Mali sme možnosť vyskúšať novú KONU Electric naživo a musím uznať, že vylepšenia na papieri sa potvrdili aj v skutočnosti. Prvá jazda v Čechách trvala síce len dve hodiny, no za ten čas som mal možnosť spoznať nové funkcie, ktoré KONA Electric prináša na trh.
1. Väčšia KONA, lepšia KONA
KONA prichádza ako nový modelová generácia a pekne narástla. Celková dĺžka je 4 355 mm, šírka 1 825 mm, výška 1 575 mm a rázvor dosahuje 2 660 mm. Aj vďaka tomu ponúka nová KONA Electric oveľa viac priestoru pre vodiča a posádku, vrátane cestujúcich na zadných sedadlách.
Novinkou je aj predný kufor, tzv. frunk, ktorý má veľkosť 27 litrov. Zadný kufor má až 466 litrov a po sklopení zadných sedadiel narastie až do objemu 1 300 litrov. Predošlá verzia mala iba 374 litrov resp. 1156 litrov. Rozdelenie zadných sedadiel je v pomere 40:20:40.
2. Dve verzie batérie, V2L už v základe
Do vozidla nastupujem a palubná doska ukazuje dojazd 316 kilometrov pri batérii nabitej na 95%. Vonku je slnečno, teplomer ukazuje 30 stupňov. Zapínam funkciu i-PEDAL, čiže maximálnu rekuperáciu. Klimatizácia je zapnutá a nastavili sme si teplotu 23 stupňov.
Ovládanie klimatizácie je cez stredný panel, Hyundai sa rozhodol pre riešenie s fyzickými tlačidlami. Čaká nás okruh približne 60 kilometrov a jazda aj po diaľnici. Tam nastavím tempomat na rýchlosť 130 km/ hodinu. Celkovo sme prešli 82 kilometrov, okruh nám trval 1 hodinu a 40 minút a priemerná spotreba sa ustálila na hodnote 17.2 kWh/100 km. Batéria ukazovala stále 76% a dojazd bol ešte 253 kilometrov.
Úplne nová KONA Electric má pohon prednej nápravy a predáva s batériami s kapacitou 48,4 kWh a 65,4 kWh. Pri akumulátore s kapacitou 48,4 kWh dosahuje pohonná sústava výkon 114,6 kW (156 k), maximálny krútiaci moment 255 Nm a maximálny dojazd na jedno nabitie podľa WLTP 377 km. Vozidlo dosahuje maximálnu rýchlosť 162 km/h a z 0 na 100 km/h zrýchli za 8,8 sekundy.
Verzia so 65,4 kWh batériou má výkon až 160 kW (217 k), maximálnu rýchlosť 172 km/h a zrýchlenie z 0 na 100 km/h za 7,8, resp. 8,1 sekundy. Dojazd je 454 km s 19-palcovými a až 514 km so 17-palcovými pneumatikami! Vďačí tomu okrem iného vylepšenej aerodynamike (Cx = 0,27) vrátane štyroch aktívnych vzduchových klapiek.
Nechýba ohrev batérií pri nízkych teplotách a vodičom nastaviteľná úroveň rekuperácie. Súčasťou štandardu je aj interiérová elektrická zásuvka Vehicle-to-load (V2L) s napätím 230 V, ktorá umožňuje nabíjať a prevádzkovať externé elektrické zariadenia s výkonom do 3 000 W.
3. Multimédia a asistenčné systémy bez príplatkov
K najväčším novinkám, ktoré nová KONA Electric prináša, patrí aj 12,3-palcový displej prístrojového panelu, 12,3-palcový displej infotainmentu s pokročilým grafickým užívateľským rozhraním, digitálny kľúč Hyundai Digital Key 2 Touch.
Nechýba udržiavanie vozidla v jazdnom pruhu LKA a nasledovanie jazdného pruhu LFA, systém núdzového brzdenia FCA s detekciou chodcov, cyklistov a iných vozidiel, vrátane automatického núdzového brzdenia pri odbočovaní vľavo FCA-JT. Zástup bezpečnostných asistentov tvoria okrem iného aj asistent na monitorovanie mŕtveho uhla, asistent upozorňujúci na iné vozidlá približujúce sa zboku pri cúvaní alebo asistent pre jazdu na diaľnici HDA.
Vozidlo v „štartovacej“ výbave Electric je už vybavené aj automatickým prepínaním diaľkových svetiel, monitorovaním pozornosti vodiča kamerou v interiéri, prednými parkovacími senzormi a zadnou parkovacou kamerou. Cestujúcim spríjemní jazdu vyhrievanie predných aj zadných sedadiel a volantu. Výbava Electric už obsahuje aj zabudovanú navigáciu s 12,3-palcovým farebným LCD a aktualizáciu máp a softvéru vozidla Over-the-Air (OTA) na 3 roky zadarmo. Pri mapách stále chýba možnosť zobrazený dojazd pri plánovaní trasy. Snáď táto užitočná a potrebná funkcia príde v niektorých updatech.
4. TOP výbava ako prémiové vozidlá
V prípade vyššieho stupňa výbavy Electric+ získa zákazník navyše praktické vyhrievanie dvierok nabíjacieho konektora, možnosť výberu 17- alebo 19-palcových palcových kolies bez príplatku a elektricky otvárané 5. dvere.
V oblasti bezpečnosti je už auto vybavené systémom autonómneho núdzového brzdenia FCA2.0 s ochranou chodcov a cyklistov, autonómnym brzdením pri odbočovaní vľavo FCA-JT a autonómnym brzdením pri vozidlách približujúcich sa zboku pri cúvaní.
KONA vo vyššej výbave Electric+ ponúka aj zobrazovanie mŕtveho uhla priamo na prístrojovej doske, asistent na predchádzanie kolíziám pri parkovaní a tiež pokročilý asistent pre jazdu na diaľnici HDA2.0, ktorý kombinuje asistenta sledovania jazdného pruhu a inteligentného tempomatu založeného na navigácii – využíva senzory a mapové dáta na umožnenie autonómnej jazdy a automatickú úpravu rýchlosti pri predchádzaní.
Vo výbave Electric+ nechýba ani head-up displej premietajúci informácie na čelné sklo, systém 360-stupňového monitorovania okolia vozidla štvoricou kamier a obľúbená funkcia Vehicle-to-Load (V2L) s elektrickou zásuvkou nielen v interiéri, ale aj v exteriéri tak, ako ju poznáme z modelov IONIQ 5 a IONIQ 6. Výbava Electric+ obsahuje navyše aj ambientné podsvietenie v kabíne auta a prémiový audiosystém Bose so 7 reproduktormi a subwooferom.
5. Smart funkcie: naštartovanie aj cez mobil
Premium Pack (2 100 €) obsahuje kožou čalúnené sedadlá, elektricky nastaviteľné a ventilované predné relaxačné sedadlá, inteligentný parkovací asistent na zaparkovanie vozidla a novinku – digitálny kľúč Hyundai Digital Key 2 Touch, ktorý umožňuje odomknutie a naštartovanie vozidla pomocou mobilného telefónu, smart hodiniek alebo NFC karty. Túto funkciu sme zatiaľ naživo netestovali, ostane tak priestor počas týždňového testu.
S balíkom Premium Color Pack (2 300 €) je auto atraktívnejšie o farebné doplnky v interiéri. Balík Premium Eco Pack ponúka čalúnenie sedadiel v kombinácii ekologicky spracovanej kože a semišu a hlavové opierky predných sedadiel zo sieťoviny.
Prvé dojmy a výzvy pre novú KONU
Pozitívne prvé dojmy z novej elektrickej KONY nám len potvrdili, že Hyundai to s elektromobilmi vie. Nová Kona Electric prichádza na slovenský trh s cenou 41 490 eur. Aj vďaka väčším rozmerom a bohatej výbave je cena v porovnaní s predchodcom vyššia. Svoju hodnotu si bude musieť obhájiť aj v konkurencii iných značiek, napríklad s modelmi Tesla Model Y, Volkswagen ID.3 / ID.4, Škoda Enyaq iV, Kia EV6 či Renault Megane E-TECH Electric. Výhodou KONY môže byť aj skvelé meno, ktoré jej predchodca zanechal.
Galéria KONA Electric