Grécko zavádza nové pravidlá týkajúce sa elektromobilov. Ak cestujete na grécke ostrovy, o tejto novinke by ste rozhodne mali vedieť, môžete sa vyhnúť nepríjemnostiam. Väčšina trajektov v krajine nebude prevážať nabité elektrické vozidlá, informoval portál adac. Nové nariadenie je podľa informácií zo zdroja platné od polovice apríla tohto roka a povoleným maximom je nabitie na 40 percent kapacity. Platí to pre elektromobily aj plug-in hybridné vozidlá.
Platí pre elektromobily aj PHEV
Nariadenie vydalo grécke Ministerstvo námornej dopravy a ostrovnej politiky. Grécke ostrovy sú medzi dovolenkármi mimoriadne obľúbené, no z našej oblasti je pohodlnejšie dostaviť sa na ne letecky. Cesta akýmkoľvek autom, nielen elektrickým je poriadne dlhá. Navyše, teraz je potrebné počítať aj s týmto novým obmedzením a nabíjanie si naplánovať tak, aby ste pri nalodení nemali batériu nabitú nad povolený limit. Pripomíname, že Grécko pozostáva z viac ako 6000 ostrovov, z čoho 227 je obývaných.
Na nové nariadenia už stihli upozorniť veľké grécke lodné spoločnosti, ako napríklad Anek Lines, Minoan Lines či Superfast Ferries. Nariadenie je pre dovolenkárov pomerne nepríjemné, pretože hustota nabíjačiek v Grécku sa nedá porovnať so štandardom západnej Európy. Jednoducho povedané, nie je ich až tak veľa a nie sú na každom rohu. Problém môžu mať najmä elektromobily s menšou batériou a slabším dojazdom.
Zvýšené nebezpečenstvo požiaru?
Experti ADAC nevidia žiadne dôvody, ktoré by viedli k zvýšenému riziku požiaru na lodi plnej elektromobilov. V zásade sa požiar nedá vylúčiť úplne, no štatistiky sú v tomto smere úplne jasné. Na 100 tisíc elektormobilov pripadá približne 25 požiarov, zatiaľ čo na rovnaký počet spaľovacích vozidiel je to až 1500.
Nemali by ste prehliadnuť
- Kia predstavila cenovo dostupné elektrické SUV Kia EV3 – bude sa vyrábať na Slovensku?
- Čo zvážiť pri kúpe elektromobilu? | Príručka elektromobilistu 2024
- Je to oficiálne: Volkswagen predstaví elektromobil za 20 tisíc eur
Na druhú stranu, pravdou je, že batéria sa cíti najlepšie vtedy, keď je nabitá ideálne na polovicu svojej kapacity. 40 percent ako maximum v tomto prípade nevidíme ako úplne ideálnu hodnotu. Pre objektívnosť tiež dodáme, že elektromobily síce horia výrazne menej často, no na druhú stranu, ich hasenie je náročnejšie.
Požiare elektromobilov na lodiach
Počas minulého roka vzbudil veľkú diskusiu požiar na lodi Fremantle Highway, ktorá okrem iného prevážala aj elektrické vozidlá. Požiar zničil približne 2700 vozidiel z celkového počtu 3800 kusov. Nakoniec sa ukázalo, že všetky elektromobily, ktoré boli na palube, boli v poriadku. Tie sa nachádzali na spodných štyroch poschodiach, do ktorých sa požiar nedostal. Elektromobilov tu bolo približne 500.
Len nedávno horel elektromobil aj na Slovensku. Išlo o Volkswagen ID.3, pričom požiar bol nahlásený v Miloslavove v noci. Najskôr sa hovorilo o samovznietení, no vozidlo nebolo pripojené na nabíjačku. Kamery neskôr odhalili, že jeho zapálenie bolo úmyselné. Zaujímavé je, že vozidlo síce prakticky kompletne zhorelo, no batéria zostala nepoškodená. Viac informácií o tejto téme nájdete v článku Nočný požiar elektromobilu v obci pri Bratislave. Čo sa stalo?