MojElektromobil

Batérie v elektromobiloch sú neustále lepšie, kvalitnejšie a vydržia dlhšie. Za svoj pomerne krátky čas dosiahli nevídaný pokrok a v najbližšej budúcnosti sa môžeme tešiť na ďalšie technologické novinky. Dnešné moderné elektromobily už bez problémov s pôvodnou batériou zvládnu prejsť a niekoľko stoviek tisíc kilometrov.

To samozrejme závisí od toho, v akých podmienkach sa auto používa, ako sa batéria nabíja a podobne. Degradácia akumulátora je niečo, čoho sa potenciálni záujemcovia o elektromobil boja najviac, no prax ukázala, že nie je dôvod obávať sa. S prelomovým riešením v tomto smere chce prísť Mercedes- Benz, uviedol portál Cleantechnica.

1,6 milióna kilometrov za 15 rokov

Automobilka pred 4 rokmi vložila svoje peniaze do spoločnosti Farasis Energy, ktorá sa zaoberá výrobou batériových článkov pre elektrické vozidlá a vyzerá to tak, že investícia sa začína vyplácať. Najnovší model batérie prešiel prvými testami a vyzerá to tak, že v elektromobile zvládne prejsť až milión míľ (1,6 milióna kilometrov). Batéria samozrejme degraduje aj časom, no tento model by mal mať po prejdení takéhoto počtu kilometrov počas 15 rokov kapacitu ešte 70 percent z tej pôvodnej. Tieto čísla vyzerajú viac než dobre.

Mercedes-Benz EQB 350
Mercedes-Benz EQB 350

Už dnes po cestách jazdia elektromobily s nájazdom niekoľkých stoviek tisíc kilometrov, ktoré majú stále pôvodnú batériu. Výborným príkladom je aj Tesla Model X nášho kamaráta Kristiána, ktorej nájazd je už na úrovni viac než 400 tisíc kilometrov, pričom akumulátor v jeho vozidle je stále vo veľmi dobrej kondícii a má našliapnuté prejsť ešte oveľa viac kilometrov. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Kristián na elektromobile najazdil už 400 000 kilometrov. Koľko minul na servis?

Dnešné batérie sú mimoriadne spoľahlivé

Automobilky sú si už dnes vedomé toho, že batérie vydržia naozaj dlho. A preto sa neboja dávať na ne aj poriadnu záruku. Dobrým štandardom je záruka trvajúca 8 rokov na nájazd do 160 tisíc kilometrov. Garantujú pritom zostatkovú kapacitu minimálne 70 percent z tej pôvodnej.

Nemali by ste prehliadnuť:

Zmluva Mercedesu z roku 2020 so spoločnosťou Farasis má byť stávkou na istotu a odzrkadľuje zameranie automobilky na dekarbonizáciu dodávateľského reťazca, ale aj vlastných operácií. To vyžaduje, aby spoločnosti vo väčšej miere využívali na výrobu batériových článkov obnoviteľné zdroje energie.

Dlhá výdrž, dlhší dojazd a rýchle nabíjanie

Najnovšia batéria má ponúkať nielen dlhú životnosť, ale aj vyššiu energetickú hustotu. To znamená vyššiu kapacitu v rovnako veľkom obale, čo zvýši dojazd elektromobilu na jedno nabitie. Dôležitý je však aj nabíjací výkon, na ktorom sa pracuje tiež. Prejdenie 1,6 milióna kilometrov si vyžaduje približne 5000 nabíjacích cyklov. Testovanie batérie je kvôli tomu pomerne dlhý proces, ktorý trvá 24-36 mesiacov. V tomto zrýchlenom testovaní sa musí batéria čo najrýchlejšie vybiť a následne nabiť.

Ak počítame s priemerným ročným nájazdom Slováka na úrovni 20 tisíc kilometrov, prejsť 1,6 milióna km by trvalo až 80 rokov. V prípade, ak jazdíte často a prejdete 100 tisíc km ročne, stále to stačí na 16 rokov prevádzky. Môžeme tak povedať, že táto batéria bude pravdepodobne tou poslednou súčiastkou, ktorá by sa mala pokaziť. Články do nej sú vyvíjané od roku 2018, nechýbali ani testy rýchleho nabíjania z 10 na 80 percent a podobne.

Náš tip
Cesta elektromobilom do Tatier. Je hustota nabíjačiek na diaľnici postačujúca?
25. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+