná, sa pridala aj spoločnosť Toyota. V minulosti situácia vyzerala pomerne hrozivo, nakoľko všetko smerovalo k tomu, že každá časť sveta bude využívať vlastný typ konektoru. Či už išlo o Európu, Áziu alebo dokonca elektromobily od americkej Tesly. Takéto riešenie by ale nebolo udržateľné, a tak aj Tesla pristúpila k zmene a nový Model 3 dodáva do Európy so štandardom CCS.
Pre ázijské automobilky však bol konektor CHAdeMO alternatívou, ktorú mnohí opúšťali len ťažko. Napríklad aj spoločnosť Kia použila pri svojom elektromobile Soul EV prvej generácie konektor CHAdeMO. Avšak, pri druhej generácii z roku 2019 už prešla na nabíjací konektor CCS.
CHAdeMO v Ázii jednotkou
Tento krok Nissanu ale neznamená, že by opúšťali konektor CHAdeMO natrvalo. V Japonsku je to totiž národný štandard. Používa sa tu aj na Modeloch 3, ktoré boli vyrobené v Číne. Jednotné nabíjacie štandardy pre celý svet sú aj preto momentálne nereálne, no pozitívne je, že sa situácia aspoň stabilizuje na jednotlivých trhoch.
Ako finálny verdikt môžeme povedať, že Nissan spravil veľmi dobrý krok. Určite sme za to, aby všetky elektromobily používali jeden typ konektoru. Dôvodom je jednoduchosť používania, ale aj výroby. Navyše, noví zákazníci by mohli byť zmätení z takýchto rozdielov a zbytočných komplikácií. Čo si myslíte o tejto zmene vy?
Už Vám nič neujde!
Prihláste sa na odber noviniek súvisiacich s týmto vozidlom