Len včera prebehlo hlasovanie Európskeho parlamentu, v ktorom hlasujúci vyjadrili svoje postavenie k novým normám. Tie sa zameriavajú na znečistenie ovzdušia cestnými vozidlami, pričom výsledky tohto hlasovania sklamali viacerých zúčastnených. Otvorila sa tak cesta pre rokovania s národnými vládami pre vytvorenie finálnej podoby zákona, informuje Euractiv.
Výsledky zasadnutia hovoria jasne. Až 329 hlasov bolo za, 230 proti a 41 sa zdržalo hlasovania. O čom sa však hlasovalo? Išlo o znenie nariadenia Euro 7, ktoré už nejaký čas rozdeľuje spoločnosť. Táto norma v skratke hovorí o prístupných normách znečistenia ovzdušia cestnými vozidlami.
Okrem klasického znečistenia ovzdušia výfukovými výparmi sa do Euro 7 dostali aj prístupné normy na mikroplasty z pneumatík a častice z bŕzd. Práve tie patria k rovnako veľkým znečisťovateľom prostredia. Tých sa dokonca nezbavíme ani prechodom na bez-emisné alternatívy dopravy (napríklad elektromobily). V hlasovaní sa tak zamerali na to, aby sa metódy výpočtu emisií EÚ zosúladili s tými z OSN. Tie však označujú environmentalisti za slabé a nedostatočné.
Emisné normy sa tak po novom nesprísnia, z čoho by mali podľa zástupcov parlamentu profitovať najmä zákazníci a spotrebitelia. Tieto normy by totiž s najväčšou pravdepodobnosťou zvýšili automobilkám náklady na výrobu, čo by sa odzrkadlilo na cenách automobilov. Tie by v zásade museli stúpať, čo by opäť viac znemožnilo nákup vozidiel bežným ľuďom.
Aktivisti volajú po prísnejšej regulácii
Parlament však odsúhlasil prísnejšie limity výfukových emisií meraných v laboratórnych podmienkach a v skutočných jazdných podmienkach, a to pre autobusy a ťažké úžitkové vozidlá. V nových pravidlách sa hovorí aj o batériách elektromobilov. Tie by mali po novom spĺňať určité normy životnosti.
„Bolo by kontraproduktívne zavádzať environmentálne politiky, ktoré poškodzujú európsky priemysel aj jeho občanov. Prostredníctvom nášho kompromisu slúžime záujmom všetkých zúčastnených strán a vyhýbame sa extrémnym pozíciám.“
Alexandr Vonda, hlavný rečník parlamentu
Mnohí poslanci tento krok označujú ako krok vzad, pričom by chceli aby sa norma označila ako Euro 6F a nie Euro 7. Od zavedenia normy očakávali viac a radikálnejšie zmeny smerom k čistému ovzdušiu. Na druhej strane sa lobistická skupina automobiliek zhodla na tom, že i keď sú spokojnejší so znením teraz, stále to však ovplyvní cenotvorbu spoločností.
„Automobilové spoločnosti použijú [Euro 7] na greenwashing áut, ktoré nie sú takmer o nič čistejšie ako dnes. Zákonodarcovia by mali mať slušnosť a premenovať ho na Euro 6F alebo ho stiahnuť.“
„Vzhľadom na to, že pneumatiky sú druhým najväčším kvantifikovaným zdrojom znečistenia mikroplastmi v Európe, včerajšie rozhodnutie Európskeho parlamentu ohrozuje cieľ EÚ znížiť znečistenie mikroplastmi o 30 % do roku 2030.“
Anna Krajinska, manažérka emisií a kvality ovzdušia v T&E