Nórska automobilová federácia, skrátene NAF, sa rozhodla otestovať dojazd až 21 elektromobilov a porovnala ho s dojazdom udávaným výrobcom podľa normy WLTP. Takmer všetky elektromobily deklarovaný dojazd prekonali, no najviac prekvapilo práve BMW iX3.
Rovnaké podmienky
Plán pri testovaní bol jasný, zobrať na cestu čo najviac elektromobilov a jazdiť s nimi až dovtedy, kým sa samé nezastavia z dôvodu vybitej batérie. Pri teste sa zamerali predovšetkým na dojazd, no sledovali aj spotrebu či čas rýchleho nabíjania. Všetky autá jazdili totožnú trasu v rovnaký deň, teda za totožných klimatických podmienok a s podobným štýlom jazdy. Dôležité je tiež spomenúť, že pred jazdou nebola predhriata batéria a ani kabína vozidla. Trasa pozostáva z kombinovaných úsekov, okresných ciest, jazdy v meste ale aj po diaľnici rýchlosťou do 110 km/h.
Každé auto muselo absolvovať aspoň jeden prejazd cez kopec. Tie autá, ktoré majú vyšší dojazd, museli prejsť ďalšie dva horské prejazdy. Zoznam všetkých 21 testovaných áut je nasledovný: Ford Mustang Mach-E (Long Range AWD and Long Range RWD), Tesla Model 3 (Standard Range a Long Range), Volkswagen ID.3 Pro S a ID.4, Škoda Enyaq iV, Polestar 2, Audi E-Tron GT, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Kona Electric, Xpeng G3, BMW iX3, Mercedes-Benz EQA, Volvo XC40 Recharge, Citroën ë-C4, Opel Mokka-E, Fiat 500, Honda e a Mazda MX-30.
Ako sme teda spomenuli už na začiatku, takmer všetky vozidlá dokázali prekonať deklarovaný WLTP dojazd. Konkrétne, z 21 testovaných áut sa to podarilo 18 vozidlám. Bohužiaľ, modely Polestar 2, Citroën ë-C4 a Xpeng G3 to nedokázali, aj keď len o pár kilometrov. Polestar 2 minul cieľ o 3 kilometre, Citroën ë-C4 o 5 kilometrov a Xpeng G3 o 12 kilometrov. Najlepší výsledok dosiahla Tesla Model 3 vo verzii Long Range, ktorá dokázala prejsť až 654,9 kilometrov. Na druhom mieste skončil Ford Mustang Mach-E Long Range RWD s nájazdom 617,9 kilometrov.
BMW iX3 ako najväčšie prekvapenie
Obe vozidlá ukázali dojazd 0 kilometrov po najazdení približne 600 kilometrov, takže výsledok je o to viac zaujímavý. Hlavne v prípade Tesla Model 3, ktorá dokázala prejsť ďalších 54,9 kilometrov. Pozoruhodný je aj údaj oproti WLTP dojazdu. Tesla Model 3 LR má WLTP dojazd 580 kilometrov, takže dokázala prejsť o 20 kilometrov viac pred dosiahnutím dojazdu 0 kilometrov a takmer 75 ďalších kilometrov pred úplným zastavením vozidla.
Jednoznačne najprekvapivejší výsledok dosiahol elektromobil BMW iX3, ktorý dokázal prejsť 556,2 kilometrov pred zastavením. To je presne o 106 kilometrov viac ako je udávaný WLTP dojazd. Teda ide až o 20 percentný nárast. Pozornosť si určite zaslúžia aj ďalšie elektromobily, ktoré dosiahli veľmi dobrý výsledok. Napríklad Audi e-tron GT, Hyundai Ioniq 5, Hyundai Kona Electric, Volkswagen ID.4 alebo Mercedes-Benz EQA.