Absolútna revolúcia v nabíjaní elektromobilov. To sľubuje britská spoločnosť Gaussion, ktorá tvrdí, že jej nové riešenie skráti dobu nabíjania elektromobilov až na 10 minút a to bez toho, aby malo negatívny vplyv na celkovú životnosť batérie. Priam naopak. Nabíjacie riešenie, ktoré prezentuje Gaussion, má dokonca predlžovať životnosť batérií v elektromobiloch. Na tému upozornil portál AutoCar.
Začínajúca spoločnosť tvrdí, že nabíjanie elektromobilov v plnom rozmedzí z 0 na 100 % kapacity batérie je schopná zredukovať približne na polovicu oproti súčasnému stavu. V prípade nabíjania v rozsahu z 10 na 80 % kapacity dokonca spomína čas 10 minút. Na prvý pohľad to vyzerá zázračne.
Vo svojom vyjadrení ale hovorí konkrétne to, že batériu, ktorá sa podľa výrobcu z 0 na 100 % nabíja za hodinu bola schopná svojou technológiou nabiť z 10 na 80 % kapacity za 10 minút. V tomto konkrétnom prípade teda nejde o úplne objektívne porovnanie. Takéto nabíjanie malo prebehnúť 1 000-krát, no výrobca pre batériu udával len 300 nabíjacích cyklov. Ani po dosiahnutej tisícke batéria stále nedosahovala svoje životné limity.
Gaussion uvádza, že vyvinutá nabíjacia technológia výrazne predlžuje životnosť batérií. Nikde ale nespomína žiadnu kapacitu či rýchlosť nabíjania, len pomerne všeobecné vyjadrenia o skrátení doby nabíjania a predĺžení životnosti.
Nabíjacia technológia nesie názov MagLiB a zjednodušene povedané ide o podložku, ktorá je umiestnená pod elektromobilom. Generuje “špeciálne navrhnuté magnetické pole”, ktoré má “stimulovať” batériu a uľahčovať pohyb iónov počas nabíjania, čo sa v konečnom dôsledku prejavuje na nižšom odpore, vyššej rýchlosti nabíjania a lepšej životnosti batérie. Generované magnetické pole má byť omnoho slabšie než to, ktoré generujú napríklad magnety v elektromotoroch a porovnateľné je vraj s magnetkou na chladničke.
Najlepšie na celom “zázračnom riešení” je to, že nevyžaduje žiadnu úpravu dnes používaných batérií a integrovať sa dá aj s existujúcimi nabíjacími stanicami. Okrem toho, že Gaussion sľubuje zníženie času nabíjania elektromobilov, potenciál svojho riešenia MagLiB vidí aj v znižovaní nákladov na výrobu batérií pre elektrické vozidlá.
Zakladateľ a CEO Gaussion, Thomas Heenan, priblížil, že jednotlivé batériové články sa počas výroby musia opakovane vybíjať a nabíjať, čo je časovo a teda aj finančne náročné. Tento proces má zabrať približne 250 hodín a predstavuje približne 30 % z celkových nákladov na výrobu batérie. Nasadenie rýchlejšieho nabíjania, preto prinesie značné úspory.
Technológia má za sebou mať úspešnú testovaciu fázu. Prvé demonštračné jednotky majú byť pripravené už v roku 2025. Za projektom stojí viacero vedcov z University College London (UCL), podporený bol aj grantom britského výskumného ústavu Faraday Institution a aktuálne čaká na udelenie patentu.