MojElektromobil

Už niekoľko rokov sa svet elektrických technológií snaží dohnať autá so spaľovacími motormi. Dnes prichádzame do éry, keď nabitie elektromobilu bude hotové za približne rovnaký čas ako natankovanie spaľováku. Práve v tejto sfére hlási svetu progres firma Nyobolt. Zaujímavý startup na výrobu batérií do elektrických vozidiel vytvoril prototyp vozidla, ktoré sa nabije na 80 % pod päť minút. O pokroku informoval internetový portál insideevs.

Rýchle nabíjanie, udržiavaná teplota

S použitím 350 kW DC nabíjacej stanice, sa inžinierom z Nyoboltu podarilo nabiť ich elektrický prototyp z 10 na 80 %, za štyri minúty a 37 sekúnd. Predstavuje to veľký pokrok v čase nabíjania batérií. Nie je to ale jediné pozitívum, ktoré hlásia. Ich batéria mala prejsť až 4000-krát cez cyklus úplného nabitia a vybitia, čo sa dá prekonvertovať na približne milión prejazdených kilometrov. Aj napriek tomu všetkému sa malo zachovať približne 80 % kapacity batérie.

Elektronika v útrobách prototypu od Nyoboltu | Zdroj: insideevs

Dôležitým faktorom nie je len zloženie batérie, ale aj schopnosť udržiavať ju na stálej, nie veľmi vysokej teplote. Batériové články od Nyoboltu využívajú materiály z uhlíka, ktoré produkujú nízky odpor. Teplota batériových modulov je udržiavaná pod kontrolou pomocou chladiacich platní. Prototyp tak dosahuje teplotu cca 60 °C a pri prvých minútach testovacej jazdy udržal konštantný prúd 500 A.

Prototyp zrejme ostane len prototypom

Ako už bolo vyššie spomenuté, firma Nyobolt nie je automobilka, ale zaoberajú sa hlavne vývojom batérií do elektromobilov. Posunúť prototyp do masovej výroby by bolo náročné z viacerých dôvodov. V porovnaní s Tesla Model Y, je ich elektromobil ľahší o o približne 500 kilogramov. Tesla, vážiaca 1850 až 1990 kilogramov, ponúka veľkú batériu, priestor pre päť ľudí a niekoľko bezpečnostných prvkov. Nyobolt, s váhou okolo 1360 kilogramov, zahŕňa oveľa menšiu batériu a priestor len pre dvoch ľudí.

Mohlo by vás zaujímať:

Prototyp má niekoľko limitácií | Zdroj: insideevs

Model Y, v záležitosti od verzie dokáže ponúknuť kapacitu medzi 60 až 81 kWh a dojazd má do 500 kilometrov. Startupový prototyp na tieto čísla ani nesiaha. Ponúkajú elektromobil s kapacitou 35 kWh a dojazdom do 250 kilometrov. Napriek tomu sa očakáva, že by mohli vyprodukovať batériu s dvojnásobnou kapacitou –  70 kWh. Z 10 na 80 % by sa mali dostať za 10 minút.

Podľa Nyoboltu sa ale viacero výrobcov už teraz zaujíma o ich technológiu. Začiatok výroby tak predpokladajú už na rok 2025.

Náš tip
Nový Polestar 3 sa dostáva k prvým zákazníkom
2. júla 2024

Pravidlá diskusie

Portál MojElektromobil.sk si vyhradzuje právo zmazať neslušné, rasistické a vulgárne príspevky, ako aj osobné útoky na redakciu, či diskutérov v komentároch pod článkom bez ďalšieho upozornenia. V prípade uverejňovania odkazov na externé stránky, je komentár automaticky preposlaný do redakcie na schválenie.

+