Čínsky výrobca batérií Contemporary Amperex Technology Co. Limited (CATL) predstavil inovatívnu batériu určenú pre elektrické lietadlá. Údajne je schopná poháňať lietadlá až dve hodiny, čo z nej robí zásadnú zmenu v tomto odvetví, informuje Teslarati.
Doteraz mohli elektrické lietadlá lietať len na krátke vzdialenosti, takže neboli úplne vhodné na komerčné lety. To sa má s príchodom novej batérie zmeniť. Tá využíva technológiu fosforečnanu lítno-železitého (LFP), ktorá sa vyznačuje svojou vysokou bezpečnosťou a nižšou cenou v porovnaní s inými lítium-iónovými batériami.
Mohlo by vás zaujímať:
- Salón Elektromobilov 2023: Štvrtý ročník, štyri mestá!
- Aplikácia Tesly dostáva novú funkcionalitu. Trasu naplánuje ešte pred nasadnutím do auta
- Smart Green Mobility: Poznáme najaktívnejšie školy. Na tieto 3 mieri výstava elektromobilov a smart technológií
Podľa CATL bude mať nová batéria hustotu energie 500 Wh/kg, čo je približne dvojnásobok oproti Tesle 4680 pri ~270 Wh/kg. Spoločnosti tvrdí, že sú batérie LFP tiež stabilnejšie a majú dlhšiu životnosť, vďaka čomu sú ideálne pre letecké aplikácie.
Očakáva sa, že batéria elektrických lietadiel CATL výrazne zníži emisie a hlukové znečistenie v leteckom priemysle. Cieľom spoločnosti je sprístupniť batériu na komerčné použitie do konca roka 2023. Podľa výrobcu batérií sa táto neuveriteľná hustota energie, ktorú v leteckom priemysle zúfalo potrebujú, dosahuje kombináciou inovácií. Najväčšími zmenami sú vylepšená vysokoenergetická katóda a anóda, lepšie izolačné filmy, a tiež mikrónová adaptívna sieťová štruktúra.
Nastane výrazné zlepšenie využitia elektrických lietadiel
Doteraz sa elektrické lietadlá využívali najmä na vnútroštátne lety do 300 míľ (482 km). Nová batériová technológia umožní lietadlám na jedno nabitie preletieť až 700 míľ (1 126 km). Konečne sa tak trochu priblíži dolet elektrických lietadiel k ich konkurenčným modelom. Táto vzdialenosť je už celkom zaujímavá, pretože napríklad v rámci EÚ je priemerná vzdialenosť, ktorú lietadlá preletia na úrovni 1486 km. Na dlhé zaoceánske lety to samozrejme stále nie je.
Očakáva sa, že CATL zverejní ďalšie informácie o projekte neskôr v tomto roku. Stať sa tak má spolu s úplným spustením výroby batérií do elektrických lietadiel, aby nevznikali zbytočné dezinformácie.