Elektromobilita v Nórsku je úplne niekde inde ako vo zvyšku sveta. V krajine sa už takmer vôbec nepredávajú nové spaľovacie vozidlá. V novembri bolo v krajiine zaregistrovaných 10 940 nových, v predchádzajúcom mesiaci to bolo veľmi podobné – 10 862. No a v septembri bolo zaregistrovaných 8 442 nových elektromobilov.
Elektrifikované vozidlá tvoria drvivú väčšinu predajov
Až 93,6 % všetkých nových vozidiel v krajine je elektrifikovaných, čo prakticky naznačuje, že prechod na elektromobilitu je prakticky doknočený. Na tému upozornil portál Electrek. Z 11 689 nových áut (všetky typy pohonu) bolo len 749 vozidiel iných ako elektromobily, a to vrátane 154 plug-in hybridov. Ak do štatistiky zapojíme aj PHEV modely, tak až 95 percent nových predaných áut je možné nabíjať.
Najobľúbenejším elektromobilom je v Nórsku už dlhodobo Tesla Model Y. V rámci roka 2024 bolo predaných 14 926 týchto vozidiel. A keďže sa teraz nachádzame prakticky tesne pred predstavením aktualizovaného modelu „Juniper,“ čísla by mohli byť ešte vyššie. Avšak mnoho záujemcov čaká práve na novší, lepší model.
Nemali by ste prehliadnuť:
- Správna recyklácia batérií je kľúčovým krokom k udržateľnej elektromobilite
- Firemný elektromobil na súkromné účely bude od 1. januára 2025 výhodnejší pre firmu aj zamestnanca
- Aktualizované: V Bratislave horeli dva elektromobily v jeden deň. Čo sa stalo? | Doplnené o vyjadrenie HaZZ
Výborne si vedie aj najlacnejšie a najmenšie elektrické Volvo EX30, ktorého predaje sú na úrovni 6 623 kusov. Nasleduje Volkswagen ID.4 (6 544) a Tesla Model 3 (6 197). Okrem toho, že elektromobily v Nórsku majú najväčší podiel na trhu, tamojšia vláda plánuje od začiatku budúceho roka úplne zakázať predaj spaľovacích vozidiel.
Predaje sú jedna vec, pomer vozidiel na cestách však druhá. Vozový park sa samozrejme s vysokými predajmi elektromobilov nezmení ihneď, no napríklad v Osle so 700 sitíc obyvateľmi jazdí už 40 percent elektromobilov. Zaujímavé je, že neelektrifikované vozidlá už dlhodobo zaznamenávajú mimoriadne nízke predaje. Od roku 2021 sú len na jednocifernom percente.
Vládne stimuly, dotácie…
To sa samozrejme nestalo len tak. Cieľ bol dosiahnutý prostredníctvom rôznych vládnych stimulov. Veľa elektromobilov na cestách si tiež žiada aj dobrú nabíjaciu infraštruktúru. S tou Nórsko problém nemá, momentálne disponuje takmer 30 000 verejnými nabíjacími bodmi.
Nórsky parlament schválil rozpočet na rok 2025, ktorý ponecháva oslobodenie od DPH pre elektromobily s cenou do 500 000 nórskych korún (približne 43 000 eur) v platnosti do roku 2026, informoval Electrive. Od 1. apríla 2025 sa však zvýšia dane na nové autá so spaľovacími motormi – v priemere o 45 000 NOK (3 850 eur) pre plug-in hybridy a o 14 500 NOK (1 240 eur) pre ostatné spaľovacie vozidlá. Tento krok má za cieľ podporiť už teraz dominantný podiel elektrických áut na trhu, a zároveň odradiť od kúpy vozidiel so spaľovacím motorom, ktorých predaj sa pohybuje v nízkych jednotkách percent.
Do Nórska sa momentálne tlačia aj čínske automobilky Boya, BYD, Hongchi, Xpeng a Nio, ktoré otvárajú svoje predajne v Osle. Tradičnejšie a Európanom známejšie automobilky, ako napríklad Volkswagen, Hyundai, Peugeot, Opel či Fiat v Nórsku predávajú už len elektromobily. Toyota sa stále popri elektromobiloch drží aj svojich hybridov.