Nordkapp je známa turistická atrakcia, 300 metrov vysoký mys a jedno z najsevernejších miest Nórska, kam sa dá dostať bez použitia trajektu. Tento výlet som plánoval už od zakúpenia auta, ale zrealizovať sa ho podarilo až po dvoch rokoch.
Moje Kia e-Niro 2020 už nie je technologicky najnovšie a v čase výletu malo za sebou nájazd 110 tisíc kilometrov. Kvôli týždňovej dovolenke sme trasu preplánovali cez Dánsko s využitím Öresundského mostu.
Je 15. apríl. S bratom vyrážame z Pezinka, smer Česká Republika. Kým sa dá, na nabíjanie využívame výhradne huby IONITY (balík Ionity Power 0,29€/kWh cez KiaCharge). Je to pohodlnejšie a lacnejšie ako si “poskakovať” po rôznych operátoroch.
Po Ionity na západ
Prvé nabíjanie s 8% SoC vyšlo na Ionity Pávov pri Jihlave. Auto žiaľ ani po 2-3 rokoch nemá možnosť plánovania diaľkových trás a zobrazenie zostatkových percent do nabíjačky cez infotainment auta. Sme stále odkázaní na aplikáciu ABRP Premium v režime Live Data.
e-Niro na dnešnú dobu nabíja veľmi pomaly (75kW) a od 73-75% SoC výkon prudko padá na 35kW/25kW. Preto máme aj ABRP nastavené na interval 10 až 73%. Nabíjania, ktoré sú pre nás zároveň oddychové prestávky sa tak darí držať na ešte rozumných 30-40 minútach. Pre záujemcov je na konci článku je mapové video s projekciou diagnostiky a podrobnými údajmi.
V noci sme nabíjali dlhšie, aby sme sa priebežne aspoň trochu prespali. Cesta prebiehala hladko, stojany boli zväčša voľné a ráno sme prekročili hranice Dánska. Riadenie auta si odpracovalo tradične zariadenie Comma Three (Openpilot) od Comma.ai.
Zaplnené nabíjačky v Dánsku
Pozabudli sme, že je Veľká noc a migrácie ľudí pomerne rýchlo zahustili Ionity. V Dánsku sme mali prvé (a posledné) kolízne miesto, kde sme si museli na voľný stojan počkať 10 minút. Ostatné sa zaplnili ako zázrakom vždy až po našom príchode. Za mosty Storebæltsbroen/Øresundsbroen sa platilo spolu 90€ a po 19 hodinách/1500 km prichádzame do Švédska.
Zas sme mali šťastie a “uchmatli” sme si posledné miesto na 6 stojanovom Ionity. Po nás sa ďalší točili inam, ale Taycan to nevzdával a počkal si nekonečných 40 minút. Jediné čo mi napadlo, “toto s autom za 200 tis.nechceš zažiť”.
Išli sme túto trasu už viac krát a stojany neboli nikdy takto obsadené. V každom prípade je nutné posilniť infraštruktúru aj na takéto prípady migrácie.
Na severe stále bez pokrytia Ionity
Vo Švédsku smerujeme na Štokholm a odtiaľ pri pobreží Botnického zálivu na sever. V polovici Švédska skončilo posledné Ionity. Museli sme prejsť na lokálnych poskytovateľov InCharge/Ishavsveien a Fortum. Stojany sa dali spoľahlivo aktivovať cez mobilné aplikácie.
Môj zdravotný stav sa zhoršoval (chrípka). Dohodli sme sa, že to skrátime a ideme len Nordkapp bez sprievodného programu. Po 2 dňoch od štartu prichádzame to Fínska. InCharge má vo Fínsku minútovú tarifikáciu, ktorá hrá v neprospech nabíjacích “slimákov”, akým je moje auto (jedno nabitie 49€). O ďalších päť hodín vstupujeme do Nórska.
Nordkapp, Magerøya
Vonkajšie teploty sa na trase väčšinou pohybovali v intervale 5 až 10°C. Nordkapp leží na ostrove Magerøya, ktorý je prepojený so zvyškom krajiny podmorským tunelom. Na Nordkapp potom platia v zime obmedzenia. 13 kilometrov pred ním je na príjazdovej ceste rampa a pre autá sú vyhradené len určité časy, kedy sa ide v kolóne za odhŕňačom.
Ešte pred týždňom bolo na webkamerách dosť veľa snehu. Vystihli sme prechod medzi zimnou a letnou sezónou. Po 2.5 dni a prejdených 3920 kilometroch prichádzame do cieľa. Na Nordkappe nám fúka pomerne silný mrazivý vietor. Priamo v dedine na ostrove je nabíjací hub Ishavsveien s viacerými stojanmi v zložení ABB 175kW, ABB 50kW a AC stĺpik s 2x22kW.
Naspäť do Švédska
Domov chceme ísť pre zmenu cez Nórsko a pokochať sa fjordami, ale navigácia nás stále posiela do Švédska. Na webe zisťujeme problém s trajektom na hlavnej trase. Nechceme riskovať, že sa budeme musieť vracať a dobrovoľne meníme smer zas do Švédska.
Na Slovensko prichádzame po 5 dňoch. Koncom roka 2022 IONITY rozostavalo okolo Botnického zálivu nové huby. Cestovanie na sever Škandinávie tak bude o niečo pohodlnejšie. Sieť Tesla Supercharger má pre majiteľov Tesiel sever dávno pokrytý až po Nordkapp .
Na záver
Prešli sme 8045 kilometrov pri priemernej rýchlosti 92km/h (na severe sú okresky 80km/h). Z nabíjacích stojanov sme si vzali 1,5 MWh, 100 kWh sa narekuperovalo. Nabíjali sme 30 hodín, ktoré sme využili zároveň na oddych.
Tu je nutné podotknúť, že nové autá ako napríklad Kia EV6 prejdú viac a nabíjajú výrazne rýchlejšie. Čas nabíjania sa dá znížiť s nimi na tretinu. Náš Nordkapp bol kvôli krátkej dovolenke a mojej chorobe len “ochutnávkou” severu. Verím, že sa mi tam ešte niekedy podarí dostať na dlhšie.