MojElektromobil

Predaje plug-in hybridov v EÚ v roku 2020 vystrelili. Sú vyššie ako predaje elektromobilov a vlády im dávajú štedré dotácie. Transport&Environment však upozorňuje, že majú až o 89% vyššie emisie ako udávajú výrobcovia.

Testy najnovších plug-in hybridných vozidiel agentúry Transport&Environment ukazujú, že tento typ pohonu v nových modeloch znečisťuje prostredie výrazne viac, ako oficiálne udávajú výrobcovia.

A to aj v prípade, že začínajú jazdu s plne nabitou batériou. T&E odporúča vládam, aby zrušili priame dotácie na kúpu PHEV vozidiel. Na Slovensku v poslednom kole dotácií poskytovala vláda pre plug-in hybridy 5 000€.

 

T&E testovalo tri modely plug-in hybridov – BMW X5, Volvo XC60 a Mitsubishi Outlander. Testy preukázali o 28-89% vyššie emisie CO2 ako udávajú výrobcovia, pričom všetky tri testovania prebiehali v optimálnych jazdných podmienkach a s plne nabitou batériou.

S vybitou batériou, teda pohonom iba spaľovacieho motora, vypúšťali 3x až 8x viac emisií a pri jazde nabíjania batérií cez spaľovací motor počas jazdy vypúšťali tieto vozidlá 3- až 12-násobok oficiálnych údajov.

Lucia Poliscanova, ktorá pracuje pre T&E ako senior manažérka pre čisté vozidlá, si nevedávala servítku pred ústa:

“Plug-in hybridy sú fejkové elektromobily, vyrábajú sa len kvôli daňovým úľavám a pre laboratórne testy, nie pre reálne jazdenie. Vlády by mali stopnút miliardy eur daňových poplatníkov pre účely dotovania týchto vozidiel.”

Emisie CO2 plug-in hybridných vozidiel (T&E)
Oficiálne verzus reálne CO2 emisie plug-in hybridných vozidiel (Zdroj: T&E)

Pomocou batérie a elektromotora dokážu tieto modely prejsť iba 11-23 km pred tým, než začnú prekonávať oficiálne údaje o emisiách. Väčšina plug-in hybridov sa musí dobíjať omnoho častejšie, aby dosiahli čísla udávané výrobcami.

Bráni tomu aj možnosť iba pomalého AC nabíjania, ktoré sa dnes náchádza vo vačšine PHEV vozidiel. Je tomu tak u dvoch z troch spomínaných vozidiel, ktoré testovala T&E.

Skončia na smetisku dejín?

Julia Poliscanova dodáva, že automobilky vinia majiteľov vozidiel za nedostatočné jazdenie v elektrickom režime. Často je však problém príliš nízky výkon a dojazd.

Podľa nej jedinú šancu na prežitie majú plug-in hybridy za predpokladu, že si vlády seriózne prehodnotia ich podporu a zvýhodňovanie v Európskej únii. V opačnom prípade skončia na smetisku dejín ako dieselový pohon.

Názor redakcie

Plug-in hybridné vozidlá podľa nás majú zmysel pre majiteľov, ak ich skutočne pred každou jazdou nabíjajú a jazdia čo najviac v elektrickom režime. Koniec koncov túto skutočnosť pripomíname a vysvetľujeme v každom našom teste plug-in hybridného vozidla.

Pozrite si napríklad náš posledný videotest troch plug-in hybridov od Kie alebo iných modelov.

27. novembra 2020
Zdroj: T&E, T&E

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+