MojElektromobil

Tisíce úplne nových vozidiel BMW denne schádzajú z výrobných liniek bez vodiča za volantom. Nemecký výrobca automobilov totiž zaviedol systém autonómneho riadenia, ktorý umožňuje čerstvo vyrobeným vozidlám jazdiť po vopred definovanej trase vo vnútri továrne.

Systém s názvom Automated Driving In-Plant (alebo pod skratkou AFW pochádzajúcou z nemčiny) debutoval ako pilotný program v roku 2022 v najväčšej európskej továrni BMW v Dingolfingu. Teraz sa však systém vyvinul a podľa nemeckej automobilky je pripravený na masové rozšírenie.

autopilot BMW i7 automated driving
V prvej fáze sa projekt testoval na vyšších triedach vozidiel, ako napr. BMW i7 | Zdroj: BMW

V pilotnom programe sa autonómne riadenie používalo na najnovšej generácii elektrických sedanov BMW i5 a i7 montovaných v Dingolfingu. Tam jazdia nové vozidlá úplne autonómne a bez vodiča na trase dlhej viac ako jeden kilometer. Vedie od dvoch montážnych hál, cez krátku testovaciu trať, až do finalizačnej oblasti závodu.

Plne autonómnu jazdu umožňujú senzory nainštalované pozdĺž trasy. Tie vytvárajú najväčšiu infraštruktúru LIDAR v Európe, pričom sa spoliehajú na externe generovaný model prostredia a externý plánovač pohybu. Bez ohľadu na možnosti výbavy vozidla tento systém riadi jeho automatizované pohyby pomocou najmodernejšej cloudovej architektúry. Časti technológie poskytla mladá švajčiarska spoločnosť Embotech AG, s ktorou BMW Group spolupracovala už v raných fázach prostredníctvom svojej venture klientskej jednotky BMW START-UP Garage.

mini countryman autonomous driving leipzig
Autonómna jazda Mini Countryman vo výrobnom závode v Lipsku | Zdroj: BMW

Teraz sa však budú po továrni pohybovať bez vodiča aj ďalšie modely BMW, či nové Mini Countryman. Po závode v Dingolfingu spoločnosť zavádza tento systém aj v závode v Lipsku. Tam bude až približne 90 % modelov vychádzať z montážnej linky úplne autonómne.

Projekt sa rozšíri aj do ďalších výrobných závodov automobilky

Po Lipsku dostane systém AFW budúci rok aj závod v Regensburgu v Nemecku a továreň v Oxforde vo Veľkej Británii. V prípade novej maďarskej továrne v Debrecíne, v ktorej sa bude vyrábať elektrický crossover iX3 novej generácie, sa plne autonómne budú vozidlá pohybovať už od spustenia sériovej výroby.

„V priebehu nasledujúcich desiatich rokov len v našej výrobnej sieti najazdíme niekoľko miliónov testovacích kilometrov s autonómnou jazdou v závode,“

„Týmto spôsobom automobilka BMW Group opäť stanovuje nové meradlo pre automatizáciu a digitalizáciu svojich výrobných procesov a zároveň pripravuje pôdu pre budúce možnosti využitia v oblasti autonómnej jazdy.“

Milan Nedeljković, člen predstavenstva BMW AG

V budúcnosti plánuje spoločnosť BMW Group rozšíriť používanie autonómnej jazdy v závode na ďalšie oblasti výroby, ako napríklad na testovaciu jazdu, či vo vonkajších distribučných priestoroch. Kľúčový faktor pri rozširovaní technológie predstavuje čoraz častejšie používanie palubných systémov, ktoré podporujú externé senzory.

17. decembra 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

Nie je možné pridávať komentáre.

+