MojElektromobil

Smog z výfukových plynov sa stal v mnohých metropolách súčasťou bežného života, výnimkou už nie sú ani slovenské mestá. Ich zástupcovia však už konečne začínajú konať. Postupne sa zavádzajú nízkoemisné či bezemisné zóny. Ich prvou obeťou sa stanú staršie dieselové vozidlá. V horizonte 8 až 13 rokov však treba počítať, že do mnohých miest sa už so spaľovacím automobilom nedostanete. Do tej doby by však mala klesnúť cena elektromobilov na úroveň áut s bežným pohonom.

To, že smog nie je už dávno iba problémom čínskych priemyselných miest, potvrdzujú štatistiky svetovej zdravotníckej organizácie WHO. Tie hovoria o tom, že úroveň smogu európskych miest ako Berlín, Paríž či Londýn je na úrovni Hong Kongu, kde každoročne zomrie 20-násobne viac ľudí na následky vdychovania emisiami znečisteného vzduchu ako pri dopravných nehodách. A problém s vysokou hladinou smogu sa dotýka už aj slovenských miest. Určite si dobre pamätáme výstrahy z ostatnej zimy, ktoré vyzývali k obmedzenému pohybu na vonku, ako aj domácemu vetraniu.

Už dnes, v pracovné dni, sa nedostanete do Paríža naftovými vozidlami s dátumom výroby pred rokom 1997. Raz za mesiac dokonca platí zákaz vjazdu akéhokoľvek automobilu na Champs-Élysées, ako aj do iných častí centra. Do roku 2025 chce magistrát zaviesť úplný zákaz vjazdu dieselových automobilov do centra Paríža. A podobné kroky plánujú učiniť napríklad aj v Londýne, Stuttgarte, Osle, Aténách, Madride, Antverpách, ale aj v Tokiu, Dillí a Mexiku (City) či dokonca v Žiline.

nizkoemisne zony bezemisne zakaz naftovych vozidiel
Zdroj: commercialmotor.com

 

Nórsko, Holandsko a Nemecko za úplný zákaz spaľovacích vozidiel

Mnohé iniciatívy však zachádzajú ešte ďalej. A to najmä v Nórsku, Holandsku a Nemecku. Tie hovoria o úplnom zmiznutí spaľovacích vozidiel z tamojších ciest, do roku 2025, resp. 2030 v Nemecku. Pripomíname, že v Nórsku smeruje predaj áut do zásuvky, t.j. elektromobilov a plug-in hybridov, k úctyhodným 40 %.

 

“Naftovým motorom ostávajú dva až tri roky”

Na tohtoročnom autosalóne v Ženeve, sa gen. riaditeľ automobilky Volvo Håkan Samuelsson vyjadril. že naftovým motorom v osobných automobiloch “dáva” dva až tri roky života. Ich koniec podľa neho predznamenáva emisná norma, ktorá začne platiť od roku 2020. Tá povoľuje prevádzku automobilov, ktoré produkujú emisie CO2 nižšie ako 95 g/km. Dovtedy majú podľa neho klesnúť ceny hybridov a elektromobilov natoľko, že dieselové vozidlá sa stanú neatraktívnymi.

 

“Zákazníci stratia záujem o spaľovacie autá prirodzene…”

Slová šéfa automobilky Volvo podporujú aj vyjadrenia mnohých analytikov. Tí dokonca hovoria o prirodzenej strate záujmu o “spaľováky”, čo zahŕňa naftové, ako aj benzínové automobily. Postarať sa o to majú klesajúce ceny hybridov a elektromobilov. V súčasnosti ceny elektromobilov značne prevyšujú ceny porovnateľných automobilov s bežným pohonom. Do 10 rokov by sa však mali ich ceny vyrovnať. A to najmä vďaka klesajúcej cene batérií a zvyšujúcemu sa dopytu.

V prípade vozidiel Tesla by to však mohlo byť ešte skôr. Vďaka ich obrej továrni na batérie Gigafactory, by mala byť spoločnosť schopná už budúci rok vyrobiť 1 kWh za 116 €. Celosvetový priemer je pritom 213 €/1 kWh. K znižovaniu celkových výrobných nákladov prispeje aj plne automatizovaná výrobná linka a obrovský dopyt po elektromobile Tesla Model 3. A ostatné automobilky si predsa nemôžu dovoliť zaostávať…

Stratu záujmu o spaľovacie vozidlá by mali podporiť aj štátne dotačné programy na podporu elektromobility, ako aj spomínané nízkoemisné či bezemisné zóny. Ministerstvo hospodárstva SR vám prispeje do konca tohto roku na elektromobil sumou 5 000 € a na plug-in hybrid 3 000 €. Francúzi môžu dokonca využiť 2-násobnú dotáciu na elektromobily, rovnako ako Rumuni, ktorí môžu čerpať 10 000 € príspevok od 24. apríla.

 

Nízkoemisná zóna v Žiline

nizkoemisna zona zilina
Zdroj: realityholding.sk

Už tento mesiac sa chystá na radnici v Žiline hlasovanie o vytvorení nízkoemisnej zóny v centre mesta. Ak by návrh prešiel, do platnosti by vstúpilo opatrenie, ktoré by zakazovalo vjazd všetkých automobilov vyrobených pred rokom 2005. Práve Žilina mala túto zimu najväčšie problémy so spomínaných smogom. Navyše, návštevníci historického centra Žiliny sa údajne dlhodobo sťažujú na značný pohyb áut v pešej zóne.

Nuž dúfame, že spomínané iniciatívy budú úspešné a pri ich zavádzaní spomínaných opatrení vždy zvíťazí zdravý rozum, aby dané opatrenia nešli na úkor neakceptovateľných obmedzení pre obyvateľov. Veď zdravie je prvoradé, a to či už to fyzické, alebo psychické. eAutoPortál vám bude celý tento čas servírovať užitočné informácie z oblasti elektromobility, aby ste sa v prípade záujmu, rozhodli pre to správne ekologické vozidlo.

Zdroje: cleantechnica.com, teslamagazin.sk, titulný obrázok: citi.io

eautoportal zdielanie

10. apríla 2017

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+