Bratislava a jej jednotlivé mestské časti sa už dlhší čas zaoberajú myšlienkou zavedenia nízkoemisných zón. Do nich by mali vjazd povolené len vozidlá spĺňajúce nastavené emisné kritériá. Do hry samozrejme vstupuje aj viacero výnimiek, zabezpečené musia byť obchádzkové trasy a potrebné je vypracovať dôkladnú analýzu a štúdiu udržateľnosti.
Zavádzanie nízkoemisných zón je najmä v prípade hlavného mesta komplexnou záležitosťou. No súčasne predstavuje jednu z efektívnych možností, ako pomocou zníženia tranzitu a objemu vypúšťaných emisií bojovať so zhoršujúcou sa kvalitou ovzdušia, zlepšiť jeho ochranu a v konečnom dôsledku aj celkovú kvalitu.
V prípade Bratislavy by zriaďovanie konkrétnych nízkoemisných lokalít malo spadať priamo do pôsobnosti príslušných jednotlivých mestských častí. Na svojom území ich môžu zriadiť prostredníctvom všeobecne záväzného nariadenia.
Ochrana ovzdušia ako priorita
Hoci to vyzeralo byť hudbou budúcnosti, portál Webnoviny.sk uvádza, že vznik nízkoemisných zón môže byť bližšie, než sme si doteraz mysleli. Pripomína, že počas minuloročnej novembrovej kontroly na Trnavskom a Račianskom mýte, Novohradskej a Vazovovej ulici, ako aj na Hodžovom námestí presiahol podiel nameraných pevných častíc až 9-násobok povolenej hranice.
Magistrát hlavného mesta SR Bratislava považuje ochranu ovzdušia za jednu zo svojich priorít. Preto zriadil pracovnú skupinu, ktorá sa problematike intenzívne venuje a pripravuje súbor efektívnych opatrení. V rámci Bratislavy vzniknú nové meracie stanice a rozmiestnených bude aj ďalších 400 senzorov. Vďaka tomu budú k dispozícii potrebné dáta pre monitorovanie kvality životného prostredia a ďalšie analýzy.
Napriek tomu všetkému, jednotlivé mestské časti k myšlienke zriadiť nízkoemisné zóny stále pristupujú veľmi obozretne. Skôr než pristúpia k realizácii opatrení, požadujú vypracovanie dôkladnej analýzy a odborných štúdií, ktoré problematiku preskúmajú do hĺbky a prinesú reálne závery. Portál Webnoviny.sk píše, že napríklad hovorca mestskej časti Staré mesto Matej Števove uvádza, že podľa aktuálnych predpokladov budú mať nutné podklady k dispozícii v budúcom roku.
Narastá znečistenie ovzdušia?
Web ďalej uvádza, že podľa záverov SHMÚ hodnoty namerané koncom minulého roka rozhodne nie sú ideálne. No na základe dát z meracích staníc ústavu nemožno hovoriť o katastrofálnom náraste znečistenia ovzdušia z pohľadu dlhodobého trendu. Situácia v niektorých oblastiach bola pred štyrmi rokmi dokonca horšia.
Zriadenie nízkoemisných zón navyše nie je všeliekom. Vozidlá, ktoré do týchto oblastí nemôžu vstúpiť totiž začnú využívať alternatívne trasy a produkované emisie sa efektívne iba presunú z jednej oblasti do druhej. Preto je podľa odborníkov potrebné zaviesť omnoho komplexnejší súbor opatrení. Tam spadá napríklad aj obnova vozového parku, neustála podpora systému verejnej dopravy, či dokonca zlepšenie údržby ciest alebo plynulosti premávky.
Problematika zavedenia nízkoemisných zón je skutočne komplikovaná. No s ohľadom na súčasný vývoj to vyzerá tak, že v prípade hlavného mesta sa blíži rýchlym tempom.