Prvá ultrarýchla nabíjacia stanica pre elektrické lode bola spustená v nórskom prístave, pripravuje sa ich celá sieť. Onedlho tieto nabíjačky vyrastú aj na Slovensku.
Nabíjacia stanica pre elektrické lode
Častým problémom s prevádzkou elektrických lodí bolo doteraz ich pomalé nabíjanie. Problém začali riešiť v nórskom prístave v mestečku Flørø, kde sídli výrobca elektrických pohonných jednotiek EVOY a v tamojšom prístave bola nainštalovaná prvá ultrarýchla nabíjacia stanica.
Prevádzkovateľom nabíjacej stanice pre elektrické lode je firma Plug (dcérska firma nórskeho energetického giganta BKK). Tá má zámer vytvoriť celú sieť takýchto staníc pre plavidlá, pričom pôjde o prvú takúto sieť v Európe. Nabíjačka poskytuje max. výkon 152 kW.
Ide o prvú ultrarýchlu nabíjaciu sieť pre lode v Európe, ďalšiu nabíjačku postavia v prístave Aker Brygge v meste Bergen. Flørø a Bergen sú len prvými článkami projektu, trh elektrických plavidiel rýchlo rastie a Nórsko je svetovým lídrom v elektrifikácii dopravy. V minulom roku sa tu predávalo viac nabíjateľných vozidiel ako tých spaľovacích, čo bol historický moment. Ide samozrejme aj o výsledok masívnej podpory čistej mobility zo strany štátu.
Prevádzkovateľ týchto nabíjačiek (Plug) už spolupracuje aj s veľkým prístavom s hlavnom meste Oslo a s regiónmi Západného Nórska. Vedie dialógy s niekoľkými ďalšími prístavmi a vyzýva na spoluprácu výrobcov aj majiteľov lodí.
Rôzne nabíjacie štandardy
Problémom pri výraznejšom rozšírení elektrických plavidiel je aj zjednotenie nabíjacích štandardov. Ako tomu bolo pri elektrických vozidlách ešte pred pár rokmi, aj lode majú aktuálne problém s tým, že nabíjacie stanice nie sú kompatibilné s nabíjacími portmi lodí. Plug v spolupráci s firmou EVOY priniesli konektor, aj nabíjací port typu CCS2, ktoré sa dnes už bežne používajú v elektrických autách
Podobné výkonné nabíjanie už využíva elektrický trajekt v Thajsku s nabíjaním cez 26 konektorov súčasne. V tomto prípade je výkon jedného nabíjacieho stojana približne 120 kW. Okrem toho sú po svete v prevádzke aj elektrické výletné trajekty (Niagarské vodopády) alebo obrovské plug-in hybridné lode (ironicky na prepravu uhlia) v Číne.
Čoskoro aj na Slovensku
Ultrarýchle nabíjacie stanice pravdepodobne uvidíme v krátkom časovom horizonte aj na Slovensku. Projekt lodnej hromadnej dopravy medzi Vodným dielom Gabčíkovo a hlavným mestom Bratislava ráta so zavedením piatich plug-in hybridných lodí spolu za 40 miliónov eur.
Tieto lode dokážu (v teórii) fungovať 80% prevádzky len s elektrickým pohonom. Na ich nabitie však bude potrebné vybudovať výkonnú nabíjaciu infraštruktúru na oboch koncoch linky.
Päť hybridných lodí by sa plavilo z 80 percent na elektrický pohon. Dieselový agregát by bol použitú iba v prípade výpadku alebo núdze. Je potrebné vybudovať rýchlonabíjacie stanice v Šamoríne a pri Eurovei, ktoré by nabili loď za 7 – 8 minút. Rýchle DC nabíjanie teda musia podporovať aj lode.
Plánované zastávky sú v Šamoríne, Hamuliakove, Čunove, pri Eurovei, Sade Janka Kráľa a River Parku, pričom konečná bude v Devíne. Z pôvodného eurofondového projektu vypadli prístavy Vojka a Kyselica. V konečnom výsledku sa majú zrealizovať aj tie, financovať ich však bude ProDanubia.
Dunajbus podľa Denníka E prešiel revíziou operačného programu integrovaná infraštruktúra na začiatku roka 2020 a aktuálne sa čaká na posúdenie vplyvov na životné prostredie (proces EIA). Podľa predsedu združenia ProDanubia ide len o procesnú záležitosť.
Odborníci tento projekt vidia skepticky. Námietky sú voči príliš vysokým nákladom na projekt. Okrem toho elektrický pohon, nebude stačiť proti silnému prúdu Dunaju. Bude sa teda používať iba v smere prúdu rieky. Čas cesty bude podľa nich takisto omnoho dlhší ako 35 minút.